کد خبر: ۶۵۰۰۵
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۸۶ - ۱۷:۳۷
سخنگوی وزارت خارجه:

بغداد درخواست كند، با آمریكا گفت‌وگو می‌كنیم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- «محمد علی حسینی» گفت: «علی‌رغم اینكه نسبت به مواضع و اصلاح رویكردهای آمریكا در عمل و رفتار تغییری مشاهده نمی‌كنیم اما در صورتی كه دولت عراق درخواست كند برای كمك به دولت و ملت این كشور آماده‌ایم تا در گفت‌وگو با آمریكا درباره‌ عراق شركت كنیم».

به گزارش آفتاب، سید محمدعلی حسینی، سخنگوی وزارت خارجه، صبح امروز (یکشنبه 25شهریورماه) در نشستی هفتگی خود در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی ضمن تبریك حلول ماه مبارك رمضان به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی با اشاره به سفر وزیر امور خارجه بلژیك به كشورمان روز گذشته و تحویل گروگان باقی مانده بلژیكی كه با تلاش‌های ایران آزاد شد گفت: «درباره ضرورت گسترش همكاری‌های دو جانبه، حوزه‌های انرژی سرمایه گذاری مشترك، مبارزه با مواد مخدر جلسات خوبی با وزیر خارجه بلژیك برگزار شد و تبادل نظرهایی پیرامون فعالیت‌های مسالمت آمیز هسته‌ای ایران و همچنین همكاری های ایران و اتحادیه اروپا صورت گرفت».

وی ادامه داد: «همچنین در این دیدار مشكلاتی كه در همكاری های بانكی میان دو كشور به وجود آمده بود حل شد كه می‌تواند زمینه خوبی برای ارتقای مناسبات در سطوح و زمینه های مختلف باشد».

سخنگوی وزرات خارجه كشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص مواضع متناقضی كه اخیرا از سوی دولت آلمان در مساله هسته‌ای كشورمان مطرح می‌شود، گفت: «آلمانی‌ها به یك نقل از توافقات ایران و آژانس حمایت كرده است. ما این موضع را بررسی می كنیم، از سوی دیگر در خصوص تحریم‌ها گام‌هایی برداشته می‌شود كه همراه با رویكردهای آمریكا است. ما این‌ها را نیز به دقت زیر نظر داریم».

وی ادامه داد: «در صورت صحت خبر كه آلمانی‌ها به حمایت از همكاری‌های ایران و آژانس ادامه می‌دهند این یك گام مثبت در مسیر درست است بر خلاف تصمیمی كه درباره تحریم مطرح می‌شود كه از ابتدا یك گام در مسیر نادرست بود».

حسینی اظهار داشت: «با توجه به همكاری‌های ایران و آژانس و تاكیدات سولانا و البرادعی مبنی بر اینكه باید فرصت داد كه این روند پیش برود، تلاش‌های آمریكا حتما ناكارآمد خواهد بود».

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینكه سوابق تاریخی نشان می دهد كه سعودی‌ها یهودی هستند آیا هنوز این اسناد برای وزارت خارجه مشخص نشده است و آیا روابط با آن‌ها لزومی دارد، گفت: «ضرورتی ندارد كه ما درباره همه‌ی تحلیل‌ها و اظهار نظرها موضع گیری كنیم، عربستان سعودی یك كشور مسلمان و از مهمترین كشورهای منطقه و جهان اسلام است. ما روابط گسترده‌ای با عربستان سعودی داریم همواره در حفظ و ارتقا این مناسبات تلاش كردیم و در همكاری با عربستان سعودی محدودیت نداریم».

سخنگوی وزارت خارجه كشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینكه آیا پرونده هسته‌ای ایران چنانچه احمدی نژاد، رییس جمهور مطرح كردند بسته شده است، گفت: منظور آقای احمدی نژاد و لاریجانی در این خصوص واضح و روشن بود به این معنا كه ایران به لحاظ دستیابی به فناوری مسالمت آمیز هسته‌ای به جایگاهی رسیده است كه هیچ نهاد و كشوری نمی‌تواند منكر آن شود یا آن را مخدوش كند، مواضع سایر كشورها هم بر اساس آرا و نظرات خودشان مطرح می‌شود و ما مبنای دیگری در مواضع خود داریم.

وی در خصوص سفر پورمحمدی، وزیر كشورمان به چین و اینكه چه ارتباطی بین ایشان و پرونده هسته‌ای كشورمان وجود دارد گفت: «این سفرها به كشور های مختلف چه در سطح معاونین وزارت خارجه و چه در سطح وزرای كشور در راستای توجیه همكاری‌های ایران و آژانس بوده است و در كنار آن مسایل دوجانبه را نیز مطرح كرده است».

وی ادامه داد: «‌تمام این سفرها به عنوان نماینده ویژه رییس جمهور انجام شد و از وزارت خارجه نیز مسوولین ذیربط حضور داشتند».

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره خبرهایی مبنی بر عضویت غیردایم ایران در شورای امنیت گفت: «جمهوری اسلامی ایران از گذشته كاندیداتوری خود را برای عضویت غیر دائم در شورای امنیت برای سال‌های 2009 و 2010 مطرح كرده است كه این به صورت دوره‌ای و منطقه‌ای انجام می‌گیرد. ژاپن نیز در سال گذشته كاندیداتوری خود را اعلام كرد و رای گیری در مجمع عمومی سازمان ملل در پاییز سال آینده انجام می‌شود».

سخنگوی وزارت خارجه كشورمان فضای نشست اخیر شورای حكام را نسبت به گذشته مناسب‌تر ارزیابی كرد و اظهار داشت: «گام های موثر ایران، اظهارات مدیر كل آژانس، گزارش ارایه شده به شورای حكام و رایزنی های نمایندگی ایران در آنجا اثرات سازنده‌ای داشت».

سخنگوی وزارت خارجه كشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری، خبر دیدار روحانی با سولانا در ماه سپتامبر را رد كرد و گفت: «وزارت خارجه در این خصوص خبر رسمی دریافت نكرده است».

حسینی با بیان اینكه ایران از اقتدار دفاعی كافی برخوردار است ابراز امیدواری كرد: «افراد عاقلی كه در میان مسوولین آمریكایی هستند تلاش كنند از اقداماتی كه نتیجه‌ای جز گرفتاری بیشتر آن‌ها ندارد جلوگیری كند».

وی درخصوص خبری كه درباره‌ی استقرار نیروهای انگلیسی در مرز شلمچه بود گفت: «این موضوع را بررسی كردیم و از قبل آنها این تحركات را با مقامات ایران مطرح كرده بودند و به دلیل عقب نشینی از بصره، واگذاری برخی امور امنیتی به نیروهای عراقی و آموزش این نیروها بوده است».

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص ارزیابی دستگاه دیپلماسی از سفر آتی رییس جمهور به نیویورك گفت: «ما معتقدیم از فرصت حضور در مجامع بین المللی هرچه بیشتر استفاده شود و مواضع ما پیرامون محورهای مختلف تشریح گردد بسیار كارساز خواهد بود؛ به علاوه دیدارهایی كه در حاشیه این اجلاس‌های بین‌المللی وجود دارد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است».

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری كه به تماس تلفنی شب گذشته رییس جمهور كشورمان با شاه عربستان و آمادگی ایران برای قرار دادن دستاوردهای هسته‌ای خود در اختیار عربستان سعودی اشاره كرد و پرسید هدف از این تحركات جدید ایران در منطقه چیست؟ اظهار داشت: «این گام جدید و سیاست جدیدی نیست بلكه تاكید بر سیاستی است كه از گذشته مطرح بوده است مبنی بر اینكه ما آماده‌ایم آنچه از تجربیات و دانش در خصوص فناوری مسالمت آمیز هسته‌ای اندوخته‌ایم در اختیار كشور دوست، عربستان سعودی قرار دهیم».

وی با رد خبری مبنی بر اینكه ایران با كمك هواداران مقتدی صدر یك نظامی انگلیسی را به گروگان گرفته است، گفت: «اساسا مبنایی كه برای این خبر درست كرده‌اند، نادرست است و برگرفته از اتهاماتی است كه قبلا نیز قبلا مطرح می‌كردند».

سخنگوی وزارت خارجه كشورمان در خصوص حضور یا عدم حضور ایران در دور بعدی مذاكرات با آمریكا درباره عراق با توجه به اعلام مقامات عراقی مبنی بر برگزاری این گفت‌وگوها گفت: «زیباری قبلا نیز مطرح كردند كه تلاش‌هایی را در این خصوص صورت می‌دهند و ما علی‌رغم اینكه نسبت به مواضع و اصلاح رویكردهای آمریكا در عمل و رفتار تغییری نمی‌بینیم اما برای كمك به دولت و ملت عراق مانند همیشه آمادگی داریم».

وی تصریح كرد: «در صورتی كه دولت عراق درخواست كند آماده‌ایم در این گفت‌وگوها شركت كنیم».

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص خبرهایی كه درباره بركنار منوچهر متكی، وزیر امور خارجه كشورمان مطرح شده است،‌ گفت: «مدیریت عالی وزارت خارجه و مدیران میانی و همكاران در وزارت خارجه مانند گذشته به فعالیت‌های خود در مسیر عالیه نظام و رهنمودهای رهبری و رویكردهای فعال دولت نهم ادامه می‌دهند، قبلا نیز شایعاتی مطرح می‌شد ولی ما ترجیح می‌دادیم كه همان زمان را كه صرف پرداختن به این حاشیه‌ها می‌شد به خدمات بیشتر در راستای منافع ملی كشور اختصاص دهیم».

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری تصریح كرد: «تعلیق غنی‌سازی قابل مذاكره نیست».

سخنگوی وزارت خارجه كشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص كنفرانس صلح پیشنهادی بوش برای حل مساله فلسطین گفت: «كسانی كه از قبل برای حضور در این كنفرانس اعلام آمادگی كرده بودند آمریكا را جدی ندیدند و در خبرهایی كه اخیرا مطرح است اعلام كردند كه اگر چنین كنفرانسی برگزار شود شركت نخواهند كرد چرا كه برخی نقطه نظرات آنها هم در این كنفرانس مطرح نمی‌شود».

وی با بیان اینكه اظهار داشت: سیاست ایران مشخص است، این گونه كنفرانس‌هایی كه از گذشته نیز برگزار می‌شد نتیجه‌ای را در بر نداشته است و پیش‌بینی می‌كنیم این بار نیز نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت. ما معتقدیم صلح اگر بر مبنای عدالت نباشد كارایی لازم را نخواهد داشت و آنچه در رابطه با حل مسایل فلسطین مطرح می‌كنیم ارایه طرح‌های عادلانه‌ای است كه یك مرحله از آن برگزاری رفراندوم سراسری میان مردم اصلی فلسطین است».

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص تصمیم مقامات آمریكایی برای ایجاد پایگاهی در یكی از نقاط مرزی برای جلوگیری از ورود اسلحه از ایران به عراق گفت: «این خبر مطرح شد ولی ما تكذیب و یا تایید آن را در اظهارات مسوولان آمریكایی نشنیده‌ایم. اما در صورتی كه صحت داشته باشد موضع ما مشخص است و معتقدیم آمریكایی‌ها در جایی كه به زور وارد شدند به خاطر بلعیدن ثروت‌های آن منطقه تلاش می‌كنند پایگاهی طولانی مدت ایجاد كنند كه البته با مقاومت ملت‌ها و دولت‌های منطقه مواجه خواهد شد».

حسینی تصریح كرد: «ایران این اقدام را در راستای منافع نامشروع آمریكا می‌داند و به شدت با آن مخالفت است».

وی خبر واشنگتن پست مبنی بر اینكه یك مجموعه تسلیحاتی ایران در افغانستان توقیف شده است رد كرد و گفت: «اینها در راستای همان اتهامات و فرافكنی‌هایی است كه از سوی آمریكا و برخی كشورهای هم سوی آن مطرح می‌شود».

سخنگوی وزارت خارجه كشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اظهارات وزیر امور خارجه كشورمان مبنی بر آماده بودن محموله سوخت نیروگاه بوشهر گفت: هم تماس‌هایی را وزیر امور خارجه كشورمان در حاشیه سفر به مسكو داشتند و هم كمیته‌ی فنی دو كشور مذاكراتشان را در این زمینه دنبال می‌كنند و ظرف یك ماه آینده نتیجه‌ی این تلاش‌های فنی میان دو كشور اعلام می‌شود. همچنین قرار است دیداری را آقازاده، رییس سازمان انرژی اتمی كشورمان با همتای خود داشته باشند تا جزییات را در این خصوص روشن كند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص فشارهای آمریكا به كشورهای اروپایی برای تحت تاثیر قرار دادن مناسبات اقتصادی آنها با ایران در راستای تحریم‌های شورای امنیت گفت: «آمریكایی‌ها تلاش‌هایی را انجام می‌دهند تا كشورها را مجبور كنند كه تصمیماتی را حتی خارج از چارچوب قطعنامه های شورای امنیت اتخاذ كند. ولی در كنار برخی تصمیمات اشتباه، بسیاری از كشورها با توجه به نقطه نظرات طرف‌های دولتی و كشورهای خصوصی منافع خود را مبنای هرگونه تصمیم گیری قرار داده‌اند. در حالی كه همكاری‌های ما با كشورهای مختلف در مناطق مختلف افزایش یافته است».

وی در خصوص وعده‌های مقامات عراقی برای آزادی 5 مامور كنسولی كشورمان تا ماه رمضان در پاسخ به سوال خبرنگاری گفت: «آنچه كه از سوی مالكی، نخست وزیر عراق مطرح شد درباره‌ی زندانیانی است كه به طور غیرقانونی برای زیارت وارد عراق شده بودند».

وی با اشاره به دیدارهایی كه باقری، معاون عربی – آفریقایی وزارت امور خارجه در سفر خود به عراق با مقامات این كشور داشته و بر این امر تاكید كردند، اظهار داشت: «لیست اسامی و مشخصاتی را كه مسوولین عراقی از ما درخواست كرده بودند در اختیار آنها قرار دادیم و امیدواریم هرچه زودتر این زندانیان آزاد شوند».

حسینی با بیان اینكه «تلاش‌های پیگیر ما برای آزادی دیپلمات‌های ربوده شده كشورمان در اربیل عراق ادامه دارد»، گفت: «در دیدار وزیر امور خارجه كشورمان با هوشیار زیباری این موضوع مطرح شد و آقای باقری نیز در سفر خود به عراق بر این مساله تاكید كرده است».

وی با بیان اینكه ما معتقدیم مسوولین عراقی باید تلاش‌های بیشتری را برای آزادی آنها انجام دهند، اظهار داشت: «علی‌رغم تلاش صلیب‌سرخ هنوز آمریكایی‌ها اجازه دیدار دیپلمات‌ها با خانواده‌هایشان را نداده‌اند، دو هفته‌ی دیگر فرصت خواستند،‌ این دو هفته نیز به پایان رسید ولی هنوز مقدمات این دیدار فراهم نشده است».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین