کد خبر: ۶۴۶۸۴
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۸۶ - ۰۹:۵۵
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری پاسخ می‌دهد

دلایل تأخیر پرواز هواپیماها چیست؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: چندی است که وضعیت حمل و نقل هوایی کشور به دلیل تأخیرهای فراوان در پرواز به اوج نابسامانی خود رسیده است. همچنین افزایش 17 تا 25 درصدی قیمت بلیت و شکل‌گیری بازار سیاه به دلیل افزایش تقاضا برای سفرهای هوایی در پی سهمیه‌بندی بنزین، موجب شده تا سفر با هواپیما بیش از پیش برای مردم دشوار شود. 

در همین ارتباط رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آفتاب به تشریح علل تأخیر پروازها پرداخته است. او می‌گوید: تأخیر پروازها عوامل مختلف و متعددی دارد از جمله این عوامل می‌توان به نقص فنی هواپیماها، هندلینگ، مشکلات شرکت‌های هواپیمایی و مسائل مربوط به فرودگاه‌ها اشاره کرد. 

جعفرزاده معتقد است، تأخیر پروازها در ایران بالاتر از استاندارد تأخیرهای جهانی نیست اما چون میزان صندلی پرواز در حال حاضر پاسخگوی تقضا برای سفر‌های هوایی نیست، تاخیر پروازها در ایران و به خصوص در ایام تعطیل بیشتر نمود پیدا می‌کند. 

او می‌گوید: مسأله دیگر در خصوص تأخیر پروازها مربوط به محدودیت‌هایی می‌شود که صنعت حمل و نقل هوایی ایران درگیر آن است. از سوی دیگر حساسیت شرکت‌های هواپیمایی برای حفظ ایمنی پروازها و درصدر آن سازمان هواپیمای کشوری به عنوان متولی هواپیمای کشور به گونه‌ای است که با بروز کوچکترین نقص فنی، پروازها برای تأمین ایمنی به تأخیر می‌افتند. در همین حال سازمان هواپیمایی کشوری با تشکیل ستاد کاهش تأخیر به ریاست خانلری رئیس سازمان در این مدت سعی داشته است تا ضمن پاسخگویی، درصد تأخیر در پروازها را کاهش دهد. 

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری می‌افزاید: در همین ارتباط این ستاد با فراخواندن مدیران شرکت‌های هوایی پیگیر مشکلات برای کاهش تأخیر پروازها است. 

جعفرزاده در عین حال می‌گوید: نباید به گونه‌ای با مسأله تأخیر پروازها برخورد کرد که شائبه سوءمدیریت در شرکت‌های هواپیمایی و سیستم هواپیمایی کشور ایجاد شود چرا که تأخیر در چند پرواز را نمی‌توان به تمام سامانه حمل و نقل هوایی تعمیم داد. با این حال اگر شرکتی در انجام وظایف خود کوتاهی کند و این کوتاهی منجر به تأخیرهای مکرر در پروازها شود سازمان از ابزارهای قانونی برای پیگیری موضوع و حتی تعلیق فعالیت این شرکت‌ها استفاده خواهد کرد. 

جعفرزاده می‌افزاید: اکنون معیار محاسبه تأخیر پروازها چندان منصفانه نیست چرا که این تأخیرها را باید با توجه به میزان نشست و برخواست هواپیماها محاسبه کرد. به طور طبیعی زمانی که تعداد پروازها زیاد می‌شود امکان افزایش تأخیر در چند پرواز نیز وجود دارد اما تعمیم این مسائل به تمام پروازها صنعت هوایی کشور و مدیران آن را زیر سؤال خواهد برد. 

او می‌گوید: درعین حال ما معتقدیم در هر شرایط حق با مسافران است و به همین دلیل از تمام افرادی که به دلیل تأخیر در پروازها دچار مشکلاتی شده‌اند عذرخواهی می‌کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین