کد خبر: ۶۵۰۰۴۶
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
هر موقع طرف‌های برجام به تعهدات کامل برجامی برگردند ما هم برمی‌گردیم

روحانی: برجام خیر و برکت زیادی برای کشور داشت که بی‌نظیر بود/ تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، عواقب وخیمی دارد

رئیس جمهور گفت: برجام خیر و برکت زیادی برای کشور داشت که در تاریخ کشور بی نظیر بود. آمریکا و کشورهای دیگر بدانند ایران به هیچ عنوان تخطی از قطع‌نامه ۲۲۳۱ را نخواهد پذیرفت.
آفتاب‌‌نیوز :

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت گفت: در آستانه میلاد با سعادت امام حسن مجتبی(ع) هستیم. ایام ایامی است که به عنوان ایام اکرام به همه اقشاری که آسیب پذیر هستند در جامعه مطرح است.

وی افزود: امسال با ویژگی‌های خاصی که وجود دارد، افطار مانند گذشته نیست و گرفتاری و فشار بر مردم بیشتر است. امیدواریم با توسل به روح امام حسن مجتبی(ع) اکرام افراد نیازمند در جامعه ما شور و شوق خاصی را به همراه داشته باشد و همه ما از امام مجتبی(ع) که امام صلح، وحدت امت اسلامی و تدبیر بود اگر صلح امام نبود آن ایام امکان درگیری بین اسلام و روم محتمل بود و جنگ داخلی باعث ضربه بر اساس اسلام می‌شد.

توضیح روحانی: برجام خیر و برکت زیادی برای کشور داشت که بی‌نظیر بود

روحانی در ادامه گفت: خداوند همه ما را جزو شیعیان و پیروان واقعی پیامبر و ائمه اطهار به ویژه امام حسن مجتبی(ع) قرار دهد.

وی اضافه کرد: ما در آستانه ۱۸ اردیبهشت هستیم، ۱۸ اردیبهشت آغاز تحریم و فشار بی‌نظیر در تاریخ کشورها و تاریخ ایران از سوی یک رژیم مستبد علیه ملت ایران است دو سال پیش در این ایام بر خلاف همه قوانین و مقررات بین المللی و با نقض قطعنامه ۲۲۳۱، رییس جمهور آمیکا در نطقی صریحا از برجام خارج شد و آن را مکتوب کرد و آن را در برابر دوربین خبرنگاران قرار داد.

رییس جمهوری افزود: اگر بخواهیم مرور چند دقیقه‌ای داشته باشیم درباره فعالیت ایران در زمینه هسته‌ای، ما دو سال و چهار ماه با دنیا مذاکره کردیم از اوایل مهر سال ۹۲ ما مذاکرات را شروع کردیم که اولین موج آن در نیویورک با حضور همه وزرای ۱+۵ با ایران بود و بعد ادامه پیدا کرد.

وی ادامه داد: در مراحل مختف دو سال و چهار ماه طول کشید تا این روند به ثمر نشست. در اواخر دی ماه سال ۹۴ این توافق اجرایی و عملیاتی شد دو سال و چهار ماه هم به این توافق عمل شد. یعنی از آخر دی سال ۹۴ این روند ادامه پیدا کرد تا اردیبهشت سال ۹۷ یعنی دو سال و چهار ماه این توافق اجرایی شد و در این مدت خیر و برکت فراوانی برای کشور ما داشت و در تاریخ سیاسی کشور کم نظیر بود.

روحانی درادامه ضمن تشکر از وزارت امورخارجه، سازمان انرژی اتمی و وزارت دفاع که در آن مقطع تلاش‌های فراوانی انجام دادند، گفت: کاری که انجام گرفت یعنی همه قطعنامه‌هایی که علیه ما بود لغو شد یعنی یک پرونده بزرگی که اینها می‌خواستند ده‌ها سال ادامه دهند، پرونده pmd، بسته شد یعنی تحریم تسلیحاتی که بعد از چند سال در توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ مشخص شد که تحریم تسلیحاتی ایران برداشته خواهد شد و حساب‌های بانکی قبل از این که این توافق اجرایی شود در همان توافق موقت اول شروع شود و در ژنو اموال ما آزاد شد.

وی افزود: در این ۲ سال و ۴ ماه دوم در واقع بهره کافی از تلاش های مجدانه ۲ سال و ۴ ماه اول بردیم. حساب‌های بانکی و اعتبارات باز شد. تمام قطعاتی که در بندرها متوقف شده بود آزاد شد. یک نتیجه آن این بود که بعد از توافق برجام در سال ۹۵ رشد اقتصادی رشد اقتصادی بی نظیر حتی در سطح جهانی بود. رشد ۱۲.۵ درصد در سال ۹۵ داشتیم که در تاریخ کشور و حتی در دنیا هم آن سال رشد کم نظیر بود.

روحانی با بیان اینکه در آن مقطع نفت ما از ۹۰۰ هزار بشکه به ۲ میلیون و ۸۰۰ بشکه رسید،گفت: تمام طرح‌های نیمه تمام در پالایشگاه‌های عظیم، واحدهای گاز و پتروشیمی در همه استان‌ها تکمیل شد بنابراین تحمل این پیشرفت ها برای مخالفان جمهوری اسلامی ایران بسیار سخت و سنگین بود که کشوری به تنهایی در برابر جهان پای میز مذاکرات بنشیند و تمام خطراتی که کشور ایران را تهدید می‌کرد، از جلو پای ملت بردارد.

وی یادآور شد: عراق از سال ۱۹۹۱ در تحریم شورای امنیت قرار گرفت و داخل فصل ۷ رفت. در سال ۲۰۰۳، آمریکا این کشور را اشغال و حکومت صدام را سرنگون کرد و باز هم عراق در فصل ۷ ماند. دولتی را خود آمریکا در عراق تشکیل داد و "برمر" را حاکم کرد و باز هم آن تحریم باقی ماند. چارچوبی برای قانون اساسی ایجاد شد و باز هم تحریم باقی ماند. انتخابات شد، مجلس تشکیل شد، رییس جمهور و نخست وزیر انتخاب شد و باز هم تحریم باقی ماند و تا همین امروز هم باقی است.

رییس جمهور با بیان اینکه عراق هنوز از فصل هفت شورای امنیت خارج نشده است،گفت: جمهوری اسلامی ایران ظرف ۲ سال و ۴ماه مذاکره توانست کشور را از فصل ۷ بیرون بیاورد که این افتخار سیاسی تاریخ ایران است.

وی افزود: یکی از آثار این تلاش‌ها برداشته شدن تحریم تسلیحاتی بود. ما در توافق برجام دو مقطع داریم. یکی مقطع ۵ ساله است که تحریم تسلیحاتی برداشته می شود و یک مقطع ۸ ساله و ۱۰ ساله است که کل محدودیت‌ها برداشته می شود.ما الان به مقطع اول که باید تحریم تسلیحاتی برداشته شود.

رییس جمهوری در بخش دیگر از سخنانش اظهارداشت: آمریکایی‌ها ۱۸ اردیبهشت سال ۹۷ تحت فشار تندروهای داخلی آمریکا، فشار اسرائیل و عربستان و لجبازی که ترامپ با رییس‌جمهور قبلی داشت اینها همه دست به دست هم داد کار بسیار احمقانه‌ای انجام داد و از این توافق و قرارداد به صورت یکجانبه خارج شد.

وی افزود: ذهن آنها این بود که وقتی آنها خارج شدند بلافاصله ما هم خارج می شویم و وقتی ما خارج شدیم پرونده به شورای امنیت می‌رود و وقتی هم به شورای امنیت رفت تمام آنچه به دست آوردیم از دست می‌رود. این خواب آشفته ترامپ با تدبیر نظام تعبیر نشد.

روحانی گفت: ما همان روز سه شنبه ۱۸ اردیبهشت سال ۹۷ بلافاصله در برابر دوربین ایستادم و نطق کوتاهی را کردم و در آنجا ضمن محکوم کردن کار آمریکا و بر خلاف مقررات بین‌المللی بودن آن گفتم فعلا ما در این توافق ما ماندیم و به جای پنج بعلاوه یک با ۴ بعلاوه یک خواهیم بود و مهلتی به اینها می دهیم تا ببینیم آیا آنها می‌توانند منافع ما را تامین کنند یا نه. بنابراین این اولین تیر ترامپ در همان دفعه اول به سنگ خورد و دید که ایران خارج نشد.

رییس جمهوری اضافه کرد: آمریکایی‌ها خیلی عصبانی شدند که چطور ما چنین چیزی گفتیم. همه مشاورین ترامپ گفته بودند ایران از برجام خارج می‌شود و ما شورای امنیت می‌رویم و کار تمام می‌شود و آنجا دچار مشکل شدند. ما به چهار به اضافه یک مهلت دادیم و آن را هم تمدید کردیم یک ماه و دو ماه مهلت داده‌ایم مجموعاً یک سال به اینها مهلت دادیم تا رسیدیم به ۱۸ اردیبهشت سال ۹۸.

روحانی ادامه داد: بعد از یک سال دیگر گفتیم مهلت کافی است تا امروز به شما مهلت دادیم تا به تعهدات‌تان عمل کنید چون عمل نکردید از امروز ما هم شروع می‌کنیم به صورت پلکانی به کاهش تعهدات. در پنج مرحله ما تمام آنچه را که لازم بود کاهش بدهیم کاهش دادیم و دو مرتبه در یک میزان و ترازوی برابر آمدیم یعنی ما از تعهداتمان را عقب کشیدیم.

هر موقع طرف‌های برجام به تعهدات کامل برجامی برگردند ما هم برمی گردیم

رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: آمریکا که کلاً از برجام خارج شده و ۴ به اضافه یک هم تا حد زیادی عقب کشید. ما الان حالت متعادلی داریم هر موقع آنها حاضر شوند به تعهدات کامل برجامی عمل کنند ما هم همان روز به تعهدات کامل برجامی بر می‌گردیم.

وی ادامه داد: آمریکا در مدت این یکسال که تا الان شده ۲ سال در هیچ راهی موفق نبود. تلاش کرد اروپا را به سمت خود بکشد که موفق نبود. تلاش کرد که از نو توافق جدیدی نوشته شود که موفق نبود. تلاش کرد در سازمان ملل جلسه ای با حضور خود ترامپ بگذارد که باز موفق نبود.

آمریکا متوجه اشتباه خود از خروج برجام شده است

روحانی گفت: آمریکا فکر میکند در ماه‌های آینده ما مطابق با برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ به یک پیروزی بسیاربزرگی می‌رسیم و کل تحریم‌های تسلیحاتی ایران برداشته میشود. تحریم‌هایی که سال‌ها بر ضد ما درست کرده بودند به طور کامل کنار می رود و ایران می‌تواند سلاح لازم را بخرد و صادر کند.

رییس جمهوری گفت: آمریکایی از یکی دو ماه پیش از خواب غفلت بیدار شده اند و فهمیده‌اند که چه اشتباه بزرگی کرده اند که از برجام خارج شده اند و چه خطای بزرگی کردند که برجام را به هم زدند.

آمریکا در برجام نه راه پیش دارد نه پس

روحانی افزود: اکنون آنها نه راه پیش دارند و نه را ه پس؛ اگر همین گونه ادامه بدهند تحریم تسلیحاتی برداشته می‌شود و همان اسراییل وعربستان و تندروهای آمریکا که ترامپ را وادار به خروج از برجام کرده بودند امروز به ترامپ خواهند گفت که «هر چهار تا اشتباه بزرگی کرده ایم»

رییس جمهوری تصریح کرد: آمریکایی ها اگر هم بخواهند کار دیگری انجام دهند و مثلا تصمیم بگیرند که به برجام برگردند و از اسنپ بک استفاده کنند که دیگر برای آنها برجامی وجود ندارد و برای آنها تمام شده است؛ مگر اینکه آنها دوباره بیایند درخواست بدهند و دوباره همه اعضا بپذیرند و تمام خطاها را جبران کنند و تمام تحریم‌ها را کنار بگذارد که آن هم شرایط خاصی دارد.

پاسخ ایران برای بازگشت تحریم‌های تسلیحاتی مشخص است

روحانی گفت: آنچه که امروز آمریکایی‌ها درباره تحریم تسلیحاتی بحث می کنند باید بدانند که جزو لاینفک برجام است و اگر تحریم تسلیحاتی بخواهد تحت هرعنوان با هر بیان و مکانیزمی باز گردد، پاسخ ما همان است که در نامه به سران در پارگراف آخر نوشته ام و آنها می‌دانند پاسخ ما چه خواهد بود. در نامه ای که به ۱+۴ نوشتم در پاراگراف نهایی گفتم اگر چنین شود چنان می‌کنیم آنان می‌دانند اگر خطایی کنند چه شکست تاریخی برای آنان خواهد بود.

وی یادآور شد: امروز می‌خواهم از ملت ایران تشکر کنم مردم در آن دو سال و چهار ماه پشتیبان ما بودند اگر پشتیبان نبودند ما موفق نمی‌شدیم در همان ایام که مذاکرات می شد سفر استانی زیاد داشتم یکی از مقامات گفت ما سفر استانی فلانی را نگاه می‌کنم و می بینیم دولت و ملت هم نظر است و کل ملت پشتیبان دولت هستند اگر مردم حمایت نمی‌کردند و در مساله برجام رهبر معظم انقلاب ما را هدایت نمی‌کردند مجلس و شورای نگهبان و شورای عالی امنیت ملی کمک نمی کردند ما به هدف نمی‌رسیدیم.

وی تصریح کرد: همه دست به دست هم دادیم و توانستیم این موفقیت را بدست آوردیم که در سایه کار و تلاش مردم بود در آن دو سال و چهار ماه که از برجام استفاده کردیم باز مردم بودند به صحنه آمدند تحول اقتصادی در کشور شروع شد و در دو سال اخیر همه اش مردم بودند.

روحانی اظهارداشت: این فشار شدیدی که در دو سال بر ما وارد شده که در تاریخ ایران بی نظیر بوده مردم علیرغم همه سختی‌ها خم به ابرو نیاورند. هر روز لازم بود به خیابان آمدند و تظاهرات کردند امروز هم باز اگر در قبال کرونا و مقابله با آن به طور نسبی و قابل قبول در مقایسه با کل جهان موفق هستیم به دلیل حضور مردم است

روحانی یادآور شد: این که توانستیم موفقیت نسبی خوبی بدست آوردیم کار مردم است این که امروز در اول جلسه دولت بحث کردیم و وزیر بهداشت ما گفت بخشی ازN۹۴ ها و بخشی از ماسک های سه لایه می تواند صادر شود حتی در مقطعی می توانیم سی تی اسکن صادر کنیم نشان دهنده تلاش مردم و مهندسین و ایثار ملت ماست.

وی گفت: ما در وسط میدان جنگ که با یک دشمن خطرناک می‌جنگیم، سلاح و تجهیزات به دنیا صادر می کنیم و این به معنای توانمندی ملت ماست

آمریکا و کشورهای دیگر بدانند ایران به هیچ عنوان تخطی از قطع‌نامه ۲۲۳۱ را نخواهد پذیرفت.

ایران تخطی از قطعنامه ۲۲۳۱ نمی‌پذیرد/ سلاح ایران بنزین بر آتش نیست

روحانی با تاکید بر اینکه ایران تخطی از قطعنامه ۲۲۳۱ را به هیچ وجه نمی‌پذیرد، اظهار داشت: ایران حق مسلمش است که به زودی از تحریم‌های تسلیحاتی در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ خارج شود. ما اگر سلاحی بسازیم یا بخریم، این سلاح برای دفاع از ملت‌ها است. سلاح ما بنزین بر آتش نیست بلکه آب بر آتش است و نمی‌گذاریم جنگی آغاز شود.

وی افزود: آمریکا و برخی از کشورهای دیگر باید بدانند این راه برای همیشه روی آنها بسته است. اگر آمریکا توبه کند، به برجام برگردد، از ملت ایران عذرخواهی کرده و جریمه بدهد، این بهترین راه است که به نظرم با این دولت به چنین عقلی نمی‌رسد.

رییس دولت تدبیر و امید با اشاره به سال جهش تولید تصریح کرد: امسال، سال جهش تولید است. دولت به این تصمیم رسیده که سهام شرکت‌های بسیار مهم و سودآور خود را در بورس عرضه کند. این کار یک نوبت انجام شد. یک نوبت دیگر هم به زودی انجام می‌شود و نوبت‌های دیگر در ماه‌های دیگر متناوبا انجام می‌شود.

مبارزه با فساد و رانت در سایه شفافیت است

روحانی در تشریح دلایل واگذار سهام شرکت‌های دولتی در بورس خاطرنشان کرد: برای جهش تولید، دولت باید چابک شود و تصدی‌گری‌هایی که لازم ندارد را کنار بگذارد. اگر می‌خواهیم به جهش تولید برسیم، اقتصاد را به شرکت‌های خصوصی و مردم بگذاریم و شرکت‌های عمومی باید راه برایشان تسهیل شود که در اقتصاد وارد شوند.

وی عامل دیگر عرضه شرکت‌های دولتی در بورس را مرتبط با نقدینگی زیاد در جامعه برشمرد و ابراز داشت: یکی از راه‌های صحیح و درست و از راه‌های کاهش تورم و نقدینگی، حضور مردم در صحنه بورس است. اگر آنها وارد بورس شوند، می‌توانند سهام‌دار شوند. اگر لازم شود، می‌توانند سهام‌شان را اضافه کرده یا بفروشند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه علت سوم حضور در بورس این است که بنگاه‌های دولتی شفاف می‌شوند، عنوان کرد: مهم است شستای ما شفاف باشد. وقتی سهام دیگر شرکت‌های دولتی وارد بورس شوند، شفاف می‌شوند. مبارزه با فساد و رانت در سایه شفافیت است. ما این راه را ادامه می‌دهیم و مردم تا پایان سال خواهند دید که قدم‌های بزرگی در این راه برمی‌داریم.

۵۰ میلیون نفر صاحب سهام عدالت هستند

روحانی درباره سهام عدالت هم یادآور شد: حدود ۵۰ میلیون نفر صاحب سهام عدالت هستند. تعداد خانوارهای کشور ما حدود ۲۴ میلیون است. در هر خانواده‌ای حدود دو، سه نفر صاحب این سهام هستند. مالکیت این سهام برای مردم است. بحث‌های آن از سال ۸۴ مطرح بوده، مقام معظم رهبری با آن موافق بوده و بحث‌های آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح بود اما وضعیت آن روشن نبود.

وی اضافه کرد: یک ورقه نزد مردم بود و مشخص نبود آنها مالک چه چیزی هستند. به تدریج سود آنها باید محاسبه می‌شد تا مالک شوند. در دولت یازدهم تلاش شد تا مردم صاحب این سهام شوند که خوشبختانه انجام شد. سود هم به موقع به مردم پرداخت شد. دولت در سه نوبت سود آن را به مردم پرداخت کرد.

رییس شورای عالی اقتصاد با تاکید بر اینکه اکنون زمان آن شده که این سهام در نزد مردم قرار بگیرد، بیان کرد: تاکنون نیابتی این کار انجام می‌شد. وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی‌سازی بر امور نظارت داشتند. از اکنون و با موافقت مقام معظم رهبری، مردم مالک و صاحب این سهام هستند.

وزارت اقتصاد سهام عدالت را به سادگی به مردم توضیح دهد

روحانی از وزارت اقتصاد خواست نحوه رویارویی مردم با سهام عدالت و نحوه فروش یا نگهداشت آن را به زبان ساده به مردم توضیح دهد.

وی ادامه داد: ۵۰ میلیون نفر صاحب این سهام هستند. حدود ۱۵ میلیون روستایی صاحب آن هستند. عده زیادی بازنشسته هستند. عشایر و اعضای کمیته امداد صاحب هستند. از خادم یک مسجد و حسینیه تا افراد مختلف در جامعه و از تاکسیران و کارگران فصلی ساختمان تا قالیباف و فعال قرآنی و مددجو شامل این ۵۰ میلیون نفر هستند.
رییس‌جمهور در تشریح روش‌های مشخص شدن فروش یا نگهداشت سهام عدالت گفت: مردم باید بدانند دو راه دارند. اگر می‌خواهند سهام‌شان را بفروشند و به پول برسند، آماده است. سازوکار آن به راحتی آماده می‌شود که چگونه این سهام فروخته و پول آن به حساب‌شان واریز شود. عده‌ای هم نمی‌خواهند بفروشند. این مسئله را به سادگی به مردم توضیح دهید.

سهام عدالت می‌تواند کمکی برای مردم باشد

به گفته روحانی، کسانی که خواهان فروش سهام عدالت هستند، بنویسند من خواهان فروش هستم و کسانی که خواهان عدم فروش هستند، سالانه سود آن به حساب‌شان واریز می‌شود.

وی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور اظهار داشت: شرایط سختی است. دو سال است که در تحریم سخت هستیم. کرونا آمد و ۱۰، ۱۱ رسته شغلی را دچار مشکل کرده است. امروز این سهام می‌تواند کمکی به آنها باشد. وزارت اقتصاد و شورای بورس به شکل ساده و روان این ۵۰ میلیون نفر را خطاب کنند و بگویند شما صاحب این سهام هستید. اگر می‌خواهید بفروشید یا نمی‌خواهید بفروشید، می‌شود این کار را با یک اس‌ام‌اس مشخص کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
4
11
برجام عالی بود
قحطی برنج و روغن و ...تمام شد
ماشین ارزان شد
ماشین های خارجی زیاد و ارزان شدند
ساندرو 50میلیون بود
خدا برای ترامپ قلدر نسازه آمدو بهمش زد
ولی میشد با این قلدر هم گفتگو کرد و دچار این تورم وحشتناک نمی شدیم
الان همان ساندرو رو 200 میلیون هم نمیدن
پراید داره 100 میلیون میشه
و این وسط قشر حقوق بگیر بیچاره شدن
با پراید سی میلیونی همین حقوق رو میگرفتن که الان میگیرن پراید رسید 80میلیون
حقوق 500 افزایش پیدا کرد
کاش فقط ماشین بود برنج هندی از 80 هزار شده 180 هزار
تا کی میخواد پیش بره و قشر حقوق بگیر هر روز افسرده تر بشن و متعاقب آن کارایی و بهره وری کار رو به افوول میره //کسی هست دلش بسوزه برای اینده کشور و مردماش؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Spain |
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
بر جام یک طرفه نبود بلکه دو طرفه بود آنها به قراداد پایبند بودند ولی ایران به کدام موارد قول داده شده عمل کرد ؟
ناشناس
|
Canada
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
1
9
برجام را ولش کن جناب روحانی شما همین سهامی که دولت قبل داد رو تکمیل بکن و ثبت نام جاماندگان را انجام بده که حداقل خدمت جدیدی ارائه نکردی لااقل این را تکمیل کن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
1
12
من که شرش رادیدیم ولی خیرش رانه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
0
4
چه عواقب وخیمی ،.؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
1
9
حالا اگر اسلحه تحریم باشیم به سودما هست تا ضرر
چرا ؟ که کسی بما در هرصورت اسلحه پیشرفته نمیفروشه!
واگر ما هم به کسی اسلحه بفروشیم پولی در کار نیست!؟
غیر از اینه!...؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
0
11
عزيزم بگذار ديگران بگويند برجام بركت زيادي داشت تعريف شما هيچ ارزشي ندارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
0
1
چه تحریم باشیم چه نباشیم خرید سلاح در این اوضاع درست نیست
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین