کد خبر: ۶۴۷۷۹۸
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲

کاهش قیمت نفت تا کجا ادامه خواهد داشت؟

برای نخستین بار در تاریخ معاملات بورس نیویورک، قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت منفی شد و طبق گفته کارشناسان قیمت منفی نفت آمریکا نمی‌تواند ادامه‌دار باشد و احتمالا پس ار رفع بحران کرونا وضعیت بازار نفت بهبود می‌یابد.
کاهش قیمت نفت تا کجا ادامه خواهد داشت؟
آفتاب‌‌نیوز :

در یک روز بی‌سابقه در معاملات بازار نفت، قیمت نفت خام شاخص وست تگزاس اینترمدیت (WTI) یا همان نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه مه صددرصد ارزش خود را از دست داد و پایین‌ترین سطح قیمت از سال ۱۹۴۶ میلادی ثبت شد، به‌گونه‌ای که قیمت این شاخص در معاملات آتی به زیر صفر رسید. این شرایط نشان‌دهنده اوضاع بازارهای نفت آمریکا و پر بودن سطح ذخیره‌سازی‌های این کشور و همچنین دیر بودن اقدام کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برای کاهش روزانه ۹.۷ میلیون بشکه‌ای در ماه‌های مه و ژوئن است.

در روز دوشنبه (یکم اردیبهشت‌ماه) به دلیل وقوع یک اتفاق فنی عجیب، قیمت نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه مه در معاملات بازار بورس نیویورک ناگهان سقوط کرد، زیرا معامله‌گران پیش از پایان مهلت قراردادهای تحویل نفت خام دبلیوتی‌آی در ماه مه از دادوستد خودداری کردند. دلیل کاهش شدید قیمت شاخص دبلیوتی‌آی این است که شرکت‌های تولیدکننده آمریکایی دیگر جایی برای ذخیره‌سازی نفت خود ندارند، ظرفیت ذخیره‌سازی‌ها تکمیل شده است و فروشندگان حتی مجبور هستند برای تحویل نفت مازاد خود هزینه‌ای معادل ۳۵ دلار برای هر بشکه به خریداران پول بدهند.

جهانبخش امینی - کارشناس ارشد حوزه انرژی - در این باره به ایسنا گفت: در پی شیوع ویروس کرونا در جهان تمام بازار های اقتصادی متضرر شدند در این بین بازار نفت نیز بی نصیب نماند و تبعات این مساله اکنون دامن گیر این بازار شده است.

وی با بیان اینکه بازار نفت آمریکا از این مساله یک تاثیر تاریخی گرفت، اظهار کرد: به دلیل اینکه تولیدکنندگان نفت در آمریکا در صورت عدم تولید باید به دولت جریمه بدهند وضعیت حاضر شرایط سختی را برای آن ها به وجود آورده است.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی با بیان اینکه از روز گذشته شاهد کاهش چشمگیر قیمت نفت آمریکا در بازار آتی بودیم، گفت: به نظر می رسد که این موضوع موقتی خواهد بود و در صورت بهبود شرایط کلی جهان و رفع ویروس کرونا بازار نفت نیز شرایط عادی پیدا کند.

امینی با تاکید بر اینکه البته نمی توان انتظار داشت که قیمت های نفت به حالت سابق یعنی شرایط قبل از شیوع ویروس کرونا بازگردد، اظهار کرد: در صورتی که کشورها به مساله کاهش تولید پایبند باشند می توان نسبت به بهبود وضعیت بازار امیدوار بود.

وی با تاکید بر اینکه تقاضا در بازار نفت در مقایسه با شش ماه گذشته کاهش زیادی داشته، ‌ افزود: موفقیت توافق کاهش تولید اوپک پلاس به عملکرد واقعی توافق‌کنندگان باز می‌گردد و اگر این کشورها به توافق کاهش تولید از ابتدای ماه می عمل کنند می‌توانند بازار نفت را به ثبات برسانند.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی در خصوص تاثیر کاهش قیمت نفت در بازار آتی آمریکا بر بازار جهانی نفت، گفت: قطعا این موضوع روی بازار فیزیکی جهان تاثیر خواهد گذاشت و باید منتظر اقداماتی در راستای بهبود بازار بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین