کد خبر: ۶۴۸۲۱۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱

ساعت معاملات بازار سرمایه افزایش می‌یابد؟

معامله سهام شرکت‌هایی که به تازگی در بورس عرضه شده‌اند، خارج از ساعت معاملات راه حلی بود که سازمان بورس برای کاهش اختلال در هسته معاملات بازار سرمایه که صدای اعتراض معامله‌گران را بلند کرده اتخاذ کرده است. راه ‌حل موثری که برخی از آن به عنوان افزایش ساعت معاملات یاد می‌کنند.
آفتاب‌‌نیوز :

اختلال در هسته معاملات بازار سرمایه که از ارتقا نیافتن آن همسو با افزایش حجم معاملات و بزرگ شدن بازار سرمایه نشات می گیرد، صدای اعتراض سهامداران را بلند کرده است؛ مشکلی که پیش از این هم وجود داشت اما گاهی طولانی تر شدن رفع آن باعث کلافگی معامله گران می‌شود و به نظر نمی رسد از نظر فنی و ارتقای سیستم، فعلا راه حلی پیش روی این مشکل قرار داشته باشد.

در هر حال این اختلال دردسر زیادی را برای معامله گران بازار به همراه داشته است، زیرا زمانی که سامانه دچار مشکل می شود، ممکن است رقمی که سایت tsetmc نشان می دهد با رقمی که در کارگزاری نشان داده می شود یک دقیقه اختلاف داشته باشد. این اختلاف ممکن است باعث شود معامله گر دچار این اشتباه شود که فشار فروش زیاد شده و سهم خود را بفروشد؛ درحالی که قیمت بالا آمده و این اتفاق در نهایت باعث ایجاد جو منفی در کل بازار شده و صف فروش ایجاد کند.

ساعت معاملات بازار سرمایه افزایش می‌یابد؟

هرچند مسئولان از اتخاذ راه حل‌هایی برای رفع این مشکل خبر داده‌اند که اکثرا زمان‌بر است اما از آنجایی که نرم افزار هسته خارجی بوده و زمان طراحی آن، این حجم از معامله پیش‌بینی نشده بود، تحریم‌ها گریبان ارتقا و به‌روزرسانی آن را گرفته است و فعلا نمی‌توان انتظار رفع مشکل فنی آن را داشت.

در این راستا، در اسفندماه سال گذشته و فروردین سال جاری شاهد عرضه اولیه چهار شرکت بودیم. در این راستا پتروشیمی تندگویان با نماد شگویا در ۱۷ اسفندماه ۱۳۹۸، شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر با نماد زکوث ر در ۲۱ اسفند، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین با نماد صبا در ۲۰ فروردین و شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با نماد شستا در ۲۷ فروردین بودیم.

نکته مهم در این عرضه اولیه استقبال بی سابقه سرمایه گذاران در خرید سهام شرکت‌های مذکور بود. اتفاقی که مشخص بود باعث افزایش تعداد معامله در بازار خواهد شد. در این راستا سازمان بورس تصمیم گرفت معامله این چهار سهام را به خارج از زمان معاملاتی بازار موکول کند.

بر این اساس سهام شستا در ساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۴:۳۰ و سهام زکوثر، صبا تامین و شگویا نیز در ساعت ۱۲:۳۵ تا ۱۳:۳۰ معامله می‌شود.

معامله عرضه اولیه‌ها خارج از ساعت معامله اقدام مثبتی است

در این راستا، روزبه شریعتی-کارشناس بازار سرمایه- در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه معامله چهار سهام مذکور خارج از زمان معاملاتی بازار به احتمال ۹۹ درصد برای جلوگیری از بروز اختلال در هسته معاملاتی است، اظهار کرد:بار هسته به تعداد سفارش‌ها هم بستگی دارد. در TSE فقط عدد ۹۹۹۹ به عنوان تعداد سفارش ها یعنی ردیف سفارش‌ها دیده می شود. درحالی که زمانی که یک سفارش خرید گذاشته می‌شود، سفارش خرید روی عدد ۵۰ هزار یا ۷۰ هزار می‌نشیند. یعنی ۷۰ هزار ردیف سفارش در خرید برای یک سهم وارد شده است.

وی ادامه داد: چند وقت پیش اعلام شد بار سفارشات در روز ۵۰ هزارتاست، درحالی که برای مثال برای عرضه اولیه شستا روزانه صد هزار ردیف سفارش خرید وارد می‌شود که قطعا سیستم کشش آن را ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به معامله سهام زکوثر، شگویا، شستا و صبا خارج از زمان معاملات گفت: این حرکت درستی بود که اتفاق افتاد. حتی اگر پس زمینه فکر سازمان افزایش ساعت معاملات هم باشد مورد استقبال قرار می‌گیرد. اما مساله این است که سیستم بانکی نمی‌تواند با افزایش ساعت معاملات هماهنگ شود.

شریعتی درمورد اینکه یک نماد تا چه زمانی خارج از ساعت بازار معامله خواهد شد، پاسخ داد: این اتفاق تا زمانی که نمادها روان شود و تعداد سفارش ها پایین بیاد ادامه دارد و زمانی که شرایط نرمال شد معامله این نمادها نیز در ساعت معاملاتی انجام می‌شود. مهم این است که به هسته فشار وارد نشود. در هر حال اقدام خوبی است و شخصا از آن برای همه عرضه اولیه‌ها استقبال می‌کنم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
0
0
درست که شستا از ساعت ۱/۳۰ الی۲/۳۰ ثبت سفارش میشه ولی دو ساعت بعد سیستم پیام میده ثبت سفارش شما لغو شد چون خارج از ساعت ۸/۳۰الی ۱۲/۳۰ ثبت شده نمیدونیم چه جوریه این تناقض یعنی چه؟
حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
0
0
تو رو خدا اضافه نکنید بریم به کارمون برسیم همینجوری خوبه بعد ماه رمضون با تبلت باید ناهار بخوریم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین