کد خبر: ۶۴۸۶۵۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۸

چه جریانی موافق‌ بازشدن مساجد است؟

درحالی‌که رئیس حوزه‌های علمیه اخیرا منکر فشار حوزه علمیه برای بازشدن اماکن مذهبی شده و گفته بود در این زمینه تابع سیاست‌های ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم، اما به نظر می‌رسد جریان‌هایی به دنبال بازشدن این اماکن هستند.
آفتاب‌‌نیوز :

درحالی‌که رئیس حوزه‌های علمیه اخیرا منکر فشار حوزه علمیه برای بازشدن اماکن مذهبی شده و گفته بود در این زمینه تابع سیاست‌های ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم، اما به نظر می‌رسد جریان‌هایی به دنبال بازشدن این اماکن هستند.

کیهان در ستون خوانندگان خودش چنین درخواستی را مطرح کرده بود و دیروز هم نوشت: «با رسیدن ماه مبارک رمضان بازگشایی مساجد و حرم‌ها و بقاع متبرکه کشور البته با رعایت کامل اصول بهداشتی و اجرای دستورالعمل‌های موجود به یک خواسته مهم و مورد انتظار مردم کشورمان تبدیل شده است. تاکنون زمزمه‌هایی از بسته‌ماندن مساجد و حرم‌های مطهر تا حداقل 15 اردیبهشت به گوش می‌رسد اما این سؤال در بین مردم مطرح می‌شود که چطور حضور مردم در پاساژها یا بوستان‌ها و بسیاری از موارد دیگر که این روزها شاهد آن هستیم بلامانع است اما اماکن متبرکه و مساجد که سهم کمی در شیوع کرونا داشته‌اند و با رعایت اصول و موازین بهداشتی از بسیاری از اماکن دیگر قابل کنترل‌تر هستند باید همچنان بسته بمانند؟! حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز، درخصوص بسته‌بودن اماکن مذهبی در ماه رمضان و همراهی روحانیون با جامعه پزشکی، اظهار کرد: ماه مبارک رمضان بسیار غنیمت است و اعمال خوبی می‌توان در مساجد و اماکن مذهبی انجام داد که با بسته‌بودن این اماکن، بخشی از خدمات نیز به روی مردم بسته خواهد شد، چون تا زمانی که اجتماعی تشکیل نشود، نمی‌توان خیرین را وارد صحنه کرد».

چه جریانی موافق‌ بازشدن مساجد است؟

بااین‌حال حجت‌الاسلام ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز، دیروز به ایلنا گفت: «به نظر من ماه رمضان فرصت گرانبهایی است که اگر اماکن مذهبی باز باشند، فضای معنوی در جامعه ایجاد می‌شود و معنویت مردم و خدمات اجتماعی افزوده خواهد شد، اما از طرفی جامعه پزشکی و متخصصان باید نظر بدهند که ضرروزیان این اجتماعات بیشتر از منافع آن نشود».

وی با بیان اینکه درحال‌حاضر برخی مساجد، پایگاه‌های بسیج و خیرین فعال هستند، اما مراسم‌های مذهبی برگزار نمی‌شوند، افزود: تا زمانی که جامعه پزشکی نظر مثبتی برای برگزاری اجتماعات نداده است، نباید اجتماعات مذهبی برگزار شود».

این عضو جامعه روحانیت مبارز درباره روزه‌داری با شیوع ویروس کرونا گفت: همه مراجع درخصوص روزه‌داری در شرایط کنونی فتوا دادند؛‌ از آنجایی که روزه یک تکلیف شرعی و فردی است، شخص مکلف اگر تشخیص دهد که روزه برای او ضرر دارد، نباید روزه بگیرد و اگر تشخیص دهد که روزه به وی زیانی نمی‌رساند، باید روزه بگیرد، چون روزه از واجبات دین است و بر آن تأکید شده است».

وی ادامه داد: «بنابراین تشخیص فرد مکلف شرط است و از آنجایی که روزه‌داری یک تکلیف شرعی و فردی است، هرکس هرچه تشخیص داد باید به وظیفه خود عمل کند». حجت‌الاسلام ابراهیمی تأکید کرد: البته امروز فتوای اکثر مراجع این است که پزشکان اگر تشخیص دهند که روزه به انسان ضرر می‌رساند و منجر به بیماری می‌شود، افراد‌ نباید روزه بگیرند.

این در حالی است که علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد هم خواستار بازگشایی مساجد و اماکن متبرکه شده است. او روز جمعه در هشتمین پیام جمعه که توسط پایگاه اطلاع‌رسانی وی منتشر شد، گفت: شیوع ویروس کرونا باعث به‌هم‌خوردن تعادل و نظم زندگی‌ها شده است و افراد از فرصت و نعمت عبادت در مساجد و عتبات عالیات اهل بیت (ع) محروم شده‌اند. درهای معابد و مساجد در ماه مبارک رمضان‌ که ماه خداست، به روی بندگان خدا بسته ‌شده و مردم نمی‌توانند از عبادت در آن مکان‌ها استفاده کنند، هرچند امیدوار هستیم با برنامه‌ریزی مسئولان، در مقابله با این ویروس و بلیه خطرناک، امکان حضور مردم در معابد و مساجد در ماه مبارک رمضان برای انس‌ با خدا در حال روزه‌داری، فراهم شود. ویروس کرونا در کشور ما به برکت دین و گرایش‌های دینی به لطف خدا بهتر از سایر نقاط دنیا مهار و مدیریت شد و از برکت اسلام این نعمت را داشتیم که ضرر و آسیب کرونا نسبت به‌ جاهای دیگر در ایران کمتر شد، پس بیاییم در ماه برکت خدا، از برکتی که در مساجد و معابد خدا هست، محروم نشویم».

امام‌جمعه مشهد افزود: مردم ما در اوج انسانیت، عواطف و ارتباطات انسانی هستند که وابستگی آنان به خدا، باعث شده به نقطه کمال انسانی برسند. در نظریه‌ای که فرهنگستان علوم پزشکی اعلام کرده است، اثر و نقش بازگشایی مساجد، معابد و عتبات عالیات در توسعه و شیوع این بیماری خیلی کمتر است و پسندیده نیست که همه مکان‌ها در حال فعالیت باشند، ولی مساجد و عتبات تعطیل باشند».

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
0
4
اگر دربازگشایی تعجیل شود آمار کرونا بالا می رود .صبر وتحمل باید کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
2
1
بالاخره که باید باز شود مسجاد صرفا محلی برای عبادات نیست محل آموزش هم هست اگر قرار باشه دانشگاه ها باز شوند مساجدو حوزه های علمیه باید باز شوند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین