کد خبر: ۶۵۰۰۴۳
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱

کرونا و چند نکته

ایران همان سیاست‌های قبلی خود را در سیاست بین‌الملل خواهد داشت با این تفاوت که جریان ضدغرب کشور بیشتر از گذشته بر این نکته تکیه خواهد کرد که غرب در کارآمدی سیستم‌های مدیریتی خود هم دچار اختلال شده است و نباید به آنها اعتمادداشت. و به تعبیری سخن از استغنا از غرب بیش از گذشته در تریبون‌ها طنین‌انداز خواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز :

غلامعلی دهقان-* ۱-می‌توان از نسبت فوتی‌ها به تعداد مبتلایان به کرونا و یا نسبت فوتی‌ها به تعداد کل جمعیت یک کشور به عنوان یک شاخص در موفقیت یا عدم موفقبت یک کشور در مبارزه با این بیماری نام برد. برای مثال در همین قضیه کرونا از این جهت کشور‌های ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و انگلیس نمره خوبی نمی‌گیرند. آمریکا در میانه جدول و آلمان و کره جنوبی کارکرد خوبی دارند. ایران هم از این حیث عملکرد مطلوبی دارد.(بر اساس آمار رسمی اعلام شده از سوی مسئولان)

۲-در مشاهده عملکرد کشور‌ها مشترکات برای کنترل این بیماری همه‌گیر بیشترمشاهده می‌شود تا افتراقات که شاه بیت همه رعایت فاصله اجتماعی است. نکته منحصربه‌فرد در ایران حضور قابل توجه مردم ایثارگری بود که از همان روز‌های اول با تهیه ماسک و لباس برای پرسنل بیمارستان‌های درگیر با کرونا توانستند از کمبود‌های احتمالی جلوگیری کنند و دوم حضور نسلی دانشمند در عرصه علم بود که با خلاقیت و پس از مدتی با صادرات کیت‌های تشخیص کرونا نشان دادند استعداد ایرانی در شرایط بحرانی بسیار کارگشا است.

کرونا و چند نکته

۳-به نظر می‌رسد باید از حادثه اخیر عبرت گرفت تا دچار غافلگیری نشد. تخصیص بخشی از بودجه در بودجه سنواتی برای همه‌گیری‌های احتمالی بیشتر از گذشته ضرورت دارد. بخصوص برای افرادی که دچار بیکاری می‌شوند باید فکر اساسی کرد.

۴-قرار نیست اتفاق خاصی در شکل‌گیری قطب‌بندی سیاسی کشور‌ها در پساکرونا رخ دهد. بلوک‌بندی‌ها همان است که قبلا بود.

۵-ایران همان سیاست‌های قبلی خود را در سیاست بین‌الملل خواهد داشت با این تفاوت که جریان ضدغرب کشور بیشتر از گذشته بر این نکته تکیه خواهد کرد که غرب در کارآمدی سیستم‌های مدیریتی خود هم دچار اختلال شده است و نباید به آنها اعتمادداشت. و به تعبیری سخن از استغنا از غرب بیش از گذشته در تریبون‌ها طنین‌انداز خواهد بود.

* استاد دانشگاه و عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین