کد خبر: ۶۴۸۰۴۰
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۵

آژیر خطر حمله دوم کرونا در مشهد به صدا درآمد/ به پناهگاه بروید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تردد بیشتر مردم در شهر و بازگشایی ورودی ها، احتمال رویارویی مشهد با یک پیک دیگر بیماری کرونا را تقویت می کند.
آفتاب‌‌نیوز :

مهدی قلیان اول معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مجموعه اقدامات صورت گرفته به وضعیت فعلی مشهد که در مقایسه با دیگر کلان شهر‌ها نسبتا وضعیت مناسب و خوبی است منجر شده است، اما مردم باید بدانند که بازگشایی مجتمع‌های تجاری و پاساژ‌ها به منزله اتمام برنامه کرونا نیست و بیماری کرونا تقریبا یک بیماری هم زیست و بومی شده ما محسوب شده و باید فعلا با آن زندگی کنیم.

او تصریح کرد: شاید هفته آینده با توجه به این که فاصله گذاری اجتماعی پس از ۱۵ فروردین تغییر یافته و رفت و آمد مردم بیشتر شده است و همچنین باز شدن راه‌های ارتباطی که همه مسئولان از جمله فرماندار مشهد تاکید زیادی روی آن داشتند پیکی از شیوع این بیماری را ملاحظه کنیم و بسته بودن حرم مطهر از بازگشایی مهمانسرا‌ها و مراکز اقامتی جلوگیری کرده است و اگر روزی حرم مطهر به عنوان مکانی ملی بازگشایی شود، با حضور مردم از دیگر شهر‌های کشور خدای نکرده مشهد به عنوان یک کانون آلودگی معرفی می‌شود و از شهری به شهر دیگر انتقال می‌یابد.

آژیر خطر حمله دوم کرونا در مشهد به صدا درآمد/ به پناهگاه بروید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: هنوز ما در مرحله کنترل این ویروس وحشی و ناشناخته که نه علایم بالینی مشخص و نه داروی مشخصی دارد قرار نداریم و نیازمند آموزش‌های بیشتر درخصوص فاصله گذاری اجتماعی در ادارات مانند اصناف هستیم.

قلیان اول ضمن ارائه آماری، بیان کرد: از ۲ اسفند تا دیروز «دو روز قبل» در مجموعه مشهد و شهرستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد شش هزار و ۷۶۴ نفر با علایم بیماری حاد تنفسی در بیمارستان‌های این دانشگاه بستری شده اند که پنج هزار و ۱۳۸ مورد از آن‌ها با حال عمومی خوب مرخص شده اند و ۱۶۸۰ مورد مثبت کرونا داشتیم.

او تصریح کرد: تا چند وقت قبل امکان انجام تست در خیلی از موارد را نداشتیم و تا ۱۵ اسفند نمونه‌ها به تهران منتقل می‌شد، اما اکنون از ۱۹ مرکز درمانی ۱۶ ساعته سطح شهر در ۹ مرکز امکان تست سرپایی کرونا وجود دارد و در بخش خصوصی نیز با هزینه ۲۹۰ هزار تومان به صورت خصوصی آزمایش کرونا انجام می‌شود و آمار فوتی‌های زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز تا دیروز «دو روز قبل» ۳۹۲ مورد بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین تاکید کرد: با توجه به این آمار اگر مخرج کسر همان آمار شش هزار نفر قرار گیرد حدود ۵ درصد میرایی خواهد بود، اما به دلیل محدودیت‌های انجام تست، آمار مثبت پایین‌تر بوده است همچنان که در طرح غربالگری از مجموع ۷۰۰ نمونه‌ای که ما تا دیروز «دو روز قبل» داشته ایم، ۱۳۲ مورد مثبت وجود داشته است.

همراهی مردم در مقابله با کرونا از فجایع عظیم تری جلوگیری کرد

محمدرضا هاشمی فرماندار مشهد نیز در این جلسه گفت: اگر همراهی و کمک مردم در مشهد وجود نداشت مشکلات و فجایعی پیش می‌آمد که ما نمی‌توانستیم آن را مدیریت کنیم، اما حضور مردم در کنار مسئولان باعث شد آسیب‌های کرونا در این شهرستان به حداقل برسد.

او افزود: تاکنون پیش بینی توزیع ۲۵۰ هزار بسته معیشتی در مشهد انجام شده که از سوی بسیج، کمیته امداد، شهرداری و آستان قدس رضوی تهیه شده است که بخشی از آن توزیع شده و ادامه دارد.

در جنگ با کرونا مشهد می تواند پهنه متفاوتی از کشور باشد

محمدرضا کلایی شهردار مشهد نیز در این نشست گفت: با توجه به حمایت‌های خوب مدیریت استان از برنامه‌های شهرستان آینده روشنی در انتظار این شهر خواهد بود و با وجود مشکلاتی که در زمینه شیوع بیماری کرونا وجود داشته و آثار و تبعات حاصل از آن در زمینه اقتصادی نیز ادامه دارد، مشهد می‌تواند پهنه متفاوتی از کشور باشد.

او با اشاره به راهبرد‌های تعیین شده برای سال ۹۹، مبارزه با آسیب‌های اجتماعی، گسترش حمل و نقل عمومی و برقی سازی حمل و نقل و رسیدگی به مناطق کم برخوردار را چهار راهبرد اساسی دانست و افزود: مبارزه با بیماری کرونا نیز در دستور کار جدی قرار خواهد داشت که از همه دستگاه‌ها و مجموعه‌ها می‌خواهیم برای تحقق این برنامه‌ها با ما همراه شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین