برایان هوک روز پنج شنبه در کنفرانس خبری خود که با موضوع قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید محدودیت تسلیحاتی ایران مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد.
وی افزود: ما نمیتوانیم اجازه دهیم ممنوعیت تسلیحاتی ایران خاتمه یابد. اشتباه بود که این مساله در برنامه جامع اقدام مشترک قرار گرفت. ما یک پیش نویس قطعنامهای را ارائه کردهایم. تجدید ممنوعیت تسلیحاتی کاملا آسان است و از آنجا که در گذشته، ممنوعیت تسلیحاتی با اجماع به تصویب رسیده بوده است، پیشینه زیادی برای حمایت دوباره از آن وجود دارد.
این دیپلمات آمریکایی ادامه داد: ما دیپلماسی خود را در این زمینه آغاز کردهایم و امیدواریم که قادر باشیم در یک مسیر کاملا روشن در شورای امنیت سازمان ملل متحد، این کار را انجام دهیم. اما اگر از این تلاشها نومید شویم آماده استفاده از هر گزینه دیپلماتیک ممکن هستیم.
البته این دیپلمات ضد ایرانی اشاره نکرد گزینههای احتمالی آنها چیست و چگونه اجرایی خواهند کرد.
هوک اضافه کرد با این فرض کار میکنند که میتوانند ممنوعیت تسلیحاتی ایران را تمدید کنند و روسیه و چین در یک خاورمیانه صلحآمیز و با ثبات دارای سهم بزرگی هستند اما آنچه را که او «خشونت فرقهای ایران و صادرات اسلحه این کشور» نامید، عامل اصلی عدم ثبات در خاورمیانه دانست.
وی مدعی شد: از آنجا که در گذشته به آن رای دادهاند، هیچ دلیلی وجود ندارد که دوباره به آن رای ندهند. شما به پنج سال گذشته نگاه کنید. هیچ کس نمیتواند استدلال کند که ایران به تعهدات خود در بندهای مقدماتی برجام به طور کامل عمل کرده است که برای ارتقای صلح و ثبات در خاورمیانه بود.
این اظهارات در حالی است که روسیه و چین بر پایان یافتن محدودیتهای تسلیحاتی ایران تاکید کردهاند.
نماینده آمریکا در امور ایران با این ادعا ادامه داد که ایران از لغو و تعلیق برخی از تحریمها برای اجرای سیاست خارجی توسعه طلبانه و دو برابر کردن ماجراجوییهای انقلابی خود در خاورمیانه استفاده کرد.
هوک که از اعلام زمان انجام این کار و تصویب قطعنامه ادعایی وی عاجز بود، گفت: فکر میکنیم که پشتیبانی زیادی برای این کار صورت خواهد گرفت، بنابراین در انجام این کار متمرکز هستیم. ما جدول زمانی مشخصی برای اعلام کردن نداریم.
وی افزود: میدانید که تحریم تسلیحاتی در ماه اکتبر منقضی میشود و این دولت اجازه نخواهد داد که تحت نظارت شورای امنیت سازمان ملل، ایران واردات و صادرات سلاح انجام دهد.
نماینده آمریکا درباره مشروعیت ادعای آمریکا به عنوان «مشارکتکننده» هم مدعی شد: دو بار به شورای امنیت سازمان ملل رفتم تا با افراد مشورت کنم. اگر بند ۱۰ و بند ۱۱ اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را بخوانید، بسیار واضح است که ایالات متحده به عنوان یک شرکتکننده برجام در بند ۱۰ نامگذاری شده است و سپس در بند ۱۱ اصطلاح "مشارکت کننده" را برای ۲۲۳۱ تعریف میکند. این حق هر مشارکتکننده است و به طور آشکار، شامل حقوقی است که ما تحت ۲۲۳۱ داریم.
هوک افزود: بنابراین حق ما به عنوان یک شرکت کننده چیزی مستقل از برجام است. هیچ صلاحیتی در ۲۲۳۱ وجود ندارد که "شرکت کننده" به شکلی تعریف شود که نیاز به مشارکت در برجام داشته باشد و اگر تهیهکنندگان میخواستند صلاحیت را تهیه کنند، میتوانستند اما این کار را نکردند.
وی ادامه داد: بنابراین، طبق یک خوانش ساده از ۲۲۳۱ ، هر شرکتکننده حق دارد در صورت بروز اختلاف یا سناریوهای دیگر از حقوق بند ۱۱ استفاده کند.
مجید تخت روانچی نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد که خود یک عضو مذاکره کننده برجام هم بوده است، بارها تاکید کرده است که چنین خوانشی از قطعنامه ۲۲۳۱ و مفاد برجام، پذیرفتنی نیست و مسلم است که آمریکا در هجدهم اردیبهشت ۱۳۹۸ به مشارکت خود در این توافق پایان داده است.
نماینده آمریکا در امور ایران درباره همراهی اروپا با تصمیم آمریکا و اظهارات مقامات آنها به جای پاسخگویی، اظهار کرد: آیا اروپاییها دوست دارند تحریم تسلیحاتی ایران منقضی شود؟ من چنین نمیبینم. من ندیدهام که هیچ اروپایی بطور علنی بگوید که مایل است تحریم تسلیحاتی منقضی شوند.
هوک درباره واکنش چین و روسیه هم گفت: واضح است که چین، روسیه، آمریکا و کشورهایی که در بند ۱۰ تعریف شدهاند، تحت ۲۲۳۱ به عنوان سیاستگذار و ناظر، از حقوق تحت ۲۲۳۱ برخوردار هستند.
وی بدون اشاره به گزارشهای متعدد آژانس بینالمللی انرژی اتمی که پایبندی ایران به تعهدات برجامی را تایید کرده است، مدعی شد: همه میدانند که حکومت ایران تا کنون پنج بار با افزایش خلوص غنیسازی و ذخایر، توافق هستهای ایران را نقض کرده است. بنابراین ما به خوبی خواستار حقوق خود تحت عنوان یاد شده در ۲۲۳۱ هستیم و امیدواریم که بتوانیم تحریم تسلیحات را تجدید کنیم.