کد خبر: ۶۴۷۰۵۹
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۶

تلاش ۷۰ گروه از محققان برای تولید واکسن کرونا

ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش سازمان جهانی بهداشت، محققان سراسر جهان در تلاش برای تولید واکسن ویروس جدید کرونا تاکنون توانسته‌اند ۷۰ کاندیدا را برای این منظور شناسایی کنند. از بین این ۷۰ مورد تنها سه واکسن به مرحله آزمایشات بالینی رسیده و ایمنی و کارآیی آن‌ها روی بدن انسان در دست بررسی است.

به گزارش روز پنجشنبه پایگاه خبری CNBC، آزمایشات بالینی معمولا شامل چندین مرحله هستند که در هر مرحله تعداد افرادی که واکسن روی آن‌ها آزمایش می‌شود، افزایش می‌یابد. در حال حاضر موسسه CanSino Biological واقع در چین با همکاری انستیتوی بیوتکنولوژی پکن به عنوان پیشروان این تلاش فراگیر توانسته‌اند واکسن مشترک خود را به مرحله دوم از آزمایشات بالینی برسانند. دو موسسه Moderna و Invono Pharmaceuticals در آمریکا نیز دو نمونه از واکسن‌های در دست تولید را به اولین مرحله از آزمایشات بالینی رسانده‌اند. ۶۷ کاندیدای دیگر نیز هنوز در حال انجام آزمایشات پیش بالینی هستند.

تلاش ۷۰ گروه از محققان برای تولید واکسن کرونا

در صورتی که تمام آزمایشات این واکسن‌ها موفقیت‌آمیز باشد، حداقل بین ۱۲ تا ۱۸ ماه برای تایید آن‌ها به‌منظور تولید انبوه زمان لازم است. محققان برای پر کردن این فاصله زمانی تا تولید واکسن، در تلاشند تا با آزمایش داروهای موجود در بازار بتوانند درمان موثری را برای بیماری Covid-۱۹‌ بیابند. اخیرا یک شرکت انگلیسی موسوم به AstraZeneca با شروع آزمایش روی یکی از داروهای مورد تایید برای درمان لوسمی موسوم به Calquence به جمع این محققان پیوسته است. انتظار می‌رود آزمایشات بالینی این دارو ظرف چند روز آینده در آمریکا و اروپا به طور همزمان آغاز شود.

همچنین نشریه New England Journal of Medicine در تاریخ دهم آوریل اخبار خوشی را منتشر کرد که نشان می‌داد داروی Remdesivir محصول شرکت Gilead که در اصل برای درمان ابولا تولید شده بود، بر ویروس کرونا نیز اثرگذار است. بر اساس این مقاله ۶۸ درصد از ۵۳ بیمار بستری شده در اثر ابتلا به Covid-۱۹‌ با دریافت این دارو بهبود یافته‌اند. با وجود این، از آنجا که تحقیقات مذکور به صورت کنترل شده انجام نگرفته و تجویز داروها تحت نظارت متخصصان انجام نشده است، در تفسیر نتایج این تحقیقات باید دقت کرد.

از طرفی در رابطه با داروهای هیدروکسی کلروکین و کلروکین که برای درمان مالاریا کاربرد دارند و پیش از این به عنوان گزینه مناسبی برای درمان Covid-۱۹‌ معرفی شده‌اند، نگرانی‌هایی وجود دارد. در پایان هفته قبل در آزمایشاتی که با استفاده از کلروکین برای درمان مبتلایان به Covid-۱۹‌ در برزیل انجام گرفت، مشخص شد مقدار زیاد این دارو می‌تواند منجر به اختلال در ضربان قلب شود.

مدیر اجرایی برنامه فوریت‌های سلامتی سازمان جهانی بهداشت در گزارشی که در خصوص ویروس کرونا در ژنو ارائه کرد، اعلام داشت: «جامعه پزشکی و تحقیقاتی، حقیقتا قابلیت‌های بالقوه هیدروکسی کلروکین و کلروکین را جدی گرفته‌اند و در حال حاضر آزمایشات مختلفی را با استفاده از این داروها انجام می‌دهند.» با وجود این، وی افزود: «هیچگونه شواهد تجربی و هیچگونه مستنداتی از آزمایشات کنترلی مبنی بر کارکرد این داروها در دست نیست و متخصصان نیز در خصوص عوارض جانبی این داروها محتاطانه عمل می‌کنند.»

ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین