کد خبر: ۶۵۰۰۷
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۸۶ - ۱۷:۴۹

در خواست پترایوس از بروان درباره ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک روزنامه مهم بریتانیایی با چاپ گزارشی مدعی شده که فرمانده نیروهای ارتش آمریکا در عراق در ملاقات هفته جاری خود با نخست‌وزیر بریتانیا از وی خواهدخواست تا نظامیان انگلیسی را برای افزایش ماموریت‌های گشت‌زنی به نقاط مرزی با ایران گسیل دارد.

بنا به گزارشی که روز‌نامه دیلی تلگراف چاپ لندن در شماره روز یکشنبه خود به چاپ رسانده دیوید پترایوس در ملاقات روز سه‌شنبه با گوردون به وی خواهد گفت که نیروهای انگلیسی را برای «جلوگیری از قاچاق اسلحه از ایران به داخل عراق» و «متوقف ساختن اعزام شبه‌نظامیان شیعه به داخل ایران برای گذراندن آموزش‌های نظامی» به نواحی مرزی دو کشور در جنوب عراق گسیل دارد.

دیلی تلگراف به نقل از مقامات ناشناس در وزارت دفاع بریتانیا آورده‌است که گوردون براون هفته گذشته بنا به درخواست مقامات آمریکایی دستور اعزام 350 نظامی بریتانیایی در قالب یک گردان مکانیزه را به کرانه رود شط العرب در شرق بصره صادر کرد.

یک مشاور ارشد پنتاگون در این‌باره به خبرنگار دیلی تلگراف گفت: «ژنرال پتریوس به نخست‌وزیر بریتانیا خواهد گفت که اقدام برای اعزام نیروهای انگلیسی به نزدیکی نقاط مرزی با ایران باید هرچه سریعتر صورت پذیرد تا موفقیت‌های به دست آمده در امر مبارزه با شبه‌نظامیان شیعه در مناطق مرکزی عراق تثبیت شود».

یک مقام ارشد در وزارت دفاع بریتانیا نیز خاطرنشان ساخت: «ژنرال پتریوس فرمانده همه نیروهای ائتلاف در عراق محسوب می‌شود، اگر او چنین درخواستی را مطرح کند برای نخست‌وزیر بریتانیا رد کردن آن بسیار سخت خواهد بود».

این در حالی‌است که برخی فرماندهان ارتش انگلیس به نخست‌وزیر گوردون براون هشدار داده‌اند در شرایطی که این کشور خود را برای خروج از عراق در سال آینده میلادی آماده می‌کند این اقدام می‌تواند باعث بروز تنش‌های نظامی خطرناک میان ارتش بریتانیا و نیروهای مرزی ایران را فراهم آورد.

گفتنی است طی هفته‌های اخیر تنش‌های لفظی شدیدی میان برخی فرماندهان بازنشسته آمریکایی و انگلیسی در خصوص سیاست های مربوط به اداره عراق در دوران پس از سقوط حکومت صدام بروز کرده‌است. این در حالی است که ارتش بریتانیا به تازگی ضمن تخلیه شهر بصره کنترل آن را به نیروهای گارد ملی و پلیس عراق واگذار نموده‌است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین