کد خبر: ۶۴۸۳۷۱
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸

فارن پالیسی هشدار داد: ائتلاف شکننده واشنگتن و ریاض درآستانه فروپاشی است

مجله فارن پالیسی با عنوان "چگونه اصول ائتلاف آمریکایی-سعودی فروپاشید" هشدار داد که ائتلاف شکننده میان واشنگتن و ریاض که از زمان جنگ جهانی دوم پابرجاست با خطر فروپاشی مواجه است.
فارن پالیسی هشدار داد: ائتلاف شکننده واشنگتن و ریاض درآستانه فروپاشی است
آفتاب‌‌نیوز :

مجله فارن پالیسی در مقاله‌ای از دو نویسنده مشهور آورده است: به دلیل بی اعتمادی میان عربستان و آمریکا که در سایه تنش‌های مربوط به بازار نفت به سطحی بی‌سابقه رسیده است سناریوی فروپاشی ائتلاف میان دو کشور مطرح است.

در این مقاله تحولات اخیر بازار نفت با بحران نفتی سال ۱۹۷۳ مقایسه شده که اوپک به رهبری عربستان با صادرات نفت به کشورهای حامی اسرائیل در جنگ اکتبر و در رأس آن‌ها آمریکا مخالفت کرد.

عربستان پس از کاهش قیمت نفت به خاطر کرونا، مجددا به "سلاح نفت" متوسل شد. روابط میان واشنگتن و ریاض طی ۷۵ سال گذشته از مراحل سختی عبور کرده است که از جمله آن نزاع اعراب و اسرائیل و حملات ۱۱ سپتامبر است. اما معامله فرانکلین روزولت، رئیس جمهور وقت آمریکا با ملک عبدالعزیز آل سعود، پادشاه عربستان بر روی عرشه رزم‌ناو آمریکایی در مصر در اواخر جنگ جهانی دوم که اصول روابط میان دو کشور را ترسیم کرد همچنان پابرجاست.

اصل این معامله تضمین امنیت عربستان و کمک‌های نفتی آن توسط آمریکا در ازای تأیید واشنگتن توسط ریاض در زمینه نفت و حمایت از طرح‌های آمریکا در خاورمیانه است.

در این مقاله آمده است: این معامله درحال حاضر در آستانه فروپاشی است به ویژه بعد از اینکه عربستان که مخالفان زیادی در کنگره آمریکا دارد این بار صبر هم‌پیمانان جمهوری‌خواه خود را آزمود. با اینکه آمریکا، عربستان، روسیه و دیگر بازیگران اصلی در بازار نفت به توافق اولیه‌ای درباره کاهش تولید نفت دست یافتند هنوز قیمت نفت خام آمریکا در پایین‌ترین سطح خود است و همین مسئله باعث می‌شود قانونگذاران آمریکایی به شدت از عربستان انتقاد کرده و خواهان خروج نیروهای آمریکایی از این کشور شوند. بسیاری در واشنگتن درباره اصول همکاری میان دو کشور صحبت می‌کنند حتی خود دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که به ائتلافش با عربستان پایبند است اخیرا به صورت علنی سؤال کرده که آیا آمریکا باید امنیت نفت عربستان را تأمین کند درحالی که بیشتر نفت عربستان به چین و کشورهای آسیایی صادر می‌شود نه اروپا و آمریکا.

بحران نفتی سال ۱۹۷۳ آسیب‌های طولانی‌مدتی به ائتلاف میان دو کشور وارد کرد و سیاستمداران آمریکایی را مجبور کرد در مواضع خود درباره عربستان بازنگری کنند. "ازدواج" واشنگتن و ریاض درحال حاضر با تنش‌های چشمگیری به خاطر تحولات ژئوسیاسی و اختلافات درباره این پرونده میان قانونگذاران و رسانه‌ها مواجه است. برخی کارشناسان می‌گویند واشنگتن هرگز ریاض را طلاق نمی‌دهد چراکه به یک هم‌پیمان مورد اعتماد علیه ایران در منطقه نیاز دارد. اما بروس ریدیل، کارشناس امور عربستان که سه دهه در آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا)‌ فعالیت کرده، گفت: آمریکا دیگر نیازی به عربستان ندارد و دوستی و همدردی ترامپ با عربستان تنها مسئله‌ای است که از روابط میان دو کشور حمایت می‌کند اما در صورتی که جو بایدن، نامزد حزب دموکرات رئیس‌جمهور شود این مسئله به سرعت تغییر می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین