کد خبر: ۶۴۷۹۷۰
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷

انتقاد نجفی از رویکرد مدیریت بحران به بیماری کرونا

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از رویکرد مدیریتی بحران کشور در مبارزه با بیماری کرونا انتقاد کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

محمد رضا نجفی در جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: در شرایطی دشوار اجتماعی و اقتصادی ناشی از تحریم‌های غیرانسانی و عدم کارآمدی مسوولان بخش‌های مهم، سوز بیماری عالم گیر کرونا نیز بر گرده خسته اقتصاد و سلامت ما وزیدن گرفت. ارزیابی و عبرت آموزی از آن چه مدیرت بحران تا کنون انجام داده مجال دیگری می‌طلبد، اما اگر با نگاه رویکردی آن را به سنگ محک بکشیم علیرغم خدمات ارزنده دو نقص عمده بیش از موارد دیگر خود را نشان می‌دهد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در فقدان رویکرد استراتژیک، آن چه از تصمیمات و برنامه‌های اجرایی می‌توان فهمید این است که تصمیم مسوولان بر این بوده که وضعیت عادی اعلام می‌کنیم بار دیگر که به شرایط اوج نزدیک شدیم مجددا سیاست‌های انقباضی را به کار می‌بریم. نوعی فاصله گذاری اجتماعی پراکنده و گاه گاهی. بدون ورود به نقد این رویکرد بنا به الزامات مدیریت بحران کشور ما نیز ملزم به اجرای آن هستیم اما این رویکرد مبتنی بر پیش فرض کم خطر بودن کرونا و کمی خطرناک‌تر از آنفلوآنزا است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان این که «اقدامات کنترلی به تناسب پیش فرض کم خطر بودن کرونا اتخاذ شده است» گفت: این راهبرد نیازمند تمهید امکانات درمانی مثل پرسنل تازه نفس، تخت‌های آی سی یو و تجهیزات تنفسی برای زمان اوج بیماری است. در این رویکرد خوش بینانه رخدادهای مبتنی بر کثرت بیماران بد حال و تلفات بسیار بیشتر از موج اول محتمل است بنابراین حتی در صورت پذیرش مبانی و رویکردهای آسان گیرانه نیاز به بعضی برنامه‌های حیاتی انکار ناشدنی است.

نجفی در مورد برنامه‌های ضروری در رویکرد فعلی مدیریت بحران کشور گفت: تمهید مراقبت نجات از جان قریب به 14 میلیون ایرانی بالای 60 سال و بیماران زمینه ای و همچنین تجهیز سازمان درمان از لحاظ نیروی انسانی و تجهیزات لازم ضروری است. آن چه پیشروی این رویکرد فعلی مدیریت بحران است اوج‌های متعدد بیماری تا دستیابی به واکسن می‌باشد. ممکن است این امواج به هم متصل شده و باعث غافلگیری شوند. آنچه دوستان ما در مدیریت بحران تاکید کردند نیمی از احتمال ممکن است نیم دیگر آن سناریو منتج به فاجعه است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مورد احتمال کشندگی بالای بیماری کرونا هشدار داد و گفت: امیدواریم سناریوی اول که همان کمتر خطر بودن است درست باشد و در کمتر از یک سال به واکسن و دارو هم برسیم. اما اگر نیم دیگر احتمال را در نظر بگیریم چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اگر با ویروسی باکشندگی بالا مواجه باشیم در پاییز و هم‌زمان با شیوع احتمالی آنفلوآنزا چنان بهمنی سازمان سلامت و جامعه را در خواهد نوردید که مدیریت بحران فرصت انتقال سیاست‌های انقباضی را نخواهد داشت. به ویژه وقتی در پس زمینه‌ای از شرایط اقتصادی و اجتماعی خود هستیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مورد راهکارهای مبارزه با سناریوی احتمالی فاجعه بار کرونا گفت: هیچ محققی در وضعیت مذکور توان دولت‌ها و حکومت‌ها را کافی نمی داند. از وضعیتی حرف می‌زنم که چنان قدرت ملی، توان اجتماعی و سرمایه ملی وجود دارد که می‌تواند مدیریت خوبی داشته باشد. مدیریت بحران با استفاده از ابتکارات، و ظرفیت‌ها و اقدامات محلی می‌تواند راهگشا باشد. برای مهیا شدن در برابر سناریوی احتمالی تمهیدات حکومتی کفایت نمی‌کند. تک تک واحدهای اجتماعی باید محکم و فعال شوند و با مشارکت سرمایه‌های محلی ومنطقه‌ای و اعتماد به نهادهای مدنی بخشی از بحران را حل کنیم.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان این که راهکارهای مبارزه با بحران را امروز باید تامین کنیم گفت: جامعه ما برای مبارزه با بحران نیازمند تقویت سرمایه اجتماعی و احیای دوباره است. این امر فقط توسط مقامات ارشد نظام ممکن می‌شود. صداقت، شفافیت و هر آن چه باعث افزایش اعتماد عمومی می‌شود لازم است و تقلیل مسئله به مسائل اقتصادی و اداری بیراهه رفتن است. هر آن چه که پیش از این به ظاهر هزینه داشت در تفسیر فعلی شدنی است. وفاق ملی و آشتی ملی و عفو عمومی منجر به بازسازی اعتماد می‌شود.

نجفی در پایان سخنان خود گفت: امیدوارم سناریوی خوش بینانه محقق شود اما اگر محقق نشود بدون مشارکت، همدلی و عزم ملی فرصت اقدام متناسب و کارآمد تامین نخواهد شد و در نهایت ما مسوولان در پیشگاه خدا و حافظه جمعی ملت پاسخی نخواهیم داشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین