کد خبر: ۶۴۶۹۳
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۸۶ - ۱۲:۱۳

اروپا تمایلی به تحریم ایران ندارد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اتحادیه اروپا در برابر برنامه هسته‌ای ایران شكیبائی در پیش گرفته است به طوری كه در جلسه مهم هفته گذشته وزرای خارجه این اتحادیه به این موضوع اشاره هم نشد. به گفته دیپلمات‌ها، البته سخن به میان نیاوردن از این موضوع، بدین معنا نیست كه این مساله از كانون توجه اروپا دور شده باشد.

در حالی كه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تهران برای رفع ابهام از مسائل باقی مانده درباره برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران تلاش می‌كنند، خاویر سولانا مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا كه هدایت مذاكرات هسته‌ای طولانی مدتی را با علی لاریجانی رئیس امنیت ملی ایران به عهده داشته، امكان ایفای نقش فعال‌تر را برای آژانس فراهم كرده است.

یك دیپلمات اتحادیه اروپا گفت: (برنامه هسته‌ای) ایران در حال حاضر مسكوت گذاشته شده است.

به گفته دیپلمات‌های اروپایی، تهران با اعلام پایان دادن به همكاری‌های هسته‌ای‌اش در صورت اقدام غرب به تشدید تحریم‌های سازمان ملل، در حال حاضر به گونه‌ای موثر مانع از اقدامات غرب برای تشدید فشارها شده است.
سولانا به رویترز گفت كه سیاست دو سویه اتحادیه اروپا تغییر نكرده است.

وی با بیان این مطلب كه تماس‌های تلفنی‌اش با لاریجانی ادامه دارد، افزود كه ایران همچنین وارد مذاكره با آژانس (هسته‌ای) در وین شده است.

به گفته یك دیپلمات برجسته اروپایی مقیم وین، تا زمانی كه برنامه كاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شانس موفقیت داشته باشد، حصول اجماع و اتفاق نظر در زمینه تصویب قطعنامه‌ای در ارتباط با تشدید تحریم‌های ضد ایرانی دشوار خواهد بود.

وی افزود: بنابراین، چین و روسیه هم خواهند گفت كه باید دو تا سه ماه صبر كنیم و این فرصت را از دست ندهیم. از این رو، چه بخواهید، چه نخواهید، وضعیتی به وجود آمده است كه تمایل به رفتن به شورای امنیت را از بین برده است.

درهمین حال، یك مقام اتحادیه اروپا هم گفت كه كشورهای اروپایی تمایل چندانی به تشدید تحریم‌های اقتصادی ندارند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین