کد خبر: ۶۴۸۰۰۰
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷

نیویورک تایمز: اروپا برای شکست کرونا اتحاد بیشتری نیاز دارد

«روزنامه نیویورک تایمز» در یادداشتی با اشاره به مشکلات اقتصادی در برخی کشور‌های اروپا به خصوص ایتالیا، ایده تازه‌ای که سران دولت‌های اتحادیه اروپا برای مقابله با کرونا در نظر گرفته‌اند را غیر‌ضروری دانست.
آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه «نیویورک تایمز» در یادداشتی که امروز در وبگاه خود منتشر کرد به اوراق قرضه‌ای که کشور‌های اروپایی برای مقابله با ویروس کرونا در‌نظر گرفته‌اند اشاره کرد و نوشت، ایده صدور «اوراق قرضه کرونا» نه لازم است و نه عاقلانه؛ زیرا تنها بدهی را در میان کشور‌های اروپایی تقسیم خواهد کرد.

به نوشته روزنامه «نیویورک تایمز»، فردا پنجشنبه، سران دولت‌های اتحادیه اروپا برای معرفی ایده «اوراق قرضه کرونا» ویدئو ‌کنفرانسی را برگزار خواهند کرد و برای کمک به کشور‌هایی که بیشترین آسیب را از ویروس کرونا دیده‌اند اقداماتی را انجام خواهند داد.

نیویورک تایمز: اروپا برای شکست کرونا اتحاد بیشتری نیاز دارد

این روزنامه آمریکایی با اشاره به اینکه این اقدام از سوی سران دولت‌های اتحادیه اروپا باعث می‌شود بدهی‌های کشور‌هایشان در سراسر این قاره پخش شود، نوشت برخی کشور‌های جنوبی اروپا عنوان کرده‌اند که این اوراق قرضه برای بودجه‌رسانی به منظور نوسازی اقتصاد کشور‌هایشان لازم و ضروری است؛ زیرا اقتصاد این کشورها بر اثر ویروس کرونا ویران شده است. اما آلمان، هلند و دیگر کشور‌های شمالی مخالف این سیاست هستند.

«نیویورک تایمز» در ادامه نوشت، معرفی ایده «اوراق قرضه کرونا» شاید نشانه همبستگی و انسجام بین کشور‌های اروپایی باشد اما لذت و خوشی آن کوتاه خواهد بود و ممکن است اروپا آسیبی را متحمل شود که در آینده نتواند دیگر آن را جبران کند. با توجه به منافع بلند مدت اروپا آلمان این مسئولیت را دارد که با این ایده مخالفت کند.

در ادامه این یادداشت آمده است، در خواست «جوزپه کونته»، نخست‌وزیر ایتالیا برای اخذ بسته حمایتی 1 و نیم تریلیون یورویی کاملاً منطقی است، اما وی باید دو مسئله را در نظر بگیرد. اول اینکه این مسئله، بحران یورو نیست و دوم اینکه آلمان و دیگر کشور‌ها آمادگی کامل برای ارائه کمک را دارند، اما این آمادگی نباید یکی از اصول اساسی «منطقه یورو» را نقض کند. ایده «اوراق قرضه کرونا» یک اصل پایه را در «منطقه یورو» نقض خواهد کرد. این اصل بیان می‌کند که هر کشوری در اروپا مسئول بودجه خود است و هیچ کشوری در این قاره اجازه نخواهد داشت با بودجه کشور دیگر حیات داشته باشد. بنابراین، پا گذاشتن بر این خط قرمز نه تنها پیامد خوبی برای کشور‌های اروپایی ندارد، بلکه احتمال دارد آنها آسیب احتمالی را نیز متحمل شوند. نویسنده این یادداشت در ادامه نوشت، حتی اگر این ایده موقتی باشد، در آینده به منزله شکسته‌شدن یک سدبند در نظر گرفته خواهد شد. این مسئله باعث خواهد شد پوپولیست‌های ضد‌اروپایی در آینده دوباره ظهور پیدا کنند.

به نوشته روزنامه «نیویورک تایمز»، این اوراق از صندوق «مکانیسم ثبات اروپا» ارائه خواهد شد. برای بسیاری از ایتالیایی‌ها دریافت اوراق قرضه یا وام از این صندوق تحقیر‌آمیز است. بنابراین ایده «اوراق قرضه کرونا» ضروری نخواهد بود. بانک مرکزی اروپا قبلاً تصمیم گرفته بود که امسال، اوراق قرضه دولتی مازادی را به مبلغ 750 میلیارد یورو یعنی نزدیک به 814 میلیارد دلار خریداری کند. این اقدام، به ایتالیا و دیگر کشور‌های جنوب اروپا کمک خواهد کرد که اوراق قرضه کمتری داشته باشند، به عبارت دیگر، اروپا برای کمک به ایتالیا پول چاپ خواهد کرد. بودجه دیگری نیز که احتمالاً حدود 1.5 تریلیون یورو در نظر گرفته خواهد شد، از سوی «کمیسیون اروپا» پیشنهاد شده است که فردا پنجشنبه مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

این روزنامه آمریکایی در پایان این یادداشت با اشاره به اینکه قاره اروپا باید برای نوسازی کل این قاره پول چاپ کند نوشت، با وجود اینکه اروپا می‌تواند برای حل این مشکل پول چاپ کند، اما مشکل اینجاست که ویروس کرونا سیستم اقتصادی اروپا را ضعیف کرده و باعث شده این قاره نتواند از خود دفاع کند. بنابراین ایده‌‌ کار‌آمدی که هم‌اکنون وجود دارد این است که کشور‌های اروپایی مخصوصاً اروپا که بر اثر تضعیف سیستم بهداشت و درمانشان در حال از دست دادن مردم کشورشان هستند، به آلمان بروند و آنجا درمان شوند. آلمان در حال حاضر 10 هزار تخت درمانی خالی دارد، این در حالی است که روزانه میزان تلفات ایتالیایی‌ها و دیگر کشور‌های اروپایی، رو به افزایش است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین