کد خبر: ۶۴۹۳۶۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۲

کرونای ایرانی چه فرقی با کرونای خارجی دارد؟

بعد از همه‌گیری کرونا خیلی‌ها منتظر بودند تا خوراک رسانه‌هایشان را با سوژه ناتوانی ایران در مدیریت بیماری، تامین کنند، اما کرونای ایرانی از بسیاری جهات با کرونای خارجی فرق داشت.
آفتاب‌‌نیوز :

پس از گذشت چند هفته که همه مطمئن شدیم، کرونا آمده تا بماند و بحران کمبود ماسک و ضد عفونی کننده را هم دیدیم، بسیجیان و گروه‌های مردمی پای کار آمدند و خانم‌های خانه‌دار هم چرخ های خیاطی‌هایشان را از پستو درآورده و ماسک و لباس بیمارستانی دوختند.

شهر، وسعت زیادی داشت و ضدعفونی کردن آن کار یکی دو نفر نبود، نیروهای مردمی هم پای کار آمدند تا کاری زمین نماند و در حالیکه فوتی‌های کرونا در کشورهای مدعی روز به روز در حال افزایش بود، پزشکان و پرستاران ایرانی برای نجات مبتلایان به کرونا سر از پا نمی‌شناختند.

طلبه‌های جهادی هم سنگ تمام گذاشتند، از کار دوخت ماسک و لباس بیمارستانی و رسیدگی به بیماران تا تغسیل پیکر جانباختگان، از اقامه نماز بر پیکر غریب‌ترین جانباختگان تا غربت طلبه‌ای که داغ همسر و فرزند دید و کمک به هم نوع را فراموش نکرد.

کارهای جهادی طلبه‌ها به پشتیبانی نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی به قدری مطلوب بود که مدیر حوزه علمیه طالبیه تبریز مورد عنایت رهبری قرار گرفت.

کرونا هر بدی هم که داشت، عادت‌های خوبی را زنده کرد که مدت‌ها بود گرد فراموشی بر رویشان نشسته بود.

مدارس تعطیل شد و آموزش‌ها آنلاین، اما معلمان از هیچ تلاشی برای جبران عقب افتادگی تحصیلی دانش آموزان دریغ نکردند و معلمی را دیدیم که بر روی تخت بیمارستان هم پای کلاس آموزش آنلاین و کلاس معرفت، حاضر شد.

شناسایی خانواده‌های متضرر از کرونا، هر چند کمی دیر، اما تا حدودی انجام شد و خیران و بسیجیان و مردم هم پای کار آمدند و با تهیه بسته‌های معیشتی به کمک کارگران فصلی و روزمزدی رفتند که کرونا نانشان را آجر کرد.

اقدامات به جا و به هنگام حوزه بهداشت و درمان هم یکی از دلایل تفاوت کرونای ایرانی و کرونای خارجی بود و شهدای سلامت و فداکاری سفید پوشان ایرانی با اعتراض پزشکان و پرستاران برخی کشورها به کمبود ماسک و تجهیزات، قابل قیاس نبود.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، به منظور شناسایی و تشخیص زود هنگام مبتلایان به کرونا ۲۴ مرکز ۲۴ ساعته و ۴۰ مرکز ۱۶ ساعته در استان ایجاد شده است.

محمد حسین صومی، می‌گوید: حدود ۶۰۰ نفر پزشک عمومی، ۱۱۳۰ مراقب سلامت، ۱۷۴۱ نفر بهورز و نزدیک به ۳۰۰ کارشناس بهداشت محیط در خط مبارزه با کرونا در استان، فعالیت دارند.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز اقدامات لازم در راستای پیشگیری از کرونا و تشریح علایم این بیماری توسط مرکز بهداشت استان، قبل از شروع بیماری کرونا در ایران و استانمان و با توجه به قابل تصور بودن احتمال انتشار بیماری در ایران از چین، آغاز شد.

عباسعلی درستی، بیان می‌کند: آماده کردن سیستم برای مقابله با ویروس و آماده کردن پرسنل و وضعیت امکانات حفاظتی و تجهیزات و تهیه تب سنج و ترمال اسکنر برای فرودگاه و مستقر شدن کارشناسان در فرودگاه برای تب سنجی مسافران ورودی و خروجی از جمله اقدامات در روزهای آغازین شناسایی کرونا بود.

او با اشاره به همکاری برخی ادارات در انجام گند زدایی و ضدعفونی، اظهار کرد: با همکاری برخی ادارات مانند شهرداری، بسیج و با همکاری برخی ادارات، گند زدایی‌های محیطی و سمپاشی برای ایمن سازی معابر و محل های تردد مردم آغاز شد.

او، می‌گوید: همکاران سلامت و رابطان سلامت ادارات جهت شناسایی موارد محتمل به ما کمک کردند و غربالگری جمعیتی بر اساس دستورالعمل های وزارتی آغاز شد.

به گفته، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، کل جمعیت تحت پوشش مرکز بهداشت استان با تماس و پیگیری همکاران حوزه بهداشت، بهورزان و همکاران مراقب سلامت، غربالگری شدند و ضمن بیماریابی، راه‌های پیشگیری به مردم آموزش داده شده‌اند.

درستی، می‌گوید: راه اندازی آزمایشگاه‌های تشخیص کرونا در استان نیز به تشخیص به موقع و بیماریابی سریع کمک کردند.

او با اشاره به همکاری و کمک بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز در راستای پیشگیری از کرونا، بیان می‌کند: کمک به گند زدایی در کنار شهرداری و سمن‌ها و غربالگری جمعیت بدون همراهی بسیج امکان پذیر نبود.

در این میان، امام جمعه تبریز هم همچون پدری معنوی، پیگیر رزمایش‌ کمک مومنانه بود و رزمایش مردمی انفاق با محوریت مساجد و رزمایش مواسات با فرماندهی ائمه جمعه در شهرهای آذربایجان شرقی در حال برگزاری بوده و رزمایش مواسات از عید نیمه شعبان تا عید فطر دوام و قوام خواهد داشت.

فرمانده سپاه عاشورا هم در نشست خبری با اشاره به اولین اقدام مهم در راستای مبارزه با کرونا، تاکید کرده بود: تمامی ظرفیت‌های درمانی و بیمارستانی خود را با بیش از ۳۵۰ پزشک متخصص و همچنین درمانگاه‌های تخصصی خود در اختیار دانشگاه علوم پرشکی تبریز قرار دادیم.

سردار عابدین خرم، گفته بود: بیمارستان شهید محلاتی تبریز هم یک بیمارستان تخصصی در مازندران و شهر بابل به دلیل شیوع بالای بیماری، مستقر کرده و انجام ماموریت می‌کند.

او با بیان این‌که فعالیت‌ در حوزه جنگ نوین از دیگر عرصه‌های فعالیتی ما در استان بوده است، افزود: یگان‌های مستقر در استان از ۱۳ اسفند اقدام به ضدعفونی و رفع آلودگی سطح شهر کرده و همچنان به این فعالیت ادامه می‌دهند.

به گفته فرمانده سپاه عاشورا تا کنون، یک میلیون و ۴۰۰ هزار لیتر محلول ضدعفونی کننده، هشت هزار و ۹۱۷ بسته ژل ضدعفونی کننده دست، ۱۱ هزار دستکش، هشت هزار و ۸۰۰ ماسک فیلتردار "ان ۹۵"، ۱۰ هزار و ۶۰۰ لیتر اتانول غیرمجاز و... در این رابطه کشف و توقیف شده است.

هماهنگی بین دستگاهی و همکاری مردم و همکاری مردم با کارشناسان بهداشتی و عمل به توصیه‌ها در طولانی مدت باعث نزولی شدن شیب بیماری در بسیاری از نقاط کشور به ویژه آذربایجان شرقی شد، امید است با ادامه همکاری مردم و قوت گرفتن اتحاد و همدلی بین مردم، شاهد زمین گیر شدن بیماری باشیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
0
0
همه مردم هم دل شدن غیر اون نامردایی که تو این موقعیت فقط قیمت جنس هاشون رو بردن بالا
هامون
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
0
0
کرونای ایرانی با داروهای من در آوردی علاج می شود و کروناهای خارجی با واکسن هم درمان نخواهد شد.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین