کد خبر: ۶۴۹۸۷۶
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶

جزئیات تازه از ناآرامی‌های اخیر در قطر

پس از آنکه فعالان در فضای مجازی اخباری را از شنیده شدن صدای تیراندازی در شهر الوکره در جنوب قطر منتشر کرده و آن را تلاشی برای کودتا در این کشور علیه امیر آن تلقی کردند، یک مخالف قطری مقیم لندن جزئیاتی درخصوص این رخداد منتشر کرد.
جزئیات تازه از ناآرامی‌های اخیر در قطر
آفتاب‌‌نیوز :

 فعالان در توییتر اخباری را از وقوع "کودتا" در قطر و شنیده شدن صدای تیراندازی در منطقه الوکره مطرح ساختند. در پی این رخداد، برخی دیگر در فضای مجازی احتمال وقوع کودتای نظامی از سوی حمد بن جاسم، نخست وزیر و وزیر خارجه سابق قطر علیه تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر را عنوان کردند.

به گزارش ارم نیوز، راکان الهاجری، روزنامه‌نگار سعودی-قطری، یکی از افرادی بود که در این زمینه اظهار نظر کرد و عنوان داشت: بعد از آنکه امیر قطر دستور تحقیقات از شرکت حمد بن جاسم، پسر عموی خود را داد، شیخ حمد تلاش کرد دست به کودتا بزند و این کودتا را از منطقه الوکره آغاز کرد.

با این حال شبکه الجزیره قطر نوشت که فیلم پخش شده از شهر الوکره یک فیلم ساختگی است، چراکه صفحه‌های کاربری سعودی صدای تیراندازی را بر روی آن گذاشته‌اند.

هم‌چنین وزارت خارجه قطر نیز وقوع کودتا در این کشور را کذب خواند.

در پی این تحولات، خالد الهیل، مخالف قطری مقیم در لندن با انتشار توئیت‌هایی حرف‌های تازه‌ای زد و اطلاعاتی را بعد از "نافرمانی‌ از دستورات نظامی و شورش در قطر" مطرح کرد.

الهیل با اشاره به هم‌پیمانی ترکیه با قطر و حضور پایگاه نظامی ترکیه در قطر، گفت: از "استعمارگر ترکیه‌ای" و نیروهای واکنش سریع در لخویا برای پایان دادن به این عملیات کمک گرفته شد.

وی تصریح کرد: آنچه که در منطقه الوکره رخ داد، یک "بحث خانوادگی" بود که به تیراندازی در چند خانه کشیده شد. از میان طرف‌های درگیر، گروهی از افسران از خاندان حاکم بودند. اوضاع آنقدر شدت گرفت که یکی از افسران وارد مقر سازمان اطلاعات نظامی شد و به سمت پسر عمویش در داخل دفترش شلیک کرد و او در حال حاضر در وضعیت جسمانی نابسمانی است.

این مخالف قطری عنوان داشت، یکی از اعضای خاندان حاکم به سمت کاخ الوجبه رفت و به سمت بخش حراست گلوله شلیک کرد، او بر دیدار با امیر یا حمد بن خلیفه اصرار داشت، اما با درخواستش مخالفت شد و اقدام به شلیک تیر هوایی کرد، سپس خودروی وی هدف تیراندازی قرار گرفته و او بازداشت شد و به خانه‌اش نیز یورش برده شد و در حال حاضر در دستگاه‌های امنیتی در قطر، وضعیت فوق‌العاده اعلام شده است.

وی درخصوص نقش حمد بن جاسم درخصوص رخداد صورت گرفته گفت: شکی نیست که حمد بن جاسم چشم طمعی در قدرت دارد، هرفرصتی هم به او برای به دست گرفتن قدرت دست دهد، او این کار را خواهد کرد.

اما این مخالف قطری در ادامه گفت: ایده اینکه حمد بن جاسم قدرت را در قطر در دست بگیرد، مساله‌ای است که چه از سوی مردم یا محافل بین‌المللی کاملاً مردود است، به همین دلیل او امکان یا شجاعت انجام هیچ کودتایی را ندارد.

از سوی دیگر، فهد بن محمد العطیه، سفیر قطر در مسکو نیز وقوع کودتا در کشورش را تکذیب کرد.

وی عنوان داشت: تصاویر دست به دست شده با نام کودتا در قطر، ساختگی است و با واقعیت همخوانی ندارد.
پیشتر فعالان در توییتر تصاویر ویدئویی از صدای انفجارها و صدای تیراندازی شدید منتشر و اعلام کردند که این اقدامات تلاش برای کودتای نظامی در منطقه الوکره بوده است.

برخی فعالان در توییتر گفته بودند، در پی دستور تمیم بن حمد،‌ امیر قطر درباره انجام تحقیقات از شرکت بن جاسم، احتمالا کودتایی به رهبری حمد بن جاسم رخ داده باشد. امیر قطر به این دلیل دستور تحقیقات را داده بود که یک بیمارستان صحرایی در دوحه که برای مداوای بیماران کرونایی اختصاص یافته بود، دو روز پیش فروریخت. گویا شرکتِ متعلق به نخست‌وزیر پیشین، دایرکننده این بیمارستان بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین