کد خبر: ۶۴۸۷۱۴
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸
غیبت «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی و شایعه‌ها در مورد آینده این کشور

اگر رهبر کره شمالی فوت کند چه خواهد شد؟ چه سناریوهایی امکان‌پذیر هستند؟

محتمل‌ترین گزینه برای جانشینی احتمالی "کیم جونگ اون" ۳۶ ساله، "کیم یو جونگ" خواهر اون است که قدرتمندترین چهره در کره شمالی پس از برادرش محسوب می‌شود. گزینه دیگری که البته احتمال به قدرت رسیدن‌اش بعید به نظر می‌رسد "کیم جونگ چول" برادر بزرگتر کیم جونگ اون است که ممکن است در نهایت از سایه بیرون آمده و خود را نشان دهد.
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- شایعه است یا واقعیت؟ اگرچه غیبت طولانی مدت "کیم جونگ اون" نشان می دهد که مشکلی در کره شمالی پیش آمده با این حال، هنوز شواهد محکمی وجود ندارند تا اثبات کنند که او فوت کرده است.‌ آیا در صورت فوت او زندگی در کره شمالی طبق روال گذشته ادامه خواهد یافت؟

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ نشریه "نشنال اینترست" با انتشار گزارشی با اشاره به این که سیاستگذاران در امریکا و کشورهای آسیایی در حال ارزیابی این شایعه و یا داده اطلاعاتی هستند که آیا کیم جونگ اون رهبر کره شمالی فوت کرده یا خیر می‌نویسد: "گفته شده که پس از عمل جراحی قلب، حال او وخیم بوده است‌. غیبت چهارشنبه هفته گذشته او در مراسمی عمومی برای بزرگداشت "کیم ایل سونگ" پدربزرگ‌اش به گمانه‌زنی‌ها دامن زد‌. او آخرین بار، چهار روز پیش از مراسم مذکور دیده شده بود؛ در نشستی برگزار شده توسط حزب حاکم کارگران کره. با این حال، حتی در داخل کره شمالی نیز عده کمی حقیقت را می‌دانند. بیشتر حساب‌های کاربری در رسانه‌های اجتماعی هستند که به این موضوع پرداخته‌اند. برخی می‌گویند عمل جراحی قلب و برخی می‌گویند ابتلا به کرونا جان کیم را به خطر انداخته است. کره جنوبی اما اعلام کرده که اطلاعاتی در اختیار ندارد که شایعات مطرح شده درباره مرگ کیم را تایید کند. در ظاهر نیز تحرک نظامی یا امنیتی خاصی از سوی کره شمالی مشاهده نشده که نمایانگر ترس از بی‌ثباتی سیاسی و یا جنگ قدرت در آن کشور باشد.

اگر کیم فوت کند چه خواهد شد و چه سناریوهایی امکان پذیر هستند؟

پیشتر نیز سابقه غیبت کیم وجود داشته است. در سال ۲۰۱۴ میلادی، او به مدت ۴۰ روز از انظار مخفی بود و سپس بار دیگر با یک عصا دیده شد. در آن زمان نیز گزارش شده بود که او عمل جراحی، این بار بر روی پای خود داشته است. مورد جدی‌تر برای پدر او روی داده بود. در آگوست سال ۲۰۰۸ میلادی، "کیم جونگ ایل" پدر او در سن ۶۶ سالگی دچار سکته شد. او چندین ماه نتوانست امور کشور را اداره کند. در آن زمان، "جانگ سونگ تائک" شوهر خواهرش در مراسم عمومی به جای او ظاهر می‌شد. جانگ بعدا به دستور کیم جونگ اون اعدام شد شاید به دلیل تلاش برای کسب قدرت سیاسی و جایگاه شخص او. اگرچه هیچ نشانه‌ای از بی‌ثباتی در کره شمالی نسبت به انتشار شایعه مرگ کیم جونگ ایل مشاهده نشد با این حال، به نظر می‌رسید حساسیت‌هایی نسبت به این موضوع ایجاد شده بود‌. بلافاصله پس از بهبودی، او "کیم جونگ اون" را در انظار عمومی ظاهر ساخت و مقدمات جانشینی وی را فراهم کرد. در نهایت، چند سال بعد، در دسامبر ۲۰۱۱ میلادی، کیم جونگ ایل فوت کرد. تنها دوره انتقال قدرت در کره شمالی در سال ۱۹۹۴ میلادی روی داد، زمانی که کیم ایل سونگ فوت کرده بود.‌ هیچکس او را انتخاب نکرده بود. او توسط اتحاد جماهیر شوروی به مقام رهبری منصوب شده بود؛ زمانی که اشغال شمال شبه جزیره کره در جریان جنگ جهانی دوم پایان یافت، زمانی که آن بخش مستعمره ژاپن بود‌.

کیم پس از انتصاب توسط روس‌ها زمام امور را در کره شمالی در دست گرفت و قدرت‌اش را تثبیت کرد و تخاصم با کره جنوبی را شدت بخشید. در جریان درگیری با کره جنوبی، ورود چین به مسئله به نفع کره شمالی تمام شد. کیم تمام مخالفان‌اش را حذف کرد به خصوص عناصر طرفدار روسیه و چین و مسیر خود برای تثبیت قدرت‌اش را ادامه داد. او مقدمات انتقال قدرت به پسرش را از سال‌ها پیش فراهم کرده بود و مدعیان احتمالی جانشینی از جمله برادر او را به حاشیه رانده بود. این ادعا مطرح شده بود که "کیم جونگ ایل" پیش از مرگ پدرش او را کنار زده بود. البته امکان راستی‌آزمایی این ادعا وجود ندارد‌. پس از جانشینی کیم جونگ ایل مخالفتی دیده نشد. کیم برادر ناتنی خود که رقیب احتمالی‌اش محسوب می‌شد را به نوعی به تبعید فرستاد و او را به عنوان سفیر کره شمالی در چندین کشور اروپایی منصوب کرد تا از امور کره شمالی در داخل کشور دور باشد. اولویت نخست کیم جونگ ایل تقویت قوای نظامی بود. هدف او جلب وفاداری از سوی نظامیان آن کشور به نفع خود بود تا هرگونه خطر کودتای احتمالی را خنثی سازد. در نتیجه، اگر کیم جونگ اون فوت کند و یا دچار معلولیت شود حزب حاکم بر آن کشور برای نخستین بار در ۷۲ سال گذشته وارد رقابت بر سر قدرت سیاسی در درون خود خواهد شد".

اگر رهبر کره شمالی فوت کند چه خواهد شد؟ چه سناریوهایی امکان‌پذیر هستند؟

این نشریه در ادامه می‌افزاید: "این شاید نخستین باری باشد که احتمال آن وجود دارد فردی از درون خاندان کیم به قدرت نرسد‌. فرزندان کیم جوان در انظار عمومی ناشناخته هستند‌. همسر او در انظار دیده شده اما فاقد قدرت سیاسی است‌. برادر او نقش چندانی ندارد و علاقه‌ای به زمام‌داری امور کشور نداشته است. خواهر کیم نقش مهمی ایفا می‌کند و اخیرا بیشتر مطرح شده اما واقعیت آن است که نقش او وابسته به در قدرت بودن برادرش بوده است. اگر کیم فوت کند هیچ دلیلی وجود ندارد که باور کنیم او بتواند قدرت را قبضه کند به خصوص با نگاه جنسیتی خاصی که در سیاست کره شمالی وجود دارد و رهبری معمولا از آن مردان در نظر گرفته می‌شود. در نتیجه، اگر فردی از خانواده کیم به قدرت نرسد چه خواهد شد؟ احتمالا منازعه و رقابت بر سر کسب مقام رهبری غیرقابل پیش‌بینی و سرسختانه خواهد بود.

کیم جونگ اون دائما مقام‌های سیاسی و نظامی را تغییر می‌داد و از بخشی به بخش دیگر منتقل می‌کرد تا احتمال به چالش کشیده شدن توسط هر فردی را خنثی کند. این موضوع در درون دستگاه امنیتی کره شمالی سبب شده بود تا هر فردی ناظر بر اعمال فرد دیگری باشد در نتیجه، احتمال هرگونه تهدیدی برای رهبری کیم را به حداقل ممکن می‌رساند.‌ امنیتی‌ها لزوما همواره موفق نیستند. در روسیه دوره شوروی نیز پس از فوت "جوزف استالین" رهبر وقت در سال ۱۹۵۳ میلادی، اعضای پولیتبرو یا دفتر مرکزی حزب کمونیست در اقدامی سازماندهی‌شده به بریا رئیس پلیس امنیتی شوروی تاختند و نظامیان نیز از این کارزار حمایت کردند‌. پس از فوت کیم، امکان رهبری جمعی در مرحله نخست وجود دارد. با این حال، در نظام دیکتاتوری آن کشور همواره یک نفر باید در راس قدرت باشد و همین موضوع زمینه اختلافات میان کادر رهبری را فراهم می‌سازد.

کره‌ای‌ها همواره رهبری فردی را تجربه کرده‌اند حتی در کره جنوبی دموکراتیک نیز رئیس‌جمهوری فردی قدرتمند محسوب می‌شود در نتیجه، در جریان نبرد قدرت شرایط بی‌ثبات‌کننده‌ای بر کره شمالی حاکم خواهد شد. بهترین سناریو آن است که دوره انتقال قدرت زمانی طولانی ادامه یابد و یک رهبر قدرت را در دست نداشته باشد و رهبری جمعی ادامه یابد و بدترین سناریو تشدید نبرد بر سر قدرت میان جناح‌های مختلف در درون هیئت حاکمه کره شمالی است. نتیجه آن می‌تواند خشونت، آوارگی و مهاجرت کره‌ای‌ها و از دست رفتن کنترل بر تسلیحات هسته‌ای و شیمیایی آن کشور و درگیری‌های مرزی باشد. فروپاشی نظام سیاسی در کره شمالی لزوما به معنای برقراری صلح یا جایگزینی آن با نظام سیاسی بهتری نخواهد بود. در حال حاضر تنها باید منتظر باشیم و امیدوار به این که حزب حاکم بر آن کشور اوضاع را با آرامش کنترل کند".

چه کسانی مدعی جانشینی کیم خواهند بود؟

اگر کیم فوت کند چه خواهد شد و چه سناریوهایی امکان پذیر هستند؟

روزنامه "سان" نیر در گزارشی به جانشین‌های احتمالی در صورت فوت "کیم جونگ اون" ۳۶ ساله پرداخته و می‌نویسد: "محتمل‌ترین گزینه برای جانشینی او "کیم یو جونگ" خواهر کیم جونگ اون است که قدرتمندترین چهره در کره شمالی پس از برادرش محسوب می‌شود. گزینه دیگری که البته احتمال به قدرت رسیدن‌اش بعید به نظر می‌رسد "کیم جونگ چول" برادر بزرگتر کیم جونگ اون است که ممکن است در نهایت از سایه بیرون آمده و خود را نشان دهد. او از سوی پدرش نادیده گرفته شد و به نظر می‌رسد قدرت سیاسی کافی را برای ایستادگی مقابل دشمنان‌اش ندارد. ‌ این مرد ۳۸ ساله سومین نفر از پنج فرزند کیم جونگ ایل بود. با این حال، به دلیل شخصیت نرمی که داشت هرگز به عنوان رهبری احتمالی برای آینده کره شمالی در نظر گرفته نشده بود‌. گزینه احتمالی دیگر برای جانشینی، "چوئه ریونگ هائه" رئیس مجمع عالی مردم کره شمالی و مرد شماره دو آن کشور است. او تا زمان مرگ "کیم جونگ ایل" چندان در انظار عمومی ظاهر نشده بود. با این حال، پس از فوت کیم جونگ ایل، او به شدت به کیم جونگ اون نزدیک شد و در حلقه چهره‌های امنیتی مورد اعتماد او قرار گرفت. به دلیل کهولت سن زیاد دیگر اعضای کمیته مرکزی حزب حاکم احتمال جانشینی او وجود دارد".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
2
31
ديكتاتور زورگو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
سیاست مدار زورگو بود ولی همینکه جلوی آمریکا ایستاد یعنی مستعمره نبود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
6
5
هیچ نمیشه یه فرد دیگه میاد جاش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
1
2
آه اون آنفلوانزایی گرفتش که کشت !..؟ بمیره خوب چندتا در نوبت دارند ظاهرا خواهرش تو نوبت اوله!.؟
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
3
13
یک جنایتکار دیگر
ال طا ها
|
Canada
|
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
1
8
اون اجازه داده بود خانمها فقط از پنج مدل موی مصوب
استفاده کنند .
یک شعار پنهان علیه او هست به این مضنون .
دیکتاتور رفتار پوششی ارایشی خانمها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
1
8
اگر تمام رئیس جمهور ها هم بروند جز آنکه وضع دنیا بهتر خواهد اتفاق دیگری نخواهد افتاد
علی تهرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
2
14
به یاری پروردگارشر یک دیکتاتور از روی کره زمین کم خواهدشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
1
4
یک دیکتاتور دیگه جایش را میگیرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
1
4
اون فقط پادوی حزب کمونیسم هست بمیره حزب یکی دیگه میاره جاش ولی سیاست ها همون خواهد بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
2
8
با مرگ این دیکتاتور ، جهان راحت تر نفس خواهدکشید . طبیعت دیکتاتورها اینست که فکر می کنند ابدی هستند، درسی هم از تاریخ نمی گیرند . بنابراین مرگ اون ، وضعیت کره ی شمالی را دررسیدن به دموکراسی تسهیل خواهد کرد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
2
0
در حکومت هایی دیکتاتوری ،مرگ دیکتاتور با جانشینی دیکتاتوری دیگر به مراتب سخت گیر تر و خود خواه تر ادامه داده خواهد شد
ناشناس
|
France
|
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
0
1
اين آدم در انجام رفتار غير متعارف معروفه . الأ هم داره با دنيا سوك سوك بازي مي كنه . انقريبه كه از يه جايي در بياد بگه دالي
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
0
0
يه سؤال :
چرا در تمامي عكس هاي كه اين اون با پرسنل نظامي زن گرفته ،زنها گريان هستند؟
ناشناس
|
France
|
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
0
1
ناهنجاريهاي رفتاري كره شمالي در منطقه به نفع آمريكا و روسيه و .....است پس حتي اگر اون نباشه كس ديگه اي نقش ايشون رو ايفا مي كنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۲
درسته برای چاپیدن کره جنوبی و ژاپن وجود یک کره شمالی الزامی است. روس و چین به اون سلاح می دن و آمریکا به کره و ژاپن و دلیل حضورشون هم توجیه پیدا می کنه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
1
0
خدا کنه هرچه زودتربمیرد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین