کد خبر: ۶۵۰۱۶۰
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰

تنش بین ایران و آمریکا شدت پیدا می‌کند؟

یک کارشناس مسائل بین‌الملل معتقد است: اگر بحران کرونا جدی گرفته شود و دموکرات‌ها در این موضوع علیه ترامپ اقدام کنند، ترامپ یک اهرم دارد و آن هم خروج از برجام و فشارهایش به ایران است. به عبارتی اگر تا دو ماه آینده وضعیت بحران کرونا شدید باشد، احتمال افزایش تنش بین ایران و آمریکا زیاد است.
آفتاب‌‌نیوز :

به تازگی مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا گفته، ترامپ متعهد است که نگذارد دست ایرانیان به سلاح‌های متعارف بیشتری برسد. حسن روحانی نیز امروز در واکنش به او در جلسه هیئت دولت گفت که آمریکا و برخی کشورهای دیگر بدانند ایران به هیچ عنوان تخطی از قطعنامه ۲۲۳۱ را نخواهد پذیرفت و برای آمریکا برجامی وجود ندارد و تمام شد. مگر اینکه دوباره درخواست کند، ما بپذیریم و خطاهایش را جبران کند.

او همچنین اضافه کرد: تحریم‌های تسلیحاتی با هر بیان و مکانیزمی برگردد، پاسخ من همان است که در پاراگراف آخر جوابم به سران ۵ کشور نوشتم. حق مسلم ایران است که به زودی از تحریم تسلیحاتی در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ خارج شود.

تنش بین ایران و آمریکا شدت پیدا می‌کند؟

علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز در همین‌باره گفت که درباره خروج ایران از برجام در صورت تمدید تحریم تسلیحاتی تصمیم‌گیری نشده است. کشورهای باقی مانده در برجام با آمریکا همکاری نخواهند کرد و ملایم‌ترین پیامد چنین تصمیم خصمانه‌ای برای آمریکا بسیار سخت خواهد بود.

رحمان قهرمانپور، کارشناس مسائل بین‌الملل با تأکید بر اینکه آمریکا می‌خواهد تحریم تسلیحاتی برداشته نشود، توضیح می‌دهد: باتوجه به سخنان ترامپ، آمریکا قصد دارد قطعنامه را به شورای امنیت بفرستد تا بتواند مکانیسم ماشه را فعال کند اما این کار، مسیر پیچیده‌ای است و جز آمریکا کشور دیگری این موضوعات را نپذیرفته است. آقای روحانی هم در سخنان امروزشان تأکید کردند که آمریکا از برجام خارج شده تست.

قهرمانپور در پاسخ به این پرسش که آیا تنش‌های بین ایران و آمریکا افزایش می‌یابد، توضیح می‌دهد: بخشی از این موضوع به این بستگی دارد که کمپین انتخاباتی ترامپ تا مهر ۹۹ به کجا می‌رسد. اگر بحران کرونا جدی گرفته شود و دموکرات‌ها در این موضوع علیه ترامپ اقدام کنند، ترامپ یک برگ برنده دارد و آن هم خروجش از برجام و فشارهایش به ایران است. به عبارتی اگر تا دو ماه آینده وضعیت بحران کرونا شدید باشد، احتمال افزایش تنش بین ایران و آمریکا زیاد است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه تصریح می‌کند: از سوی دیگر پرونده‌ای که آمریکا در شورای امنیت پیش ببرد هم می‌تواند باعث افزایش تنش بین ایران و آمریکا شود.

او درباره واکنش ایران به تهدیدات آمریکایی‌ها، می‌گوید: واکنش ایران به مسائل مختلفی بستگی دارد. ایران فعلا واکنش نشان داده، اما به هرحال درصدد است که روسیه را با خود همراه کند، چین و اروپا را هم متقاعد کند. البته اگر بخواهیم درباره چگونگی واکنش به آمریکا با این منطق جلو برویم که ایران توانش را دارد یا نه اشتباه است. چراکه قاعدتا وقتی چندبار واکنش نشان ندهی رقیب متوجه می شود که تهدید اثر کرده بنابراین تهدیداتش را عملی می کند یا فشارش را دو چندان. در هر صورت چگونگی واکنش تک عاملی نیست و به عوامل مختلفی از قبیل بحران کرونا، رابطه با روسیه، شرایط اقتصاد سیاسی و .... بستگی دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین