کد خبر: ۶۴۸۳۱۷
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۱

انباشت نهاده‌های دامی در گمرک/ مشکل تامین نهاده‌ها در کشور تخصیص ارز است

عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان نهاده‌های دامی با بیان این که حدود یک میلیون و نهصد هزار تن ذرت و دیگر نهاده‌های دامی فقط در انبار گمرکات جنوب دپو شده است گفت: امروز مشکل تامین نهاده‌ها در کشور ریشه در تخصیص ارز دارد.
آفتاب‌‌نیوز :

محمود رنگی افزود: 300 هزار تن نهاده دامی هم در گمرکات شمال موجود است و نیاز کشور در ماه به این نهاده ها، حدود 700 هزار تن است.
وی اضافه کرد: یک و نیم میلیون تن نهاده‌های دامی هم در کشتی‌های روی آب موجود و در انتظار تخصیص ارز و تخلیه هستند.

انباشت نهاده‌های دامی در گمرک/ مشکل تامین نهاده‌ها در کشور تخصیص ارز است

رنگی گفت: امروز مشکل تامین نهاده‌ها در کشور ریشه در تخصیص ارز دارد ضمن اینکه ما از نظر واردات مشکل خاصی نداریم و حتی نسبت به سال قبل هم بیشتر واردات داشته ایم.

وی در خصوص عدم تامین ارز افزود: متاسفانه تحریم‌ها باعث نقل و انتقال پول شده است و هم اکنون مقادیر بسیار زیادی از نهاده‌ها در انبار‌های گمرک رسوب کرده و منتظر اقدام بانک مرکزی است.

عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان نهاده‌های دامی دلیل دیگر بروز این مشکلات را شیوع بیماری کرونا دانست و افزود: متاسفانه از موقعی که بیماری کرونا شیوع پیدا کرده همه بازار‌های مبادلات پول در دوبی و اروپا تعطیل شده است.

رنگی با بیان اینکه واردکنندگان نهاده‌های دامی از سوی بانک مرکزی باید دلار 4200 تومانی دریافت کنند گفت: بانک مرکزی برای این کار باید شناسه تایید آزاد شدن ارز را در سامانه ساتنا ایجاد کند تا بتوان نهاده‌ها را از انبار‌های گمرک ترخیص کند.

وی افزود: نقل و انتقال پول برای جابجایی خرید نهاده‌ها حدود 15 تا 17 درصد هزینه دارد که 10 درصد این مقدار را بانک مرکزی پرداخت می‌کند و الباقی را خود شخص واردکننده باید از جیب دهد.

عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان نهاده‌های دامی افزود: دولت بازارگاه دو طرفه‌ای ایجاد کرده تا فروشنده و خریدار این نهاده‌ها در آنجا بتوانند تبادل کنند، اما متاسفانه به شدت وجود دلال‌ها حس می‌شود و نکته دیگر اینکه از 24 هزار دامدار که مصرف کننده نهاده‌های دامی هستند فقط حدود 4 هزار نفر در این بازارگاه دولتی حضور دارند و مشغول خریدند و الباقی تا 20 هزار نفر در بازار آزاد مشغول خرید هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین