کد خبر: ۶۴۷۴۸۳
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸

افشاگری واشنگتن پست از معامله کلان ماسک میان دولت ترامپ با پکن همزمان با ورود کرونا به آمریکا

روزنامه واشنگتن پست آمریکا با استناد به یک سری داده‌های اقتصادی و اسناد دولتی گزارش کرد، تولید کننده‌های آمریکایی انبوهی ماسک و دیگر تجهیزات ایمنی پزشکی به ارزش میلیونها دلار را در ماه‌های ژانویه و فوریه و با تشویق دولت فدرال به چین فرستاده‌اند.
افشاگری واشنگتن پست از معامله کلان ماسک میان دولت ترامپ با پکن همزمان با ورود کرونا به آمریکا
آفتاب‌‌نیوز :

به نوشته روزنامه واشنگتن پست، این اتفاق کوتاهی‌های دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن و تهدید فزاینده شیوع کروناویروس و تدارک برای آن را برجسته می‌سازد.

این در حالی است که در همان دو ماه و در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته میلادی، ارزش این ماسکها و دیگر اقلام مربوطه‌ای که از آمریکا به چین صادر شده و شامل برخی تجهیزات محافظت شخصی مهم بوده‌اند، بیش از ۱۰۰۰ درصد نسبت به زمان مشابه در سال گذشته افزایش پیدا کرده و طبق تحلیل واشنگتن پست از ۱.۴ میلیون دلار به حدود ۱۷.۶ میلیون دلار رسیده است.

همچنین در اتفاقی مشابه، انتقال محموله‌های حاوی دستگاه‌های تنفس مصنوعی و لباسهای محافظ به چین نیز یک افزایش سه رقمی را تجربه کرده است.

لوید داگت، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا اظهار کرد: مقامها به جای دست زدن به اقدامات تدارکاتی توصیه های کارشناسان را یکی پس از دیگری نادیده گرفتند. مردم همین الان که ما داریم صحبت می کنیم در حال جان باختن به دلیل موجود نبودن محموله های تجهیزات محافظت شخصی هستند.

در حالی که درصد افزایش صادرات این اقلام به چین چشمگیر بوده اما این میزان تنها معادل کسر کوچکی از مجموع نیازهای آمریکا بوده‌اند. کمبود این کالاها در سراسر آمریکا بیمارستانها، آسایشگاه‌ها و پاسخگوهای اولیه را مجبور به سهمیه بندی کردن ماسکها و دیگر تجهیزات محافظتی در ضمن رسیدگی آنها به بیماران آلوده به ویروس و پرریسک ساخته و یک بحران سلامت دیگر را در میان افراد حاضر در خط مقدم مبارزه با بیماری در پی داشته است.

در نخستین روزهای تشخیص شیوع کرونا در جهان و در زمانی که این ویروس به میزان زیادی در چین مهار شده بود کاخ سفید هیچگونه احساسی از قریب الوقوع بودن بحران نداشت. اما تا پایان ماه ژانویه، مقامها در اطلاعیه‌های خود خطاب به مقامهای امنیت ملی کاخ سفید صراحتا نسبت به واقعی بودن خطر بروز یک همه گیری ویروس هشدار دادند. تا آن زمان هفت آمریکایی به این بیماری مبتلا شده بودند و کارشناسان نیز از لزوم ایجاد یک زنجیره مناسب تامین تجهیزات محافظتی سخن گفتند.

با این حال ویلبر راس، وزیر بازرگانی آمریکا در تاریخ ۳۰ ژانویه در فاکس بیزینس اظهار کرد، شیوع این بیماری "می تواند بازگشت شغلها به آمریکای شمالی را تسریع کند" زیرا شرکتها به دنبال دور ساختن کارخانه هایشان از مناطق آلوده خواهند رفت.

در تاریخ ۲۶ فوریه زمانی که مجموع کشته های کرونا در جهان به ۲۷۷۰ تن رسیده بود، وزارت بازرگانی آمریکا در یک تراکت به طرح توصیه و راهنمایی برای شرکت های آمریکایی به منظور فروش "محصولات پزشکی مهم" به چین و هنگ کنگ از طریق فرآیند فروشی که از سوی پکن تسریع شده بود، پرداخت. این تراکت به همراه یک سری اسناد دیگر از دفتر خدمات بازرگانی در چین وابسته به اداره تجارت بین الملل آمریکا به دست آمده است.

در تاریخ سوم مارس یک مقام بازرگانی در سفارت آمریکا در پکن به همکارانش خبر "خدمت جدید" ارائه شده از سوی وزارت بازرگانی آمریکا را داد. در ایمیل حاوی این اطلاعیه آمده است: تیم مراقبتهای درمانی چین در وزارت بازرگانی آمریکا مشغول همکاری با ماموران حوزه تامین دولت چین و شرکت‌های آمریکایی است تا نیازهای آنجا در حوزه بهداشت و درمان را مورد رسیدگی قرار دهد. ما طرح "خدمت تامینی کووید چین و هنگ کنگ" را ایجاد کرده‌ایم. میتوانید تراکت مربوط به این طرح را در پیوست بیابید."

یک مقام وزارت بازرگانی آمریکا که نامش را فاش نساخت گفت، رهبران ارشد اداره تجارت بین الملل وزارت بازرگانی آمریکا در تاریخ چهار مارس در فاصله کمی بعد از توزیع این تراکت این برنامه را تعطیل کردند.

این مقام خاطر نشان کرد: رهبران ارشد وزارت بازرگانی آمریکا از این مساله اطلاع پیدا کرده و مشغول تحقیق درباره آن هستند. اداره تجارت بین الملل به ۱۰۰ گروه و ۴۷ ایالت در توزیع تجهیزات محافظتی در آمریکا از زمان آغاز شیوع بیماری کمک کرده است و به تلاش در ۲۵ کشور برای شناسایی منابع تامین اقلام پزشکی ادامه می دهد.

پیتر ناوارو، که سیاستهای تجاری کاخ سفید را مدیریت می کند به همراه چند مقام دیگر کاخ سفید گفتند، انگیزه عمده این محموله‌های ارسالی به چین نگرانی‌های انسانی و واقعی بوده‌اند. وزارت امور خارجه آمریکا در تاریخ هفتم فوریه اعلام کرد، حدود ۱۷.۸ تن محموله های پزشکی اعطایی به چین شامل ماسک، گان، دستگاه‌های تنفس مصنوعی و دیگر اقلام حیاتی دیگر به نزد مردم چین فرستاده شده است.

با این حال داگت نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا شدیدا از این که شرکت های آمریکایی این حجم بالای اقلام پزشکی مورد نیاز در آمریکا را در سراسر ماه فوریه به چین فرستاده‌اند انتقاد کرده و گفت: این هم یکی دیگر از کوتاهی های متعددی است که منجر به ایجاد این آمار بالای تلفات کرونا در آمریکا شده اند. دولت ترامپ درست در زمانی که خود او اولین کنفرانس خبری خود را به همراه تیمش درباره بحران شیوع کرونا برگزار کرد مشغول فروش محموله های پزشکی حیاتی به چین بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین