کد خبر: ۶۴۶۹۴۵
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۷

ظریف: انتقال دانشجویان باید با رعایت ملاحظات وزارت بهداشت انجام شود

وزیر امور خارجه گفت: انتقال دانشجویان ایرانی باید با رعایت ملاحظات وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا انجام شود.
آفتاب‌‌نیوز :

«محمدجواد ظریف» که امروز در نشست کمیسیون امنیت ملی وس یاست خارجی مجلس حضور یافته بود، با اشاره به اقدامات وزارت امور خارجه برای بازگرداندن اتباع ایرانی از کشورهای دیگر در شرایط شیوع کرونا گفت: وزارت امور خارجه برحسب وظیفه‌ای که دارد، به ایرانیان خارج از کشور کمک می‌کند. این وظیفه ماست. البته وظیفه وزارت بهداشت نیز حفظ سلامت مردم است. این دو وظیفه باید با یکدیگر هماهنگ شوند.

وی ادامه داد: وقتی می‌خواستیم دانشجویان و ایرانیان مقیم ووهان را به کشور بازگردانیم، وزارت بهداشت کمک کرد و آنها را ۱۴ روز در قرنطینه نگه داشت. الحمدالله هیچ کدام از آنها بیمار نبودند.

ظریف: انتقال دانشجویان باید با رعایت ملاحظات وزارت بهداشت انجام شود

کامیون ایرانی نداریم که پشت مرزها گیر کرده باشد

رییس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه وظیفه طبیعی وزارت امور خارجه کمک به ایرانیانی است که به دلیل قطع پروازها در کشورهای مختلف گرفتار هستند، اظهار داشت: ما حداکثر تلاش‌مان را می‌کنیم. در بسیاری جاها پروازی وجود ندارد و باید در این زمینه کمک کنیم. در بعضی جاها کشورها نگرانی‌هایی دارند.

به گفته ظریف، یکی از کارهایی که وزارت امور خارجه در دو ماه اخیر به شدت پیگیر بوده، آن است که هیچ راننده و کامیون ایرانی پشت مرزها گیر نکند و امروز می‌توانیم بگوییم این موضوع تا حد قابل توجهی حل و فصل شده است و تقریبا کامیون ایرانی نداریم که گیر کرده باشد. البته هر روز مشکل جدید پیش می‌آید و ما آن را حل می‌کنیم.

انتقال دانشجویان باید با رعایت ملاحظات وزارت بهداشت انجام شود

وی با بیان اینکه ملاحظات حاضر باید با ملاحظات بهداشتی وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا هماهنگ شود که در این زمینه هم هماهنگ عمل می‌کنیم، تصریح کرد: وقتی وزارت بهداشت ملاحظاتی دارد، تلاش می‌کنیم، آن‌ ملاحظات عملیاتی شود. از ایرانیان خارج از کشور یا دانشجویان عزیزی که در کشورهای دیگر درس می‌خوانند، تقاضا می‌کنیم متوجه این حساسیت‌ها باشند و بدانند که ما در فکر آنها هستیم.

وزیر امور خارجه افزود: پدران و مادران این افراد بدانند ما به فکر دانشجویان هستیم ولی با همه ملاحظات باید این کار را انجام دهیم تا کمترین آسیب خدای ناکرده برای انتقال نوع جدید ویروس به ایران شکل نگیرد.

تصمیم نهایی را وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا باید بگیرد

ظریف درباره تهیه شدن پروتکل وزارت بهداشت برای بازگرداندن دانشجویان و ایرانیان مقیم خارج از کشور هم خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت پروتکل‌هایی را تدوین و ارائه کرده است. در این موارد ما مورد به مورد با وزارت بهداشت هماهنگ می‌کنیم. دیدگاه‌ها در مورد یک کشور با یکدیگر ممکن است، متفاوت باشد اما هماهنگ می‌کنیم.

وی اضافه کرد: این طور نیست که دو وزارتخانه همه کارها را انجام داده باشند و یک وزارتخانه انجام نداده باشد. هر وزارتخانه وظایف خود را انجام می‌دهد. در نهایت تصمیم را وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا باید بگیرد.
رییس دستگاه دیپلماسی در ادامه درباره حضور خود در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ابراز داشت: در جلسه امروز مورد روابط بین‌الملل پس کرونا در این جلسه صحبت شد. موضوعی است که امروز از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است و متفکران و کشورها مختلف در حال طراحی هستند که این وضعیت چه تاثیری بر نظام جهانی خواهد داشت.
ظریف با اشاره به رویکرد آمریکا علیه چین درباره شیوع ویروس کرونا عنوان کرد: یکی از دلایل حرکت بسیار تند آمریکا علیه چین، در حدی که اصرار دارد ویروس کرونا را ویروس ووهان بنامد آن است که در معادلات آینده بین‌المللی نقش خود و همپیمانانش را تقویت کرده و مانع از شکل‌گیری معادلات جدید بین‌المللی شود.
این دیپلمات عالی‌رتبه با بیان اینکه البته کسی در این باره به نتیجه‌ای نرسیده است، گفت: هنوز در این باره در حال فکر کردن هستند. همکاران ما نیز در وزارت امور خارجه در حال فکر کردن در این باره هستند. حتما دوستان ما نیز در مجلس در مورد آن فکر می‌کنند.
ظریف با اشاره به بحثهایی که درباره تحولات منطقه به ویژه عراق، یمن، سوریه و افغانستان بحث‌هایی در کمیسیون امنیت ملی انجام شد، گفت: در این جلسه بحث شد که مجموعه دستگاه‌های جمهوری اسلامی، چه وزارت امور خارجه، چه وزارت اطلاعات و چه دوستان‌مان در سپاه چه برنامه‌هایی برای کمک به این مناطق و ایجاد ثبات و همگرایی و همچنین مقابله با تروریسم به ویژه در سوریه و عراق دارند که امیدوارم نتیجه آن به سود کشور باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین