کد خبر: ۶۴۷۱۰
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۸۶ - ۱۶:۲۶
معاون عمرانی وزیركشور:

با حرف زدن مینی‌بوس اتوبوس نمی‌شود!

آفتاب‌‌نیوز :  آفتاب- معاون عمرانی وزیر كشور گفت: «تصور در مورد BRT اشتباه است و طرح اجرا شده از سوی شهرداری تهران BRT نیست».

به گزارش آفتاب، «مهدی هاشمی»، معاون عمرانی وزیر كشور و رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های كشور، صبح امروز در نشستی خبری كه با موضوع تشریح اقدامات ستاد مهر شروع شد به سوالاتی در مورد ابهامات احداث منوریل و BRT پاسخ و توضیح داد.

وی در مورد نیاز داشتن یا نداشتن احداث منوریل به مصوبه شورای شهر تهران اظهار كرد: «هر یك از اعضای شورای شهر تهران محترم و دارای نظرهای خاصی هستند اما مهم این است كه این طرح مصوبه دارد و حتما با هماهنگی شورای شهر تهران و شهرداری تهران انجام خواهد شد و وزارت كشور بنای مخالفت با این دو نهاد را ندارد».

وی ادامه داد: «اگر شورای شهر تهران متقاضی احداث منوریل و تكمیل حمل و نقل عمومی باشد، ما اصراری بر اجرای آن نخواهیم داشت. اعضای شورای شهر تهران نماینده منتخب مردم هستند و باید پاسخگو هم باشند».

هاشمی منوریل را فرصتی خواند كه طی سال‌های گذشته به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها به تاخیر افتاده و افزود: «در بیش از 10 جلسه كارشناسی بین كارشناسان متخصص و معاونین شهرداری تهران و یك جلسه با حضور رییس شورای شهر تهران بررسی‌های زیادی صورت گرفت و خطوط منوریل به تایید آن‌ها رسید و در حال حاضر در مورد نحوه اجرای آن در حال رایزنی هستیم».

معاون عمرانی وزیر كشور ادامه داد: «در مورد این كه شهرداری یا مترو تهران متولی اجرای این طرح باشد، و یا به صورت مشترك با دولت اجرایی شود هنوز تصمیم‌گیری صورت نگرفته اما در مورد اصل موضوع اختلاف نظری وجود ندارد».

وی تاكید كرد: «اگر نیاز به مصوبه‌ای غیر از شورای عالی ترافیك باشد، قطعا هماهنگی آن انجام می‌شود، این طرح تكمیل شده است و برای سایر شهرها هم در حال بررسی و مطالعه است».

هاشمی در پاسخ به سؤال خبرنگاران در مورد صحت قرار گرفتن یا نگرفتن مطالعات منوریل در اختیار شورای شهر تهران خاطرنشان كرد: «آیا شما باور می كنید كه طرحی بدون مطالعات برای كار اجرایی آماده شود!؟ در عین حال مطالعه این طرح باید به دست مجری آن برسد و طی این مدت كارشناسان، متولیان اصلی و نماینده‌های شركت مترو تهران و حومه در جریان جزئیات آن بوده‌اند، حتی برای مسیرهای احداث آن تاییدیه داده و یك تیم مشترك برای بررسی مسیرها تعیین شده است».

معاون عمرانی وزیر كشور مسیرهای منوریل را اینگونه تشریح كرد: «میدان بسیج تا تهرانپارس، تهرانپارس تا پونك، پونك تا نعمت آباد و از نعمت آباد تا میدان بسیج منوریل ادامه خواهد داشت و به صورت یك رینگ و كمربند بخش‌های مختلف تهران را به هم وصل می‌كند».

وی با بیان این كه «منوریل در واقع جمع و پخش كننده مسافران خطوط مترو تهران است»، افزود: «مترو وسیله حمل و نقل ریلی سنگین است و منوریل به عنوان حمل و نقل ریلی سبك این شبكه را تكمیل می‌كند».

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های كشور گفت: «اعتبار هفت خط مترو تهران تعیین تكلیف شده كه 50 درصد آن از طریق اعتبارات شهرداری و 50 درصد نیز از منابع دولتی تامین می‌شود و این خطوط باید تا سال 1390 با همكاری شهرداری تهران تكمیل شود».

هاشمی افزود: «همین پیش‌بینی‌ها در مورد احداث منوریل نیز صورت گرفته و قطعا احداث منوریل در سال جاری آغازشده و طی سه سال باید پایان یابد چرا كه تا پایان سال 1390 باید شبكه حمل و نقل ریلی كامل شده باشد».

وی ادامه داد: «تا سال 86 ، سالانه تنها 5/2 كیلومتر خط مترو احداث شده و به بهره‌برداری رسیده است و این در حالیست كه باید تا سال 1390 ، 110 كیلومتر افزایش در خطوط مترو 66 كیلومتر در خطوط منوریل را مشاهده باشیم».

هاشمی تصریح كرد: «میزان اعتبار منوریل به تناسب اجرای كار و عملیات آن خواهد بود چرا كه بخشی از اعتبار فاینانس است و تامین و هماهنگی آن به زمان خاص نیاز دارد. در عین حال مذاكراتی با نماینده‌های مجلس شورای اسلامی داشته‌ایم و پیشنهاد كرده‌ایم تا به جای فاینانس از صندوق ذخیره ارزی و یا منابع ریالی حاصل از صرفه‌جویی سهمیه‌بندی بنزین اعتباری را تخصیص دهند اما تا آن زمان امكان اختصاص یا برنامه‌ریزی دیگری نداریم».

وی ادامه داد: «بودجه‌های اختصاص یافته تا سال گذشته به صورت ملی به بخش‌های حمل و نقل ریلی تخصیص داده می‌شد ولی در بودجه سال 86 ، بودجه حمل و نقل ریلی با متروهای كلانشهرها به تفكیك ذكر شده و سازمان شهرداری‌ها امكان تخصیص مجدد و قانونی ندارد».

معاون عمرانی وزیر كشور تصریح كرد: «هیچ كس تردیدی در اولویت داشتن حمل و نقل ریلی مترو ندارد اما احداث مترو زمان‌بر بوده و هزینه بالایی دارد و با توجه به سهمیه‌بندی بنزین و حساسیت‌های آن دولت باید در جهت توسعه همه بخش‌های حمل و نقل عمومی فشار بیشتری را وارد كند».

وی خاطرنشان كرد: «درهمین راستا خطوط مترو كلان‌شهرهایی نظیر شیراز، مشهد و تبریز نیزدر حال تكمیل است و مطالعات خط دو آن‌ها آغاز شده است».

معاون عمرانی وزیر كشور در ادامه این نشست مطبوعاتی در پاسخ به سؤال خبرنگاران در مورد ابهامات طرح موسوم به BRT شهرداری تهران توضیح داد : «تصور در مورد BRT اشتباه است و طرح اجرا شده از سوی شهرداری تهران BRT نیست».

وی با اشاره به مشخصات خطوط BRT مثل سكوهای وسط خط ویژه، پل‌های روگذر یا زیرگذر عابر در خط ویژه و اتوبوس‌های چپ‌در، خاطر نشان كرد: «در طرحی كه شهرداری تهران تعریف كرده مشخص نیست كه عابران از كجا عبور كنند و تكلیف نرده‌هایی كه ورود مسافران را بسته چه می‌شود».
رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های كشور با تاكید بر این كه «در مراحل اولیه طرحی برای این سازمان ارسال نشده»، اضافه كرد: «پس از مكاتبه با راهنمایی و رانندگی و برخی اظهار نظرها و خواستن‌ها طرح اولیه‌ای ارائه شد و در نهایت نمایندگان شهرداری تهران اعلام كردند كه این طرح BRT نیست بلكه احداث خط ویژه است».

وی با اشاره به جلسه مشترك معاونان شهرداری تهران با وزیر كشور گفت: «در این جلسه هم تاكید شد كه این طرح BRT نیست و قرار شد با رفع برخی معایب نظیر محل عبور مردم و چرخش خودروها، طرح اجرا شود و تا قبل از 15 شهریور ماه هم كار احداث این خط ویژه پایان یابد».

هاشمی در پاسخ به این سؤال كه «چرا در مورد این طرح و نام آن اینقدر اختلاف نظر هست»، گفت: «می‌شود به مینی بوس هم اتوبوس گفت، اما قطعا اتوبوس نخواهد بود! وظیفه سازمان شهرداری‌ها نظارت، پشتیبانی و هدایت كلان شهرداری‌ها است و باید پل ارتباطی شهرداری‌ها و دولت باشیم. تا دو روز قبل 15 شهریور وظیفه نظارت را داشته‌ایم ولی در حال حاضر بستگی به عملكرد شهرداری تهران دارد».

هاشمی تاكید كرد: «عملیات عمرانی شهرداری در شهر تهران قطعا باید تا پایان این هفته به اتمام برسد در غیر این صورت نتایج آن بر عهده مسوولان شهری خواهد بود».

معاون عمرانی وزیر كشور ضمن اشاره به عملیات تعمیر پل كریمخان كه طی هفته گذشته شروع شده است ازبرخی تصمیمات مسوولان شهرداری گلایه كرد و گفت: «طبق برنامه باید همه اقدامات عمرانی تا شهریور ماه پایان یابد، نه این كه در پایان شهریور ماه تازه شروع شود و زمینه ترافیك سنگین را فراهم كند».

وی در پایان با اشاره به جلسات ستاد مهر و اقدامات صورت گرفته اظهار كرد: «شهرداری‌ها یك‌هزار و 16 شهر كشور با همكاری سازمان‌های آموزش و پرورش پیش‌بینی‌های لازم را برای بازگشایی مدارس داشته‌اند».

وی افزود: «به مدارس توصیه كرده‌ایم كه در مورد سرویس مدارس تاكسیرانی‌ها و آژانس‌ها را در اولویت قرار دهند».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین