کد خبر: ۶۴۹۹۳۶
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۰

حمله سفیر چین به ادعای منشا انتشار کرونا از آزمایشگاه ووهان

سفیر چین در لندن، روز سه‌شنبه در سخنانی شدیدالحن اظهارنظر برخی سیاستمداران انگلیسی درباره منشا انتشار ویروس کرونا (کووید-۱۹) از آزمایشگاهی در شهر ووهان را به باد انتقاد گرفت و هشدار داد که موضع‌گیری‌های «خودسرانه» باعث مسموم شدن روابط میان دو کشور خواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز :

«لیو ژیاومینگ» روز سه‌شنبه در نشست آنلاین شورای تجاری انگلیس و چین تصریح کرد که اظهارنظرهای مطرح شده «ویروس سیاسی» است که اعتماد و همکاری‌های پکن و لندن را تضعیف می‌کند. وی گفت: ما باید هوشیار باشیم و به این اظهارنظرها نه بگوییم.

سفیر چین با اشاره به تماس‌های تلفنی اخیر میان نخست وزیر انگلیس و رئیس جمهوری چین خاطر نشان کرد که به نظر او لندن همچنان به روابط قوی با چین متعهد است.

حمله سفیر چین به ادعای منشا انتشار کرونا از آزمایشگاه ووهان

با این حال شماری از نمایندگان مجلس انگلیس همسو با دیدگاه آمریکا، چین را به دست داشتن در انتشار ویروس کرونا متهم کرده‌اند. از جمله وزیر دفاع انگلیس دیروز در گفت وگو با رسانه‌های این کشور عنوان کرد که پکن باید درباره این اتهامات روشن‌گری کند.

پیشتر وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد «شواهد قابل توجهی» وجود دارد که حاکی است ویروس کرونا از آزمایشگاهی در شهر ووهان چین به بیرون درز کرده است. این در حالی است که جامعه اطلاعاتی آمریکا نتیجه‌گیری کرده که کرونا «ساخته دست بشر» نیست.

«اداره مدیریت اطلاعات ملی» آمریکا پنجشنبه گذشته اعلام کرد که «اجماع علمی گسترده‌­ای» وجود دارد که نشان می­ دهد این ویروس ساخته دست بشر نیست.

سفیر چین در انگلیس اتهامات مطرح شده در این زمینه را شایعاتی برای سیاسی کردن یک مساله مرتبط با بهداشت عمومی خواند.

او همچنین فراخوان درخصوص بررسی منشا انتشار ویروس کرونا را از جنس شیطنت‌های واشنگتن توصیف کرد و افزود: آنها می خواهند تقصیر کم کاری‌های خود در نحوه پاسخ‌گویی به شیوع ویروس کرونا را بر گردن چین بیندازند. اما این رفتار به سود جامعه جهانی نیست.

کرونا تاکنون بیش از ۲۵۳ هزار قربانی در سراسر جهان گرفته و آمریکا با نزدیک به ۷۰ هزار نفر تلفات در صدر فهرست آمار جان‌باختگان ناشی از کرونا در جهان قرار دارد.

سازمان جهانی بهداشت ادعاهای آمریکا درباره منشاء انتشار ویروس کرونا را "گمانه‌زنی" توصیف کرده و گفته است که به نظر نمی‌رسد "شواهد مشخصی" برای آن در دست باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین