کد خبر: ۶۴۷۴۲۴
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸

پنج عاملی که خطر مرگ بر اثر کرونا را تشدید می‌کنند

همچنین، تحقیقات نشان می‌دهند زنان بیش از مردان دستان خود را مورد شست و شو قرار می‌دهند و همین موضوع خطر ابتلا به کرونا را در انان کاهش می‌دهد. همچنین، مردان به دلیل مصرف بیشتر سیگار سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند.
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس سلامت- عواملی وجود دارند که باعث تشدید خطر مرگ بر اثر ابتلا به ویروس کرونا می‌شوند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ به تازگی گروهی از محققان در هشت مرکز تحقیقاتی در چین و امریکا از جمله در بیمارستان عمومی ارتش آزادیبخش خلق چین در پکن و دانشگاه کالیفرنیا، داده‌های مرتبط با ۸۵ بیمار که بر اثر کرونا فوت کرده‌اند را مورد بررسی قرار دادند. تمام داده‌ها از بیمارستان‌های ووهان در فاصله تاریخ ۹ ژانویه تا ۱۵ فوریه به دست آمده بودند.

پنج عاملی که خطر مرگ بر اثر کرونا را تشدید می‌کنند

در ادامه به پنج عاملی اشاره می‌شود که در افرایش ریسک مرگ و میر در افراد بر اثر ابتلا به کرونا تاثیرگذار هستند و از تحقیقات مذکور به تاثیر آن عوامل پی برده شده است:

۱-جنسیت

به نظر می‌رسد کرونا تهدیدی بزرگتر برای مردان است. محققان دریافتند که ۷۲.۹ درصد از فوت‌شدگان بر اثر ابتلا به کرونا مرد بوده‌اند. محققان می‌گویند احتمالا برخی عوامل بیولوژیک یا زیستی و نوع و سبک زندگی مردان در این زمینه دخیل بوده‌اند. همچنین، تحقیقات نشان می‌دهند زنان بیش از مردان دستان خود را مورد شست و شو قرار می‌دهند و همین موضوع خطر ابتلا به کرونا را در انان کاهش می‌دهد. همچنین، مردان به دلیل مصرف بیشتر سیگار سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند. گفتنی است که چین بیشترین تعداد سیگاری‌ها را در جهان دارد. نزدیک به یک سوم از جمعیت آن کشور سیگار استعمال می‌کنند. با این حال، تنها دو درصد از جمعیت مصرف‌کنندگان سیگار در آن کشور را زنان تشکیل می‌دهند. همچنین، مردان چینی در مقایسه با زنان آن کشور بیشتر سابقه فشار خون و ابتلا به دیابت نوع دو را دارند. محققان می‌گویند ممکن است استروژن یا هورمون جنسی زنانه نقش محافظت‌کننده‌ای از آنان را در برابر کرونا ایفا کند.

۲-سن

تحقیقات نشان می‌دهند این ویروس تازه، تفاوتی میان سنین مختلف قائل نیست و می‌تواند همگان را آلوده سازد. با این حال، افراد بالای ۶۰ سال در معرض خطر بالاتر فوت بر اثر کرونا قرار دارند. میانگین سنی افراد فوت کرده بر اثر ابتلا به این ویروس ۶۵ سال بوده است. محققان می‌گویند دلیل این موضوع سیستم ایمنی ضعیف‌تر در بدن افراد مسن است و آنان قابلیت بالایی در مبارزه با ویروس را ندارند. این موضوع خطر التهاب ریه و مرگ را در افراد مسن افزایش می‌دهد.

۳-ابتلا به بیماری‌های دیگر

اکثر افرادی که بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند سابقه ابتلا به بیماری‌های دیگری به خصوص دیابت و مشکلات قلبی را داشته‌اند. محققان دریافته‌اند که این موضوع در مردان بالای ۵۰ سال ‌که به فشار خون بالا و مشکلات قلبی و بیماری‌هایی چون دیابت مبتلا بوده‌اند بیش از سایرین دیده شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهند اگر فردی به چنین بیماری‌هایی مبتلا باشد ۸۰ درصد خطر مرگ بر اثر ابتلا به کرونا در او افزایش خواهد یافت.

علائم ابتلا به کرونا در افراد مبتلا به آسم، سرطان، ایدز، فیبروز کیستیک (اختلال در ترشحات غدد خارجی) و انسداد ریوی حادتر از سایرین است.

۴-وزن

محققان دریافته‌اند افرادی که دچار اضافه وزن هستند بیش از سایرین در معرض خطر مرگ بر اثر ابتلا به کرونا قرار دارند.

علت این موضوع آن است که اضافه وزن می‌تواند باعث تضعیف سیستم ایمنی شود و کار را برای مبارزه بدن با آن ویروس سخت‌تر سازد. اضافه وزن باعث فشار آمدن دیافراگم بر روی ریه‌های فرد می‌شود و کار را برای تنفس ریه‌ها دشوار می‌سازد. انسداد عروق خونی در افراد دچار اضافه وزن باعث می‌شود انتقال جریان خون به سلول‌های ایمنی دشوارتر شود که همین موضوع باعث ایجاد اختلال در مبارزه بدن با کرونا می‌شود‌.

۵- تعداد کم سلول‌های گلبول سفید خون

محققان دریافته‌اند ۸۱.۲ درصد از افرادی که بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند تعداد پایینی از ائوزینوفیل را داشته‌اند. ائوزینوفیل‌ها حدود ۵٪ از گلبول سفید خون را تشکیل می‌دهند. این نوع از سلول‌های گلبول‌های سفید خون توان سیستم ایمنی بدن برای مقابله با ویروس کرونا را افزایش می‌دهند. ائوزینوفیلیا پدیده‌ای است که هنگام وجود تعداد غیرعادی ائوزینوفیل رخ می‌دهد و می‌تواند خطر تشدید علائم کرونا را در فرد مبتلا افزایش دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین