کد خبر: ۶۴۷۷۹۷
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹

رکوردزنی عربستان در اجرای احکام اعدام در سال ۲۰۱۹

عفو بین‌الملل از رکوردزنی عربستان در اعدام افراد با اجرای ۱۸۴ حکم طی سال ۲۰۱۹ پرده برداشت.
رکوردزنی عربستان در اجرای احکام اعدام در سال ۲۰۱۹
آفتاب‌‌نیوز :

 عفو بین‌الملل در گزارش سالانه خود درباره صدور حکم اعدام در کشورهای مختلف فاش کرد که عربستان سعودی با اجرای ۱۸۴ حکم اعدام در سال ۲۰۱۹ رکورد تازه‌ای در تعداد اجرای احکام اعدام ثبت کرده است.

به گزارش بی بی سی عربی، در گزارش عفو بین‌الملل آمده است که موارد اعدام در عراق دو برابر شده و به ۱۰۰ مورد رسیده که تقریبا همه آنها به تروریست‌های داعش مربوط می‌شود.

طبق گزارش این سازمان، این درحالی است که شمار اعدام‌ها در سطح جهانی با کاهش پنج درصدی در مقایسه با سال ۲۰۱۸ به ۶۵۷ مورد رسیده است.

طبق این گزارش، آمار اعلام شده توسط عفو بین‌الملل شامل چین نمی‌شود، چراکه این سازمان آمار دقیقی از شمار اعدام‌ها در چین ندارد و آن را هزاران مورد می‌داند. همچنین اینگونه به نظر می‌رسد که کشورهای دیگر مانند کره شمالی و ویتنام آمار واقعی موارد اعدام در این کشورها را فاش نمی‌کنند.

در همین حال، کلیر آلگار، مدیر بخش پژوهش عفو بین‌الملل افزایش آمارهای اعدام در عربستان سعودی را "تحولی نگران کننده" خواند و گفت که در سال ۲۰۱۹ تعداد ۱۷۸ مرد و ۶ زن در عربستان سعودی اعدام شده که بیش از نیمی از آنها شهروندان سعودی نبوده‌اند.

عفو بین‌الملل در ادامه گزارش خود نسبت به استفاده روزافزون از اعدام به عنوان سلاحی سیاسی در برابر مخالفان شیعه در عربستان ابراز نگرانی و اعلام کرد که بحرین و بنگلادش نیز پس از یک سال توقف اجرای احکام اعدام را از سر گرفته‌اند.

در این گزارش همچنین تأکید شده است: عوامل مختلفی باعث کاهش اجرای احکام اعدام در سطح جهان شده و در کشورهایی مانند مصر، ژاپن و سنگاپور با کاهش قابل توجهی از اجرای احکام اعدام مواجه بوده‌ایم. این درحالی است که ۱۰۶ کشور نیز به طور کلی حکم اعدام برای تمامی جرایم را از قانون خود حذف کردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین