همزمان با روز معلم، محسن حاجیمیرزایی وزیر آموزش و پرورش در ویژه برنامه مدرسه تلویزیونی ایران با عنوان «صبحی دیگر» حضور پیدا کرد و با تبریک هفته معلم، به بیان توضیحاتی درباره آموزش در روزهای تعطیلی مدارس و آینده آموزش و پرورش پرداخت.
وی گفت: بعد از ورود کرونا، مدارس تعطیل شد اما مأموریت ما در تعلیم و تربیت تعطیل شدنی نیست. به هر حال مجموعهای که برای صد سال آموخته که از طریق حضور در کلاس آموزش ببیند باید از روشهایی استفاده میکرد که به شکل دیگری باشد. هر چند این موضوع غافلگیری بزرگی نه تنها برای ما بلکه برای کل دنیا بود. این وضعیت ۱.۵ میلیارد دانش آموز و دانشجو رو در دنیا تحت تاثیر خود قرار داد و بزرگترین وقفههای آموزشی ایجاد کرد و کشورها همه در تکاپو بودند که چگونه این را به سرانجام برسانند تا جایی که حتی برخی کشورها اعلام پایان سال تحصیلی را مطرح کردند.
وی ادامه داد: ما برای عمر دانش آموزان ارزش قائل هستیم و دنبال این بودیم که از روشهای دیگر کمک بگیریم تا آموزش را پی بگیریم. ما در این روزها از روشهای مختلفی برای کمک به عدم تعطیلی آموزش در کشور استفاده کردیم و از کمتر از یک هفته بعد از اعلام تعطیلات کار را آغاز کردیم. آمار و ارقامی که ما و مسئولان شبکه آموزش دریافت کردند نشان میدهد. استقبال برنامههای آموزشی تلویزیونی بسیار زیاد بود و این شبکه گستردهترین پوشش را هم دارد. به سرعت معلمان آمدند و در برنامههای تلویزیونی مشغول شدند و این آموزشها بیش از ۲۷ میلیون بار از سایتهای مختلف پس از زمان پخش دانلود شدند و این جدای از کسانی است که مستقیم برنامهها را مشاهده کردند.
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: در برنامههای تلویزیونی ما دو مشکل داشتیم یکی اینکه که یکطرفه است و تعامل میان معلم و دانش آموز در آن جریان ندارد. امکان اینکه معلمان تکلیفی بدهند و تکلیفی بگیرند یا بازخودی دریافت کنند هم نیست. البته تمهیدی را شبکه آموزش از طریق برنامه هفت انجام داد و تجربههایی هم در این زمینه در شبکه آموزش صورت گرفت ولی همچنان نیازمند بازنگریهایی در این میان هستیم. ما به معلمان فراخوان دادیم و گفتیم همه بیایند میدان و کاری را انجام دهند.
حاجی میرزایی گفت: معلمان واقعاً در این میان سنگ تمام گذاشتند و با حس مسئولیت بالا به میدان آمدند. و با یک فراخوان به میدان آمدند، حتی در بستر فضای مجازی هم معلمان بسیار ایثار کردند. ما منظم ترین شبکه اجرایی را در کشور در میان سایر دستگاهها داریم که سلسله مراتب از ستاد تا مدرسه موضوعات قابل انتشار و پایش است.
وی گفت: من وقتی داستان مطرح شدن موضوع آیلاند را در فضای مجازی شنیدم و سوابق معلم را بررسی کردم واقعاً به احترام او قیام کردم. او یک نمونه از معلمان ارزنده این سرزمین است. روح معلمی در او تجلی داشت و معلمی که سالها از دوران بازنشستگیاش میگذشت و طبیعتاً با ابزار آموزش آنلاین آشنایی ندارد ولی در این روزها به کمک دانش آموزانش آمده است و اینکه بتواند با آنها ارتباط بگیرد.
وی بیان کرد: کرونا پدیده علم گیر است و شاخصهایی هست که کشورها را با هم مقایسه میکنند و در این موضوع شاخصی به وجود آمد و معلمان در یک قیاس قرار گرفتند و در قیاس با سیستمهای آموزشی دنیا در مقابله با کرونا معلمان ما سرافراز هستند و بسیار مسئولانه و خلاقانه رفتار کردند. و در این روز بزرگ که متعلق به همه معلمان گرامی است سیاسگذاری کنم از این جمعیت بزرگ و سخاوتمند.
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شبکه شاد نیز گفت: این روزها دوستان زیادی نکاتی را درباره شبکه شاد میگویند و حتماً با صدق نیت در این میدان وارد شدند و نقدهای خود را مطرح میکنند چند نکته را مطرح میکنم. سوال اصلی این است که ما چه کاری می تونستیم انجام دهیم؟ یک راه این بود که مدارس را تعطیل کنیم و آموزش را هم تعطیل کنیم و بگوییم هر وقت خطر گذشت مدرسه را باز میکنیم. برای دو ماه این امر شدنی نبود. چون سال تحصیلی آتی از دست میرفت. معلمان کارهایی را انجام دادند اما ما نمیدانستیم چه کسی برنامه را می بیند و یا محتوا چقدر آموزش داده شده است. ما نیاز داشتیم بدانیم چقدر محتواها آموزش داده شده است و نیازمند یک برنامه جامع بودیم. به دنبال ایجاد بازسازی محیطی واقعی در فضای مجازی بودیم که ارتباط دوسویه هم برقرار شود و البته همان موقع که این ایده را داشتیم، میدانستیم که نمیتواند همه دانشآموزان را پوشش دهد.
وی درباره مشکلات برخی خانوادهها در دسترسی به تلفن همراه هوشمند، گفت: ما نگفتیم آن فردی که در توان اقتصادیاش نیست، خود را به زحمت بیندازد و برود تلفن همراه هوشمند بخرد. ما برای کمک آمدیم و برای اذیت کردن نیامدیم. گفتیم هر کسی میتواند این اتصال را برقرار کند و تاکنون ۶۰ درصد دانشآموزان و بیش از ۹۶ درصد معلمان وارد سامانه «شاد» شدند. حدود ۷۰ درصد کلاس درسهای ما در این فضا شکل گرفته است. یک عده هم از این فضا جا ماندند. تلاش کردیم، مشکلات «شاد» کم شود. برای آن دسته از دانشآموزانی که نمیتوانند از فضای مجازی استفاده کنند، به مدیران گفتیم از مسیرهای دیگر تداوم آموزش داشته باشند و مسیر جایگزین را پیشبینی کردیم؛ همین برنامه آموزش تلویزیون، تلویزیون محلی، آموزش رادیویی، تولید بستههای آموزشی از جمله آنها بود.
حاجی میرزایی بیان کرد: من دیروز گزارش گرفتم و بیش از ۱۱ استان ما در جاهایی که جمعیت کم دانش آموزی است یا عشایری است معلمان حضوری درس میدهند با رعایت فاصله اجتماعی و برخی استانها تا ۱۵ هزار دانش آموز را دارند به این صورت پوشش میدهند.
وی در پایان گفت: کرونا ظرفیتهای زیادی را آشکار کرد یکی اینکه رسانه ملی میتواند به کمک آموزش و پرورش بیاید. جامعه جهانی دارد به این سمت میرود که سهم آموزش مجازی دارد زیاد میشود در بستههای آموزشی و جزو تکالیف آموزش و پرورش از سال ۹۰ بوده است که بستر آموزش مجازی را فراهم کند و پیش بینی میکنیم با این پدیده در پاییز آینده مواجه شویم نمیتوانیم بگوییم غافلگیر شدیم و باید همه چیز را تست کنیم و ببینیم کجاها پوشش ندارد و حتی خیریهها به میدان آمدند و برای تهیه تبلت و گوشی هوشمند پیش قدم شدند.
اولا چاره اي بجز آموزش از راه دور نبود و لازمه اش هم اينترنت پرسرعت و تجهيزات مرتبط گيرنده اين اطلاعات و ديتا بود.
ولي از سوي ديگر وقتي شما آموزش آنلاين برگزار مي كنيد و در يك ساعت بايد همه در اين امر درگير شوند لاحرم خانواده ها يا بايد PC بخرند و يا اينكه چند گوسي متوسط براي انجام اين فعاليت ها.
دولت هم نتوانست هيچ كمكي به مردم بكند، از يك طرف كسب و كارها كاملا تعطيل و از سوي ديگر هم هزينه هاي زندگي و هزينه هاي ارتباط ديجيتال و...
شايان ذكر است كه لازم است مسئولين نظارتي در خصوص كيفيت بسيار پايين "شاد" بررسي هاي لازم را صورت دهند كه چگونه چنين نرم افزار ضعيفي برنده مناقصه شده است؟