کد خبر: ۶۴۶۸۳
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۸۶ - ۰۹:۵۰

خروج پرونده ایران از دستور کار اروپا

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آنگونه که دیپلمات های ارشد اروپایی گفته‌اند برخلاف انتظار ایالات متحده، موضوع پرونده هسته‌ای ایران در اجلاس هفته جاری وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا به بحث گذاشته نخواهد شد. به عقیده منابع دیپلماتیک نزدیک به اتحادیه، تهدید ایران مبنی بر قطع همکاری با آژانس در صورت شتاب گرفتن روند تصویب قطعنامه‌ای دیگر در شورای امنیت از جمله دلایل اتخاذ این تصمیم بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویتر در حالیکه اجلاس دو روزه وزرای خارجه کشورهای عضو این اتحادیه از روز دوشنبه در بروکسل آغاز می شود استقلال کوزوو و استقرار سیستم دفاع موشکی ایالات متحده در لهستان و جمهوری چک مباحث اصلی اجلاس بوده و پرونده هسته‌ای ایران از دستور کار خارج شده‌است. آنگونه که دیپلمات‌های اروپایی گفته‌اند کشورهای متبوع‌شان ترجیح می‌دهند از اعمال محدودیت‌های بیشتر علیه ایران در شرایط کنونی اجتناب ورزند.

خاویر سولانا کمیسر سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه در همین ارتباط گفت که سیاست دوجانبه این اتحادیه در قبال برنامه هسته‌ای ایران تغییر نکرده و کشورهای اروپایی همانطور برای گسترش روابط با ایران در صورت تعلیق غنی‌سازی آماده هستند از وضع تحریم های شدیدتر علیه این کشور در صورت عدم پذیرش خواسته‌های شورای امنیت حمایت خواهند کرد.

سولانا با اشاره به اینکه تماس های تلفنی‌اش با آقای لاریجانی مذاکره کننده ارشد اتمی کشورمان را همچنان حفظ کرده گفت: «ایران اکنون روند مذاکراتی جدی را با IAEA آغاز کرده‌است».

یک دیپلمات اروپایی که نخواست نامش فاش شود به خبرنگار رویتر گفت که تهدید ایران مبنی بر قطع روند با IAEA درصورت افزایش فشارهای بین‌المللی بر این کشورباعث شده تا اعضای اتحادیه اروپایی هرگونه اقدام برای متوقف ساختن برنامه هسته‌ای ایران را در شرایط فعلی معلق سازند. به گفته این دیپلمات، کاخ سفید ناخوشنودی خود از شکیبایی اروپا در قبال برنامه هسته‌ای ایران را به‌صورت غیر‌مستقیم به رهبران اتحادیه اعلام کرده است.

به گزارش رویتر یک دیپلمات ارشد اروپایی روز شنبه گفت که با توجه به توافق اخیر همکاری میان ایران و IAEA بعید است که تلاش ایلات‌متحده، بریتانیا و فرانسه برای وضع تحریم های جدید علیه ایران در شورای امنیت به موفقیت برسد: «چینی‌ها و روس‌ها خواهند گفت بگذارید 2-3 ماه صبر کنیم و نتیجه را ببینیم ، این فرصتی است که نباید از دست برود».

گفتنی است آژانس بين المللی انرژی اتمی هفته گذشته در گزارش دوره‌ای خود درباره برنامه هسته‌ای کشورمان، همکاری ايران با بازرسان آژانس را «یک گام مهم رو به جلو» ارزيابی کرد. به عقیده دیپلمات‌های مرتبط با آژانس انتشار این گزارش می‌تواند اقدامات آمريکا برای اعمال تحريم‌های تازه از سوی شورای امنيت عليه تهران را مختل سازد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین