کد خبر: ۶۴۹۲۸
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۸۶ - ۱۲:۲۳
سرمقاله روزنامه «جمهوری اسلامی»

غربی‌ها آژانس را هم آزاد نمی‌گذارند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روزنامه «جمهوری اسلامی» در سرمقاله شماره روز شنبه 24 شهریور ماه خود از مواضع اخیر مدیركل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نفع ایران استقبال و بر «عملکرد مستقل آژانس» تاکید کرد. 

این روزنامه نوشت: اعتراض محمد البرادعی مدیركل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به بیانیه اتحادیه اروپا علیه توافق آژانس با ایران كه هفته گذشته در اجلاس شورای حكام صورت گرفت از یكطرف آمریكا و هم پیمانان اروپائیش را در مورد پرونده اتمی ایران با وضعیت دشواری مواجه ساخته و از طرف دیگر یك امتیاز مثبت برای جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود. 

این روزنامه همچنین با اشاره به واکنش آمریکا و اتحادیه اروپا به گزارش البرادعی نوشت: آمریكا برای آنكه بتواند این ابتكار عمل را خنثی نماید اتحادیه اروپا را به تهیه بیانیه‌ای تشویق نموده كه در آن بجای همراهی با مدیر كل آژانس در توافقی كه با ایران كرده این توافق به هیچ گرفته شده و بر ادامه همان مسیری تاكید گردیده كه آمریكا از طریق شورای امنیت سازمان ملل پی می‌گیرد. 

«جمهوری اسلامی» می‌افزاید: در بیانیه اتحادیه اروپا كه توسط نماینده پرتغال به عنوان رئیس دوره‌ای این اتحادیه قرائت شد برروی سه نكته تاكید شده است: اول آنكه خودداری ایران از تعلیق غنی‌سازی اورانیوم مغایر با قطعنامه 1747 شورای امنیت سازمان ملل است و به این دلیل باید با ایران برخورد شود. دوم آنكه از زمان گزارش قبلی مدیركل آژانس كه اردیبهشت ماه ارائه شد تاكنون ایران قابلیت‌های غنی‌سازی خود را افزایش داده و این مغایر با مفاد قطعنامه‌های 1737 و 1747 شورای امنیت سازمان ملل است و سوم آنكه ایران از همكاری با آژانس خودداری می‌نماید. این بیانیه در این بخش تاكید ویژه‌ای برروی این نكته دارد كه ایران اطلاعات لازم درخصوص تاسیسات هسته‌ای جدید را در اختیار قرار نمی‌دهد.
سرمقاله «جمهوری اسلامی» با اشاره به تاکید بیانیه اتحادیه اروپا بر تعلیق غنی‌سازی از سوی ایران آورده است: این خواسته غیرقانونی از نیت شوم غربی‌ها در مورد فشارهائی كه به ایران وارد می‌آورند پرده برمی‌دارد. آنها می‌خواهند ایران را بطور كلی از فعالیت‌های هسته‌ای محروم نمایند و به چیزی كمتر از این قانع نیستند. 

این روزنامه با اشاره به پاسخ دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران به بیانیه اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه «غنی‌سازی هرگز تعلیق نخواهد شد»، آورده است: این موضع همه مسئولان جمهوری اسلامی ایران است كه بارها مورد تاكید قرار گرفته و در واقع خط قرمز ترسیم شده در پرونده فعالیت‌های اتمی كشور ماست. 

سرمقاله «جمهوری اسلامی» براین مبنا نتیجه می‌گیرد: هرچند اكنون فشار آمریكا و اتحادیه اروپا بر آژانس برای نادیده گرفتن توافقی كه آژانس با ایران دارد، زیاد است اما اعتراض البرادعی از یكطرف و موضع‌گیری صریح كشورهای عضو جنبش عدم تعهد در شورای حكام از طرف دیگر امتیاز بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران و رسوائی بزرگی برای غربی‌هاست كه حتی حاضر نیستند آژانس را در انجام وظایف قانونی كه برعهده دارد آزاد بگذارند و برای عملی ساختن خواسته‌های غیرقانونی خود به هر وسیله نامشروعی متوسل می‌شوند. 

این روزنامه تاکید دارد: رویاروئی آژانس با اتحادیه اروپا و آمریكا می‌تواند نقطه امیدی برای قطع مداخلات قدرتهای زورگو در امور آژانس باشد. اگر آژانس در برابر فشارهای غربی‌ها مقاومت كند و كشورهای عضو جنبش عدم تعهد نیز از آژانس حمایت كنند این مقاومت می‌تواند سرآغازی برای كوتاه كردن دست قدرتهای مداخله‌گر در آژانس باشد. 

در پایان مطلب هم آمده: از آغاز نیز اعتقاد ما بر این بود كه پرونده اتمی ایران باید بدون مداخلات قدرتهای غربی در خود آژانس مورد بررسی قرار گیرد و شورای حكام فارغ از تصمیمات فوق قانون كه از بیرون دیكته می شود به وظیفه خود عمل نماید. تخلف از این روش قانونی هزینه‌های زیادی را بر ما تحمیل كرده و اكنون كه خود آژانس نیز به همین نتیجه رسیده منطقی‌ترین راه این است كه آژانس مستقلا به بررسی پرونده اتمی ایران ادامه دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین