کد خبر: ۶۵۰۲۸
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۸۶ - ۱۰:۵۱

پرز برای سوریه شرط گذاشت

آفتاب‌‌نیوز :  آفتاب: شيمون پرز رئيس رژيم صهيونيستي مي‌گويد: درگيري ميان اسرائيل و آمريكا با سوريه بر سر لبنان است و اين مساله بيش از جولا‌ن در روابط و آينده طرفين نقش دارد. وي كه به مناسبت سال جديد يهودي سخن مي‌گفت در ادامه افزود: سوريه براي رسيدن به مقاصد خود در لبنان علا‌وه بر آنكه به حزب‌ا... لبنان سلا‌ح تحويل مي‌دهد، تلا‌ش مي‌كند تا دولت فواد سنيوره را هم سرنگون كند.

صهيونيست‌هاي حاكم بر سرزمين فلسطين كه پيش از اين بارها شروط مختلفي را براي مذاكره با سوريه و رسيدن به تفاهم با اين كشور گذاشته بودند، اين بار نيز از زبان سياستمدار كهنه‌كار خود شرطي جديد را به فهرست گذشته اضافه كرده‌اند، به گفته پرز شرط جديد تل‌آويو براي بازگشت به ميز مذاكره با سوريه خودداري دمشق از تحويل سلا‌ح به حزب‌ا... و بقاي سنيوره به عنوان نخست‌وزير لبنان خواهد بود. 

پايگاه اطلا‌ع‌رساني الحقيقه سوريه به نقل از پرز نوشت: ما بر آن هستيم تا جايي كه امكان دارد از درگيري با سوريه خودداري كنيم، ولي اگر درگيري بخواهد آغاز شود ما به نحو تمام و كمال آمادگي آن را داريم چرا كه ما در حال حاضر در وضعيت سياسي و نظامي خوبي به سر مي‌بريم، بدون اجراي مذاكرات با سوري‌ها كه آنها (سوري‌ها) مي‌خواهند از طريق كانال آمريكا به آن برسند به نظر مي‌رسد كار كمي مشكل‌تر شود. پرز در ادامه افزود: كارزار فعلي ميان ما و آمريكا با سوريه بر سر لبنان است و اين موضوع بيش از مساله جولا‌ن اهميت دارد و اگر سوري‌ها ارسال سلا‌ح براي حزب‌ا... لبنان و تلا‌ش براي سرنگوني دولت سنيوره را متوقف نكنند، هيچ وقت امكان شروع مذاكره با آنها وجود ندارد.

تجاوز هوايي به سوريه
در حالي كه نزديك به 12 روز از تجاوز هوايي جنگنده‌هاي رژيم صهيونيستي به عمق خاك سوريه مي‌گذرد، گزارش‌ها و تحليل‌ها در مورد اين حمله هوايي همچنان ادامه دارد. در حالي كه روزنامه آمريكايي واشنگتن‌پست در شماره روز گذشته خود نوشت جنگنده‌هاي اسرائيلي مواد هسته‌اي را كه تنها سه روز قبل وارد سوريه شده بودند، هدف قرار داده است، روزنامه انگليسي ساندي‌تايمز نوشت محموله سلا‌حي كه چندي پيش توسط سوريه از كره‌شمالي وارد شده بود هدف جنگنده‌هاي اسرائيلي قرار گرفته است. 

واشنگتن‌پست به نقل از يكي از كارشناسان مسائل خاورميانه نوشت، جنگنده‌هاي اسرائيلي در حمله خود به منطقه حوض‌الفرات و ديرزور محموله‌اي را هدف قرار دادند كه سوري‌ها آن را چند روز قبل تحت عنوان سيمان از كره‌شمالي وارد كرده بودند. 

اين كارشناس خاورميانه به نقل از اسرائيلي‌هايي كه در اين حمله شركت داشته‌اند مي‌گويد: مركز مطالعات كشاورزي كه در نزديكي رود فرات قرار دارد به شدت توسط اسرائيل زيرنظر بود و ما معتقديم كه سوريه در اين مركز در حال استخراج اورانيوم از فسفات است. 

كنفرانس صلح
از جانب ديگر، در حالي كه برخي از مقامات رژيم صهيونيستي مي‌گويند به دليل تشديد حملا‌ت فلسطيني‌ها به شهرك‌هاي يهودي‌نشين و پايگاه‌هاي اين رژيم كه در آخرين نوبت آن نزديك به 70 زخمي روي دست صهيونيست‌ها گذاشت، قصد دارند زمان كنفرانس صلح را اندكي به تعويق بيندازند، گزارش‌ها حكايت از آن دارد كه برخي از كشورهاي عربي نيز براي شركت در اين كنفرانس همچنان مردد هستند. 

پس از آنكه چندي پيش وزير امور خارجه عربستان و عمروموسي دبيركل اتحاديه عرب ترس خود را مبني بر بي‌نتيجه بودن اين كنفرانس اعلا‌م و تهديد كردند در اين صورت حاضر به مشاركت در آن نخواهد بود، روزنامه فلسطيني المنار به نقل از منابع نزديك خود نوشت، كشورهاي عرب براي جهت دادن به مشاركت خود در كنفرانس ماه نوامبر طي چند روز آينده نشستي محدود را با شركت سران برخي از كشورهاي عربي برگزار خواهند كرد. 

براساس اين گزارش تماس‌هاي سري در حال حاضر در جريان است تا اين نشست محدود با شركت رهبران عربستان، مصر، اردن، تشكيلا‌ت خودگردان فلسطين و امارات متحده عربي در رياض برگزار شود. 

به نوشته اين روزنامه رهبران عرب به شدت نگران آن هستند كه اين كنفرانس به شكست انجاميده و آبروي آنها نيز نزد افكار عمومي عرب از بين برود، كما اينكه آنها آمادگي شركت در اين كنفرانس را هم ندارند و تنها به دليل فشار برخي از طرف‌هاي سياسي به خصوص دولت آمريكا مي‌خواهند در اين فرصت اندك كه تا پاييز مانده، خود را براي شركت در آن آماده كنند.
كشورهاي عرب معتقدند در صورت شكست اين كنفرانس، طرف‌هاي شركت‌كننده در آن بايد بهاي سنگيني را در برابر آن بپردازند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین