کد خبر: ۶۴۷۰۵۶
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۱

عراق سفیر ترکیه را فراخواند

 وزارت امور خارجه عراق امروز (پنجشنبه) در پی حمله سه شنبه شب هواپیماهای ترکیه، سفیر این کشور را در بغداد فراخواند.
آفتاب‌‌نیوز :

ستاد رسانه ای فرماندهی مشترک نظامی عراق روز گذشته (چهارشنبه) در بیانیه ای اعلام کرد که هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه یک اردوگاه آوارگان ترکمن را در نزدیکی شهر مخمور بمباران کردند که در اثر آن دو زن از ساکنان اردوگاه کشته شدند.

فرماندهی مشترک نظامی عراق نیز امروز در بیانیه ای نقض حریم هوایی عراق توسط هواپیماهای ترکیه را محکوم کرد.

عراق سفیر ترکیه را فراخواند

در این بیانیه آمده است که این اقدام تحریک آمیز ترکیه با اصول حسن همجواری و توافقنامه های بین المللی تعارض دارد و نقض آشکار حاکمیت ملی عراق به شمار می رود.

فرماندهی مشترک نظامی عراق تاکید کرده است که عراق آماده همکاری برای کنترل اوضاع امنیتی و مرزها با کشور ترکیه است.

جنگنده های ترکیه هر از چندی به بهانه وجود عناصر حزب کارگران کرد ترکیه، شمال عراق را بمباران می کنند.

همزمان ترکیه همچنان بخشی از نیروهای خود را از سال ۲۰۱۵ تا به امروز در منطقه «بعشیقه» در شمال موصل مستقر کرده و با وجود درخواست های مکرر بغداد برای اخراج آنها از این امر خودداری می کند.

«محمد علی الحکیم»، وزیر امور خارجه عراق امروز با محکومیت شدید اقدام ترکیه در نقض حریم هوایی و حمله به خاک کشورش، با تهیه یادداشت اعتراضی سفیر ترکیه را در بغداد فرا خواند.

در همین حال، سید «عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز نقض حریم هوایی کشورش توسط هواپیماهای ترکیه و حمله به اردوگاه پناهجویان «مخمور» را محکوم کرد.

به گزارش روز پنجشنبه دفتر رسانه جریان ملی حکمت عراق، حکیم در واکنش به این اقدام ترکیه گفت: تحت هر عنوان و به هر بهانه‌ای، تکرار نقض حاکمیت عراق قابل توجیه یا قبول نیست.

وی افزود: نمی‌توان اقدام هواپیماهای جنگی ناشناس در بمباران و هدف قرار دادن یکی از اردوگاه‌های خانواده پناهجویان در شهر مخمور در شمال کشور را توجیه کرد.

حکیم تاکید کرد، این نقض حاکمیت‌های پی در پی را که به صورت تقریبا پیوسته از سوی طرف‌های مختلف و گروه‌ها صورت می‌گیرد محکوم و تاکید می‌کنیم لازم است دولت مسئولیت این نقض حاکمیت را برعهده گیرد.

از سوی دیگر، کمیسیون روابط خارجی مجلس عراق هم در بیانیه‌ای حملات هوایی جنگنده‌های ترکیه به محل استقرار آوارگان عراقی در شمال این کشور را محکوم کرد.

در بیانیه کمیسیون روابط خارجی مجلس عراق آمده است: برخی مناطق اقلیم کردستان عراق سه‌شنبه‌شب گذشته هدف حملات هواپیماهای ترکیه قرار گرفت و این اقدام، سبب وحشت مردم نواحی اطراف شد.

مجلس عراق در بیانیه ای تصریح کرده که تکرار حملات در سایه سکوت عجیب دولت و رسانه‌ها در عراق را محکوم می‌کند و از دولت‌های فدرال و اقلیم کردستان عراق می‌خواهد نقش خود را در یافتن راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز برای جلوگیری از تکرار این حملات ایفا کنند.

«حسن الکعبی» معاون رئیس مجلس عراق نیز حملات هوایی ترکیه را نقض غیرمنصفانه و آشکار حاکمیت کشورش توصیف کرد و از دولت خواست در رابطه با این تجاوز و بمباران اردوگاه آوارگان در نزدیکی مخمور، موضع جدی و قاطع اتخاذ کند.

الکعبی گفت: مجلس نقض حریم هوایی عراق از سوی ترکیه و اقدام تحریک‌آمیز آن در بمباران اردوگاه آوارگان بی‌پناه را محکوم می‌کند.

وی از دولت و وزارت امور خارجه خواست نسبت به این‌گونه تخلفات غیرقانونی و توهین‌آمیز ترکیه موضع جدی و قاطعانه اتخاذ کنند.

اتحادیه مهینی کردستان عراق هم در بیانیه‌ای، حمله هوایی ترکیه به شمال این کشور را محکوم کرد و از بغداد خواست در مقابل این تجاوز موضع قاطع اتخاذ کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین