کد خبر: ۶۴۸۹۱۰
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۳

مصوبه جدید مجلس در مورد کاهش اختیارات شورا نقطه تاریکی در کارنامه مجلس دهم بود

رئیس شورای اسلامی استان البرز گفت: مصوبه جدید مجلس در مورد کاهش اختیارات شورا نقطه تاریکی در کارنامه مجلس دهم بود.
آفتاب‌‌نیوز :

نادر ایزدبین در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار داشت:شوراها به فرمان تاریخی امام راحل در سال 1358 و بر اساس حکمی که ایشان به شورای انقلاب دادند تشکیل شد.

وی افزود: متاسفانه علی‌رغم تاکیدات بسیاری که هم مقام معظم رهبری و هم پیش از ایشان امام راحل داشتند، مبنی بر اینکه سرنوشت مردم باید به دست خودشان رقم بخورد و مردم سالاری دینی تحقق پیدا کند، در این پنج دوره که امسال سال آخر آن است، مسئولان همچنان نتوانستند به این نقطه نظر برسند که بتوانند تفیض اختیار کنند و شوراها را در مدیریت‌های محلی ورود دهند.

رئیس شورای اسلامی استان البرز، بیان کرد: البته کارهای بسیار ارزنده‌ای توسط شوراها که از جنس مردم هستند انجام شده و شوراها با سرمایه‌های اجتماعی به خوبی توانستند بهره ببرند اما آن چیزی که هدف بود این است که مدیریت‌های محلی توسط این افراد انجام شود که به خوبی محقق نشد.

ایزدبین عنوان کرد: دولت‌های مختلفی در طول این سال‌ها سرکار آمدند که شدت و ضعف در خصوص اعتقاد به فعالیت شوراها داشتند، اما آنچنان که باید دولت‌ها کوچک و تصمیم‌گیری‌های محلی قوی تر می‌شدند، این موضوع محقق نشد. متاسفانه مجلس دهم که در ماه پایانی کار خود قرار دارد، در همین مدت کوتاه قانون بدی را مبنی بر کاهش اختیارات شورا در مورد تعیین عوارض محلی تصویب کرد.

رئیس شورای اسلامی استان البرز خاطرنشان کرد: تعیین این عوارض در گذشته بر عهده شورا‌های هر شهر بود اما امیدواریم شورای نگهبان این مصوبه را تایید نکند، نمایندگان درمجلس آخرین روزهای کاری خود یک نقطه تاریک و سیاهی را در کارنامه خود برجای گذاشتند.

ایزدبین گفت: به دلیل اینکه بسیاری از نمایندگان کنونی مجلس در مجلس یازدهم حضور ندارند و به مدیریت شهری و شورای شهر نیز اعتقادی ندارند، این مصوبه یک انتقام گیری از شوراهای شهر بود. این مصوبه بیانگر آن است که مسئولان و دولتمردان ما خیلی تمایل به سپردن اختیارات به شوراها ندارند.

رئیس شورای اسلامی استان البرز اظهار داشت: مدیریت یکپارچه شهری سالها است که در دولت‌های مختلف عنوان می‌شود و این دولت نیز در این خصوص قول داد، اما نه تنها این کار انجام نشد بلکه مدیریت یکپارچه شهری که شورای عالی استان‌ها به مجلس برد، دولت بعنوان مخالف در آن جلسه صحبت کرد و در مجلس این طرح تصویب نشد. دولت باید بجای شعار دادن بیشتر در جهت تقویت این نهادی که برخواسته از مردم است و اصل‌های مختلف قانون اساسی به آن پرداخته شده است تلاش کند.

وی در خصوص کارهایی که در این دوره توسط شورای عالی استان‌ها انجام شد، بیان کرد: تغییراتی در ساز و کار شوراها انجام شد که در نحوه انتخابات انجام شد، بحث مدارک تحصیلی و توانمندی‌های مدیریتی آن‌ها بود که لحاظ کردیم که به مجلس ارائه دهیم که احتمالا در مجلس آینده مطرح می‌شود.

ایزدبین تصریح کرد: همچنین در بحث عوارض‌ها که از حقوق بحق شوراها بود دفاع کردیم که متاسفانه مجلس فعلی در این زمینه به خوبی عمل نکرد و امیدواریم در مجلس آینده احقاق حق کنیم.

وی گفت: مدیریت یکپارچه شهری یکی از مهمترین مواردی است که باید به آن پرداخته شود چرا که شوراهایی که اکنون داریم، شوراهای شهرداری هستند و بیشتر به مسائل شهرداری می‌پردازیم اما دیگر ادارات خدمات رسان مانند آب، برق، مخابرات از دستورالعمل های شورا تبعیت نمی‌کنند.

رئیس شورای اسلامی استان البرز خاطرنشان کرد: اکنون در بسیاری از موارد استانداران و فرمانداران تنها در مواقعی که در زمینه مالی به شوراها نیاز دارند ورود می‌کنند و در غیر این صورت توجه جدی به شوراها ندارند.

ایزدبین با اشاره به تلاش مدافعان سلامت برای مقابله با شیوع بیماری کرونا تصریح کرد: اگر شورای شهر و شهرداری‌ها برای خدمات رسانی و پیشگیری از شیوع کرونا پای کار نبودند معلوم نبود چه اتفاقاتی می افتاد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین