کد خبر: ۶۴۷۷۴
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۵

خرید و فروش تسهیلات مسکن در بورس

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب‌- معاون امور بانکی، بیمه‌ای و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی از صدور مجوز خرید و فروش تسهیلات مسکن در بورس در قالب طرح بازار رهن ثانویه مسکن توسط شورای مسکن خبر داد.

حمید پورمحمدی در جمع خبرنگاران با اشاره به جزئیات طرح بازار رهن ثانویه مسکن در راستای تحقق برنامه دولت در تامین 5/1 میلیون واحد مسکونی در سال جاری، گفت: در سال جاری بالغ بر 150 هزار میلیارد ریال منابع مورد نیاز برای اجرای برنامه دولت در ساخت واحدهای مسکونی تامین می‌شود.

وی با اشاره به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی مبنی بر تامین منابع مالی مورد نیاز بخش مسکن با همکاری وزارت مسکن و شهرسازی و نظام بانکی کشور، تصریح کرد: بر این اساس حدود 6 نهاد و 3 ابزار مالی برای تامین منابع مالی بخش مسکن پیشنهاد شده است.

وی افزود: طراحی، فعال سازی و استفاده از بازار رهن ثانویه، استفاده از سازو کار شرکت‌های تامین کننده سرمایه( بانک سرمایه گذاری)، استفاده از سازوکار شرکت های لیزینگ، استفاده از صندوق های املاک و مستغلات با سرمایه ثابت و متغییر، تقویت بانک مسکن، استفاده از عامل و کارگزار به عنوان رابط میان خریدار و انبوه سازدر قالب 6 نهاد مالی تامین کننده بخش مسکن درجلسه شورای مسکن پیشنهاد شد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، انتشار اوراق مشارکت بخش ‌مسکن، انتشار گواهی سپرده مخصوص مسکن، استفاده از سازوکار مسکوک را 3 ابزار مالی پیشنهادی عنوان کرد.

وی گفت: با مجوز شورای مسکن در بازار ثانویه رهن مسکن به دو بانک ملی و مسکن اجازه داده شد که به ترتیب بالغ بر 5 هزار میلیارد ریال و 10 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت انتشار دهند که بدین طریق منابع صرف تسهیلات جدید برای بخش مسکن شود.

معاون وزیر امور اقتصادی ودارایی عنوان کرد: در بازار رهن اولیه بانک مسکن در پرداخت تسهیلات برای اطمینان از وصول منظم وام پرداختی واحد مسکونی را به عنوان وثیقه نزد خود نگه می‌دارد در بازار رهن ثانویه بانک بخشی از تسهیلات پرداختی را به شرکت ناشر واگذار می‌کند و این شرکت با انتشار اوراق بهادار وجوه نقد را پس از کسر کارمزد به بانک بازمیگرداند بطوریکه این وجوه به عنوان منابع جدید برای بانک تلقی می‌شود.

به گفته پورمحمدی، تسهیلاتی که در گذشته به بخش مسکن اعطا شده می تواند در بازار رهن ثانویه مسکن در قالب اوراق بهادار در بازار بورس خرید و فروش شود.

وی افزود: ایجاد انگیزه خرید این اوراق توسط مردم با پرداخت یارانه از سوی دولت صورت می گیرد.

پورمحمدی، کنترل نقدینگی را یکی از مزایای طرح عنوان کرد و افزود: منابع جدید که در حال حاضر از طریق انتشار اوراق حاصل می شود از این پس در بازار رهن ثانویه مسکن به صورت هدفمند پرداخت می شود.

وی، افزود: در این بازار تزریق منابع جدید بدون ایجاد نقدینگی و تورم صورت می گیرد ضمن آنکه بدون نیاز به تضامین دولتی امکان انتشار اوراق وجود دارد.

وی در پایان با اشاره به تامین مالی ازطریق صندوق جذب سرمایه‌گذاری مشترک مسکن، بیان کرد: اولین صندوق با جذب سرمایه‌گذاری خارجی توسط شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی به میزان 50 میلیون دلار ایجاد شد.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین