کد خبر: ۶۴۶۹۰
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۸۶ - ۱۰:۱۱
الهام از عدم توزیع آزاد بنزین خبر داد

کارت هوشمند برای سایر فرآورده‌های نفتی

آفتاب‌‌نیوز :  آفتاب:غلامحسین الهام، سخنگوی دولت بار دیگر تاكید كرد كه سیاست دولت، توزیع بنزین به نرخ آزاد نیست. وی با بیان اینكه اجرای سیستم كارت هوشمند سوخت، یك كار ارزشمند و قابل تقدیر است ، گفت : باید تلاش شود تا خودروها به سمت گاز سوز شدن هدایت شوند.

الهام همچنین با بیان اینكه اجرای سیستم كارت هوشمند سوخت دركشور كار بسیار مهم، حساس و دقیقی است، گفت : از این فناوری برای سایر فراورده‌های نفتی نیز استفاده خواهد شد.

وی افزود: این سیستم به بخشی از زیر ساخت‌های فنی كشور همانند ‪IT‬ كمك كرد و توانمندی خوب و مناسبی با تلاش مستمر مهندسان داخلی كشور برپا شد.

سخنگوی دولت با بیان اینكه این سیستم بدون پیش بینی قبلی و در فرصت كوتاهی در سال ‪ ۸۶‬به بهره برداری رسید، افزود: این كار براساس قانون می‌بایست در سال ‪ ۱۳۸۳‬انجام می‌شد.

الهام تصریح كرد كه اجرای این سیستم فرصت خوبی شد كه از اطلاعات و داده‌های آن برای برنامه ریزی درباره سیستم حمل و نقل كشور استفاده شود.

وی در ادامه از عموم مردم برای رعایت فرهنگ مصرف سوخت تشكر و قدردانی كرد و افزود: در طول اجرای برنامه سهمیه بندی، روزانه ‪ ۳۰‬میلیون لیتر بنزین صرفه جویی شد كه دولت از محل این صرفه جویی، لایحه‌ای به مجلس ارایه كرد كه ‪ ۷۰۰‬كیلومتر راه آهن ریلی در كشور ایجاد شود.

سخنگوی دولت با اشاره به اینكه افرادی خواستار حذف یارانه سوخت هستند، افزود: امیدواریم با عمومی شدن فرهنگ مصرف سوخت، این افراد از سیاست‌هایی كه دنبال می‌كردند ، دست بردارند.

وی یادآور شد كه آزادسازی فشار زیادی به همه جامعه تحمیل خواهد كرد و سهمیه تعیین شده نیازها را برطرف می‌كند و سهمیه خوبی بوده است.

كارت سوخت خودروهای گازوئیلی
وی با موفق ارزیابی كردن سیستم سهمیه بندی بنزین تاكید كرد كه استفاده از كارت سوخت برای خودروهای گازوئیلی نیز از حدود سه ماه آینده عملیاتی خواهد شد.

الهام همچنین از مردم خواست تا نسبت به سهمیه بنزین تعیین شده، برای برای مصرف خود برنامه‌ریزی كنند و برخلاف برخی تصورات، تمام سهمیه خود را پیش خور نكنند.

الهام درپاسخ به سوال خبرنگاری مبنی ‌بر اینكه فروش آزاد بنزین هم‌اكنون از سوی برخی رانندگان تاكسی انجام می‌شود، گفت: تاكسی‌ها در حال گاز سوز شدن هستند و این حركت آنها خلاف است و باید توسط دستگاههای نظارتی جلوی آن گرفته شود.

سخنگوی دولت افزود: این افراد با كار خلاف خود به اعتبار صنف خودشان آسیب می‌زنند.

وی افزود: هر محدودیتی ممكن است عوارض جانبی داشته باشد، ولی باید برآیند كار را دید كه این برنامه نشان می‌دهد، فرهنگ عمومی جامعه بسیار مناسب است و مردم خودشان قدرت تشخیص دارند و سطح تعامل آنان با دولت بسیار بالا است.

الهام در پاسخ به اینكه آیا خبرگزاریها كه تلاش شبانه روزی دارند، سهمیه‌شان افزایش خواهد یافت، گفت : خبرگزاریها باید خودروهای خود را گازسوز كنند.

وی در عین حال بر حمایت دولت از خبرگزاریها و خبرنگاران تاكید كرد و گفت: بحث حمایت ‌از خبرگزاریها و خبرنگاران درقالب لایحه‌ای به مجلس پیشنهاد شده و قرار است خبرگزاریها تحت پوشش قانون مطبوعات قرار گیرند و موضوعات آنان با حضور هیات منصفه در دادگاهها پیگیری شود و این یك نوع حمایت مثبت از حوزه خبرگزاریهاست.

الهام در پاسخ به این پرسش كه مردم تاكنون چه میزان سهمیه بنزین خود را مصرف و یا پیش خور كردند؟، گفت كه كاهش حدود ‪ ۳۰‬میلیون لیتر در روز حاكی از كاهش قابل ملاحظه مصرف بنزین در كشور است.

در همین زمینه یكی از كارشناسان این سیستم توضیح تكمیلی ارایه كرد و گفت: در ماه اول اجرای این برنامه میانگین مصرف خودروهای شخصی روزانه حدود ‪ ۴/۷۴‬لیتر بود كه در ماه دوم به ‪ ۴/۱۲‬لیتر كاهش یافت و آمار ‪ ۱۶‬روز گذشته شهریور نیز نشان‌دهنده كاهش مصرف بنزین است. همچنین موتور سیكلت‌ها كمتر از میزان تعیین شده مصرف كردند و تاكسی‌ها نیز مصرف خود را تقریبا كامل انجام دادند و خودروهای دولتی كمتر از سهمیه تعیین شده مصرف كردند.

وی افزود: این آمار نشان‌دهنده آن است كه مردم به مرور خود را با مصرف سوخت تطبیق می‌دهند و باید منتظر آمار تكمیلی شهریور ماه ماند.

وی در ادامه با بیان اینكه بیشترین مصرف بنزین در زمان سهمیه‌بندی آن توسط خودروهای شخصی بوده است، افزود: با این حال آمار حاكی از نزولی بودن این امر است.

الهام در ادامه با اشاره به آمار مصرف بنزین در سال ‪ ۸۵‬كه روزانه حدود ‪ ۷۹/۲‬میلیون لیتر بوده است، گفت: در ‪ ۱۶‬روز شهریور ماه متوسط مصرف روزانه ‪ ۶۳‬میلیون لیتر بنزین بود كه این آمار بدون در نظر گرفتن حدود یك میلیون خودرو است كه سالانه وارد بازار می‌شود.

سخنگوی دولت تاكید كرد كه با اجرایی شدن سهمیه‌بندی بنزین، قاچاق آن در كشور به صفر رسیده و حتی معكوس شده است و قاچاق گازوئیل نیز با اجرای برنامه‌های نظارتی، كنترل و كاهش یافته است كه پس از توزیع كارت هوشمند برای آن به صفر خواهد رسید.

الهام همچنین در پاسخ به این سئوال كه وضعیت ایمنی این سامانه چگونه است؟، گفت : پیش بینی‌های لازم برای امنیت سیستم انجام شده و اگر كسی بتواند این كارت‌ها را دوباره شارژ و سهمیه آن را اضافه كند، از مسوولان این سیستم جایزه خواهد گرفت.

ازابتدای مهرماه ‪ ۱۰۰‬لیتربنزین اضافه می‌شود
غلامحسین الهام در ادامه این كنفرانس خبری در مركز داده‌های سامانه هوشمند سوخت تصریح كرد كه از اول مهرماه سال جاری ‪ ۱۰۰‬لیتر بنزین به باقیمانده دوره شش ماهه خودروهای شخصی افزوده خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین