کد خبر: ۶۴۹۳۴۸
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۹
مرکز پژوهش‌های مجلس پیش‌بینی کرد

کرونا در پاییز اوج می‌گیرد

کرونا در پاییز اوج می‌گیرد؛ این را مرکز پژوهش‌ها در گزارشی پیش‌بینی کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :

در این گزارش که با عنوان «ملاحظات و الزامات کرونایی آموزش‌وپرورش برای سال تحصیلی آینده 1399-1400» منتشر شده، آمده: «بر اساس اظهارنظر مقامات رسمی وزارت بهداشت، در فصل پاییز کووید – 19 دوباره اوج می‌‌گیرد، هم‌‌زمان آنفلوانزا نیز به پیک خود می‌‌رسد.

همچنین برخی کارشناسان و اپیدمیولوژیست‌‌ها معتقد هستند موج دوم شیوع بیماری رخ خواهد داد، ولی زمان و بزرگی آن به‌درستی قابل تعیین نیست، زیرا موضوع داینامیک تحت‌تأثیر عوامل مختلف است. به ‌نظر می‌‌رسد بیماری‌‌هایی نظیر کووید، رفتاری فصلی داشته باشند. لذا انتظار می‌‌رود در فصل بعدی سرما، این بیماری را مجدد تجربه کنیم. بنابراین به‌‌رغم مشکلات و چالش‌‌های کرونایی که وزارت آموزش‌وپرورش در سال تحصیلی جاری با آنها مواجه است با توجه به پیش‌‌بینی آغاز موج دوم در فصل سرما یا پاییز 1399، در ادامه به بایسته‌‌‌های این وزارتخانه برای شروع سال تحصیلی 1399-1400 با رویکرد حفظ سلامت دانش‌‌آموزان و کارکنان، ارتقای کیفیت فعالیت‌‌های آموزشی و تقویت آموزش‌‌های الکترونیکی و تلویزیونی پرداخته می‌‌شود».

کرونا در پاییز اوج می‌گیرد

پیش از این مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش‌های قبلی خود به بایسته‌های سال تحصیلی فعلی پرداخته بود و پیشنهادهایی برای ادامه سال تحصیلی ارائه کرد. طبق گزارش مرکز پژوهش‌ها، «آموزش‌های تلویزیونی مکمل فرایند یادگیری است و ازهمین‌رو بعد از بازگشایی مدارس، به مدت حداقل دو هفته آموزش حضوری جبرانی و رفع اشکال برگزار شود، از ظرفیت روزهای پنجشنبه، افزایش ساعت تدریس روزانه و شیفت مخالف مدارس تک‌نوبته استفاده شود. آزمون سراسری حداقل به مدت دو هفته بعد از پایان امتحانات پایه دوازدهم برگزار شود، مدارس به تناسب کنترل ویروس کرونا در استان‌های مختلف با حذف سلامت دانش‌آموزان و کاهش تراکم کلاسی برگزار شود، امتحانات و ارزشیابی‌های پایانی بر 70 درصد محتوای آموزش‌دیده حضوری قبل از شیوع ویروس کرونا، تمرکز یابد».

حالا در این گزارش به ملاحظات و الزامات سال تحصیلی 1399-1400 پرداخته شده و در آن به مواردی مانند بازگشایی مدارس و آموزش‌‌های حضوری، آموزش‌های الکترونیک و مجازی آموزش‌وپرورش و آموزش‌های تلویزیونی پرداخته است. ضمن اینکه در این موارد به نکاتی مانند اصلاح قانون، کاهش تراکم کلاسی، ارزیابی کیفیت یادگیری سال تحصیلی 1398-1399، ثبت‌نام در مدارس دولتی و غیردولتی در سال تحصیلی جدید، رعایت ملاحظات بهداشتی در مدارس، اجرای قوانین، تدوین ضوابط حکمرانی آموزش‌های مجازی، الزامات مدیریتی و اجرائی آموزش‌های مجازی، ادامه روند آموزش تلویزیونی و گسترش و کیفیت‌بخشی به آموزش‌های تلویزیونی، اشاره کرده است. در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به لزوم اصلاح قانون بازگشایی مدارس آمده: «اصلاح قانون بازگشايي مدارس در اول مهرماه هر سال مصوب 18/6/1376 به‌نحوي‌كه درخصوص زمان آغاز و پايان سال تحصيلي و نيز زمان برگزاري امتحانات پاياني از انعطاف‌پذيري لازم جهت جبران عقب‌ماندگي‌هاي ناشي از تعطيلات مختلف ضمن سال تحصيلي برخوردار باشد». در ادامه به ضرورت کاهش تراکم کلاس‌ها اشاره شده: «كاهش تراكم كلاسی با روش‌هاي مختلفي همچون: استفاده از نوبت مخالف مدارس به اين نحو كه دانش‌آموزان را به دو گروه تقسيم كرد و گروه اول نوبت صبح و گروه دوم نوبت بعدازظهر در مدرسه حضور يابند. كاهش زمان آموزش دروس با استفاده از ظرفيت تعطيلات آخر هفته به اين نحو كه زمان ارائه هر درس را مي‌توان با تمركز بر ارائه و تدريس نكات مهم، محول‌كردن تكاليف به دانش‌آموزان و استفاده از تعطيلات آخر هفته به يك‌سوم يا نصف كاهش داد و در نتيجه دانش‌آموزان به‌جاي ماندن 6 ساعت يا بيشتر در محيط مدرسه، 2 الي 3 ساعت در مدرسه مي‌مانند. نوبتي‌كردن زمان حضور دانش‌آموزان در مدرسه و كلاس درس به صورت يك روز در ميان، زيرا كه هم‌اكنون بسياري از كلاس‌هاي درسي از تراكم بالایي تا حدود 45 نفري برخوردارند».

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین