کد خبر: ۶۴۸۹۸۲
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲

نامه مداخله‌جویانه سفیر آمریکا در بیروت به نخست‌وزیر لبنان

همزمان با افزایش اعتراضات خیابانی در لبنان، رسانه‌های لبنانی از نامه سفیر آمریکا به نخست‌وزیر لبنان خبر داده‌اند که او در آن به نوعی در امور داخلی این کشور، دخالت کرده است.
نامه مداخله‌جویانه سفیر آمریکا در بیروت به نخست‌وزیر لبنان
آفتاب‌‌نیوز :

«دورتی شیا» سفیر آمریکا در بیروت، در نامه‌ای به نخست‌وزیر لبنان که محتوای آن به نوعی دخالت در امور داخلی این کشور است، خواستار تسریع در گام‌های اصلاحی دولت شده است.

روزنامه لبنانی «اللواء» امروز چهارشنبه نوشت، «منابعی در کابینه از نامه مهم دورتی شیا سفیر آمریکا به حسان دیاب نخست‌وزیر خبر دادند که او در این نامه از اتفاقات خشونت‌بار اخیر شهر طرابلس و روی آوردن دولت به دخالت دادن ارتش برای مقابله با معترضان به شرایط نابسامان اقتصادی، ابراز ناخرسندی کرده است».

به نوشته وبگاه خبری «لبنان۲۴» شیا، همچنین دیروز به دیدار دیاب رفته و جدیدترین تحولات را با او بررسی کرده است.

به نوشته اللواء، «سفیر آمریکا به نخست‌وزیر لبنان گفته بهتر است که دولت هر چه زودتر گام‌هایش برای نجات [کشور] و اجرای سریع بسته اصلاحات در نهادها و ادارات را که دارایی خزانه را هدر می‌دهند، بردارد و برای کاهش فشار بحران معیشتی از دوش مردم گام‌های ضروری بردارد».

سفیر آمریکا در این نامه همچنین به نخست‌وزیر لبنان اعتراض کرده که چرا ارتش در بحبوحه اعتراضات به میدان آمده است. او بدون اشاره به حمله افراد به مراکز دولتی و عمومی مثل بانک‌ها و آتش‌زدن آنها گفته «مأموریت ارتش تقابل با مردم برای سرپوش گذاشتن بر کوتاهی دولت در انجام مأموریت‌هایش نیست... و بهتر است نیروهای امنیت داخلی مأموریت حفاظت از امنیت و پیگیری اخلال‌کاران را بر عهده بگیرند».

سفیر آمریکا در این نامه همچنین به آنچه آن را «حمایت آمریکا از ارتش لبنان در چارچوب برنامه کمک‌های بلندمدت» خوانده نیز اشاره و ابراز امیدواری کرده که برای حاکمیت و استقلال لبنان تلاش کند و در رویارویی مستقیم با معترضان نباشد.

رسانه‌های لبنانی در حالی از این نامه سفیر آمریکا خبر داده‌اند که او در بحبوحه اعتراضات در لبنان، دیروز به دیدار «ولید بخاری» سفیر سعودی در بیروت رفته است.

لبنان در روزهای اخیر شاهد تنش در سطوح عالی سیاسی و همچنین در سطح مردمی است. روز سه‌شنبه، رسانه‌های لبنان گزارش دادند که معترضان به اوضاع نابسامان اقتصادی اخیر، چند بانک را در شهر طرابلس آتش زدند.

معترضان به گرانی و کاهش ارزش لیر لبنان در برابر دلار آمریکا برای سومین روز متوالی دست به اعتراض و تحصن زدند که عمده این اعتراض‌ها در شهر طرابلس است.

طبق گزارش رسانه‌های لبنانی، معترضان در شهر طرابلس که بیشترشان جوان بودند، در برابر چند بانک تجمع کرده و در اعتراض به اوضاع نابسامان اقتصادی اخیر که با شیوع کرونا نیز شدت یافته، شعار سر دادند. خبرگزاری رسمی لبنان گزارش هم دیروز داد که برخی از جوانان معترض در طرابلس تعدادی از شعب بانک را در منطقه «التل» این شهر آتش زده‌اند و شیشه‌ها را شکسته‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین