کد خبر: ۶۴۹۶۰
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۹

توکلی: کاهش ساعات کاری، غیر قانونی است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: احمد توكلی، رییس مركز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تصمیم دولت برای كاهش ساعت كار كاركنان دولت و بانك‌ها در ماه رمضان را غیر قانونی دانست.

وی با اشاره به قانونی كه در رابطه با ساعت كار وجود دارد، خاطرنشان كرد: طبق مصوبه‌ی 1359 شورای انقلاب، ساعت كار برای كارگران و كاركنان دولت یكسان و چهل و چهار ساعت در هفته تعیین شده است. در عین حال در تبصره‌ این مصوبه نیز تنظیم و تقسیم ساعت كار به عهده‌ دولت و واحدهای تولیدی گذاشته می‌شود. بنابراین كاهش سقف كار غیرقانونی است.

توكلی با بیان این كه در دولت‌های پیشین چنین اقدامی سابقه نداشته است، خاطرنشان كرد: در سال 80 دولت وقت بخشنامه‌ای را صادر كرد كه در آن ساعت كار در روزهای احیا دو ساعت دیرتر شروع می‌شد اما به گونه‌ای نبود كه با این میزان، ساعت كار كاهش یابد.

به گزارش ایسنا، وی كاهش ساعت كاركنان دولت و بانك‌ها را از چند جهت به ضرر اقتصاد ملی دانست و تصریح كرد: این اقدام كاهش خدمت تولید را در پی دارد. یكی از عوامل تعیین كننده‌ تولید نیروی انسانی است و بنابراین اگر ساعت كار آن‌ها كم شود كاهش تولید خدمت را در پی داشته و زمان دسترسی ارباب رجوع به كارمندان دولت را تا چهل درصد كاهش می‌دهد.

این عضو كمیسیون برنامه و بودجه‌ و محاسبات مجلس با اشاره به 4 ساعت كاری در اداره‌ها خاطرنشان كرد: این اقدام زمان مشترك با كشورهای خارجی و به خصوص اروپا را نیز به شدت كاهش می‌دهد چرا كه ما در شرایط عادی روزهای پنج‌شنبه را نیمه وقت كار می‌كنیم و روز جمعه را هم تعطیل هستیم؛ بنابراین با توجه به این كه كشورهای اروپایی روزهای شنبه و یك‌شنبه تعطیل هستند، در حقیقت سه روز و نیم ارتباط تجاری و بانكی و اداری ما مختل خواهد شد.

او تنظیم تقسیم كار در واحدهایی كه سه نوبت كار می‌كنند را نیز دچار مشكل دانست زیرا در بیمارستان‌ها و كارخانه‌ها كه هزینه‌ تولید را افزایش می‌دهند، تنظیم چنین ساعتی به نفع نخواهد بود.

نماینده‌ تهران با بیان این كه پرنشاطی دولت و كابینه‌ دولت نهم در حدی است كه جلسات خود را به ساعت‌های 6 تا 10 صبح انتقال داده‌اند، گفت: دلیلی ندارد كه چنین دولتی قانون و مسایل اقتصادی و فرهنگی را نقض كند.

وی در پایان ابراز امیدواری كرد تا دولت در تصمیم خود سریعا تجدید نظر كند و افزود: كاهش ساعت كار كاركنان دولت و بانك‌ها در ماه مبارك رمضان چهره‌ ضدنشاط و تحرك را از این ماه مبارك ترسیم كرده و اتهام ضد توسعه‌یی بودن دین را به اذهان تداعی می‌كند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین