کد خبر: ۶۴۷۹۴۴
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲

اظهار نگرانی وزیر خارجه فرانسه از جهان پس از کرونا/چين احساس اين را دارد كه"من قدرت و رهبر هستم"

وزیر امور خارجه فرانسه اظهار کرد، آمریکا در ایفای نقش "رهبری جهانی" خود تعلل می‌کند و درباره استفاده از کرونا به عنوان سلاحی در رقابت‌های بین‌المللی ابراز نگرانی کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

وزارت امور خارجه فرانسه چند روز پیش سفیر پکن در پاریس را برای اعتراض به ادعای وبسایت این سفارتخانه مبنی بر اینکه پرستارانِ خانه‌های سالمندان در فرانسه، کار خود را ترک و سالمندان این موسسات را رها کرده‌اند تا بمیرند، احضار کرد.

به گزارش مجله نیوزویک، ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه در گفتگویی با روزنامه لوموند در پاسخ به سوالی درباره این مساله و احتمال تلاش چین برای گرفتن جای واشنگتن به عنوان قدرت اصلی جهانی به ویژه با شیوع کرونا گفت: می‌گویند جهان پس از کرونا اصلا شبیه به جهان پیش از آن نخواهد بود. من نیز خواستار همین هستم اما این تنها یک پیش‌بینی است. هراس من این است که جهان به طرز چشمگیری شبیه به چیزی باشد که (پیش از کرونا) بوده و حتی بدتر.

اظهار نگرانی وزیر خارجه فرانسه از جهان پس از کرونا/چين احساس اين را دارد كه

وی افزود: به نظر می‌رسد شاهد گسترش شکاف‌هایی هستیم که سال‌ها نظام بین‌المللی را دچار خود کرده بود. این همه‌گیری ادامه همان رویه رقابت میان قدرت‌ها است اما از طریقی دیگر.

او با بیان اینکه این بحران کاستی‌های هماهنگ کردن یک واکنش بهداشتی جهانی را نمایان می‌کند، گفت، سازمان جهانی بهداشت باید شورایی را برای نظارت بر سلامت انسان‌ها و حیوانات تشکیل دهد و عملکردی بهتر با ابتکار عمل‌ها در زمینه سلامت داشته باشد.

از دید لودریان، نظام چندجانبه‌گرایی به شدت آسیب دیده زیرا "همانطور که در تصمیم آمریکا برای توقف مشارکت در بودجه سازمان جهانی بهداشت به عنوان تنها سازمان جهانی دارای ظرفیت مقابله با همه‌گیری، مشخص است، بازیگران کلیدی در حال کنار کشیدن هستند".

وی افزود، کرونا "با تشدید رقابت چین و آمریکا، تعادل قدرت را که مدت‌ها پیش شاهد به وجود آمدنش بودیم، سیستماتیک می‌کند".

او در ادامه گفت: آمریکا قدرتی بزرگ است که به نظر می‌رسد در حال تعلل در ایفای نقش رهبری‌اش در سطح جهانی است. این مساله به کنار رفتن آن منجر خواهد شد و اقدام جامع در زمینه چالش‌های بزرگ بشری را دشوار می‌کند.

وزیر خارجه فرانسه گفت: در نتیجه، چین احساس می‌کند که در جایگاهی قرار دارد که بتواند روزی بگوید، "من قدرت و رهبر هستم". امیدواریم آمریکا به مسئولیت خود عمل کند و روابط بر مبنای اعتماد خود را با متحدانش حفظ کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین