کد خبر: ۶۴۶۷۷۷
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۲

ایران با ویروس کرونا و تحریم مبارزه می‌کند/تجربه سارس به کره جنوبی در مقابله با کرونا کمک کرد

شهرداران تهران و سئول تجارب خود در مقابله با کرونا را به صورت آنلاین به اشتراک گذاشتند.
آفتاب‌‌نیوز :

پیروز حناچی شهردار تهران در گفتگوی آنلاین تصویری با «سو پارک» شهردار سئول، با قرائت شعری از سعدی گفت: ما در ادبیات خود شاعری به نام سعدی داریم که می گوید:

بنی آدم اعضای یک پیکرند / که در آفرینش ز یک گوهرند / چو عضوی به درد آورد روزگار / دگر عضوها را نماند قرار / تو کز محنت دیگران بی غمی / نشاید که نامت نهند آدمی

ایران با ویروس کرونا و تحریم مبارزه می‌کند/تجربه سارس به کره جنوبی در مقابله با کرونا کمک کرد

وی افزود: ایران از ۲۰ فوریه با شیوع کرونا مواجه شد اما پیش از تهران ، شهرهای دیگری درگیر کرونا شدند. اما ایران در عمل با دو ویروس کرونا و تحریم مبارزه می کند. در ابتدا به خاطر تحریم ها امکانات کشور برای مقابله با کرونا محدود بود، به طوری که تنها دو آزمایشگاه می توانستند تست کرونا بگیرند؛ اما هم اکنون تعداد آزمایشگاه های مرتبط با تست کرونا به ۶۰ مرکز رسیده است. ضمن این که شرایط سخت روزهای اول هم دیگر وجود ندارد و در برخی شهرها وضعیت کرونا سفید شده و آمار مبتلایان و متوفیان ناشی از کرونا کاهش زیادی داشته است.

حناچی به ناوگان حمل و نقل عمومی در تهران اشاره کرد و گفت: به دلیل رعایت فاصله اجتماعی مدیریت شهری هم اکنون در حوزه حمل و نقل عمومی فشار زیادی را تحمل می کند. با این حال ۱۵۰۰ واگن مترو، ۵۰۰۰ اتوبوس و ۶۰ هزار تاکسی ناوگان حمل و نقل عمومی به صورت روزانه ضدعفونی می شوند.

شهردار تهران به سایر تمهیدات مدیریت شهری برای مقابله با کرونا اشاره کرد و گفت: با وجود این که در تهران به مفهوم متعارف، قرنطینه اعمال نشده؛ اما بسیاری از مشاغل و برخی اماکن عمومی مثل پارک ها تعطیل هستند. حتی مراکز مذهبی مثل زیارتگاهها در شهرهای مختلف ایران برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا تعطیل شده است.


وی گفت: شهرداری تهران همچنین برای همبستگی با سایر کشورهای درگیر با کرونا، با تاسی به همان شعر سعدی که در ابتدا گفتم یک ویدئومپینگ در برج میدان آزادی هم برپا کرد که با استقبال و واکنش مثبت کشورها روبرو شد.

حناچی به موضوع تدفین متوفیان کرونا در شهر تهران اشاره کرد و گفت: شهرداری تهران از همان ابتدا تلاش کرده که متوفیان ناشی از کرونا را با رعایت تمامی استانداردهای بهداشتی سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت و در کمال احترام دفن کند تا ضمن حفظ سلامت بازماندگان شرایط احساسی آنها هم در نظر گرفته شود.

وی به همراهی مردم در رعایت فاصله اجتماعی اشاره کرد و گفت: بحران کرونا در ایران همزمان با نوروز و سال نوی ایرانیان بود و این مساله به ایران کمک کرد که میزان تردد افراد در شهر را کاهش دهد، ضمن این که مردم هم همراهی های لازم را داشتند به طوری که مردم مثلا ۱۳ فروردین هر ساله به دامان طبیعت می روند اما امسال بنا به توصیه ها از این کار پرهیز کردند.

شهردار تهران در پایان از تمامی کمک های کشور کره و شهر سئول به ایران برای مقابله با بحران کرونا تشکر کرد و از شهردار سئول خواست در اجلاس کلان شهرها و نیز در دولت کره پیام شهر تهران در مقابله با دو ویروس کرونا و تحریم را به جهانیان برساند.

شفافیت اصل اولیه کره جنوبی

در ادامه این گفتگو سو پارک شهردار سئول در ابتدای گفتگو با حناچی با تاکید بر اشتراک تجربیات همه کشورهای درگیر با کرونا برای مقابله با این ویروس گفت: کره جنوبی از همان ابتدا اصل را بر شفافیت گذاشت و با ابتلای نخستین بیماران به صورت گسترده اقدام به تست آزمایش کرونا از مردم گرفت تا دقیقا مشخص شود که چقدر مبتلا وجود دارد. به همین دلیل در روزهای اول دهها هزار آزمایش کرونا از مردم گرفته شد و همین مساله باعث شد که مبتلایان در روزهای بعد به شکل محسوسی کاهش یابند تا جایی که در این روزها تعداد مبتلایان به حدود ده نفر در روز رسیده است.

وی به شرایط تهران در تحریم ها اشاره کرد و گفت: کره جنوبی شرایط ایران را درک می کند و به سهم خود تلاش کرده است که به تهران در این زمینه کمک کند.

پارک در ادامه به تجربیات کره جنوبی در مقابله با بیماریهای فراگیر اشاره کرد و گفت: کره جنوبی چند سال قبل با فراگیری بیماری سارس مواجه بود و در این بحران از تجربه آن روزها استفاده کرده است و اقدامات کره در سئول باعث شد که میزان مبتلایان در سئول ۶۰۰ نفر و مرگ و میر ناشی از کرونا تنها دو نفر باشد. یکی از این اقدامات این بود که تلاش شد تا افراد سالمند از محیط های آلوده احتمالی دور نگه داشته شوند.

شهردار سئول به بحث فاصله گذاری اجتماعی اشاره کرد و گفت: در بحث فاصله گذاری اجتماعی و قرنطینه در کره هم مشکل وجود داشت، البته مسئولان کره قرنطینه را در شهرها اعمال نکردند؛ اما برخی مشاغل تعطیل بود و تلاش شد که تردد در شهر کاهش یابد. هر چند در کره فصل شکوفه هاست و مردم دوست دارند که به تفریح بروند اما از آنها خواسته شد که این کار را نکنند و آنها هم رعایت کردند.

بر اساس گزارش سایت شهرنوشت، شهردار کره به یک تارنمای اینترنتی اشاره کرد و گفت: در کره سامانه ای برای رصد دائم وضعیت کرونا در کشورهای مختلف و ارائه تجربیات موفق در این زمینه طراحی شده است که می توانید از آن برای انتقال این تجربیات استفاده کنید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین