کد خبر: ۶۵۰۵۱۷
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶
تعداد نظرات: ۶ نظر
فرمول قیمت­گذاری خودرو هفته آینده اعلام می­‌شود. روز گذشته با دستور وزیر صمت، شورای رقابت که چندی است از گردونه انجام تکالیف قانونی­اش کنار گذاشته شده، ماموریت تازه­ای را عهده­دار شد.
آفتاب‌‌نیوز :

به­ گفته سیاست­گذار صمت، ظرف چند روز آینده شورای رقابت فرمول قانونی ارائه می­دهد که براساس آن قیمت خودرو برای امسال تعیین خواهد شد. حال این سوال مطرح است که سرنوشت قیمت خودرو‌ها که در چند روز اخیر با افزایش بی­سابقه­ای همراه بوده چه خواهد شد؟

حسن کریمی‌سنجری، کارشناس صنعت خودرو درباره تاثیرات این فرمول و اینکه چرا خودرو‌های داخلی این روز‌ها با هر قیمتی که اعلام می­شود، خریدار دارند؟ معتقد است که با توجه به اینکه از حدود ۱۴ماه گذشته یعنی حدودا از اسفندماه ۹۷ تاکنون اجازه هیچگونه افزایش قیمتی به تولیدات شرکت­های خودروساز داده نشده است، فنر مهار قیمت خودرو درب کارخانه بسیار فشرده شده و با هر مکانیزمی این فنر باز و قطعا شوک تازه­ای به بازار منتقل خواهد شد. کریمی­سنجری در ادامه افزود: در واقع به­رغم آنکه تورم عمومی کشور در سال ۹۸ بیش از ۴۰ درصد بوده، اما اجازه داده نشده قیمت خودرو به­صورت پلکانی متناسب با تورم و یا حتی کمتر از آن افزایش یابد. به­همین دلیل فاصله قیمت کارخانه و بازار افزایش زیادی یافته است؛ به­گونه­ای که در برخی خودرو‌ها این اختلاف است. این در حالی است که طی دو سال گذشته نزدیک به یک میلیون دستگاه کمتر از نیاز واقعی، خودرو به بازار عرضه شده است. به گفته او در واقع سنگینی کفه تقاضا در مقایسه با عرضه خودرو از یک سو و اختلاف قیمت خودرو بین کارخانه و بازار از سوی دیگر باعث شده خودرو با هر قیمتی در بازار خریدار داشته باشد، اگرچه آرام آرام قشر ضعیف جامعه کم کم باید به نداشتن خودرو عادت کنند.

مظنه خودرو بعد از فرمول جدید قیمت‌گذاری چگونه می‌شود؟

دلایل التهاب بازار خودرو

در روز‌های اخیر قیمت برخی خودرو‌ها از جمله پراید در بازار آزاد افزایش سرسام­آوری داشت. متولیان گروه خودروسازی سایپا علت این افزایش قیمت را خبر توقف تولید این خودرو عنوان کردند؛ به گفته آن‌ها قیمت‌های سرسام‌آور خودرو توسط واسطه‌ها و مالکان خودرو‌ها و یا با قیمت­سازی سایت­های مجازی صورت گرفته است. اما به راستی چرا قیمت­ها به طرز باورنکردنی افزایش یافت؟ کریمی­سنجری در این رابطه گفت: افزایش متقاضی خرید خودرو در حالی با کمبود عرضه مواجه است که باعث ایجاد نوعی تورم قیمتی در بازار حتی بیش از تورم عمومی کشور می­شود؛ بنابراین در سال جاری شاهد بودیم قیمت برخی از خودرو‌ها بیش از تصور افزایش یافت. در این بین هرکسی تلاش می­کند بخشی از نقدینگی خود را در جهت سوداگری خودرو بکار بندد. البته تلاش دلال‌های حرفه­ای برای دامن زدن به التهاب بازار را نمی­توان منکر شد.

به گفته این کارشناس صنعت خودرو، با این حال بدیهی است خودرو به هر قیمتی در کارخانه افزایش یابد، به همان نسبت بازار را هم تحت تاثیر قرار می­دهد. تنها راه کاهش این التهاب افزایش تولید و کم کردن فاصله عرضه و تقاضای خودرو است. با چنین استدلالی حذف خودرویی مثل پراید علیرغم آنکه فاقد استاندارد کیفی و زیست­محیطی است تصمیم نادرستی است. فراموش نکنیم پراید خودرویی پرتیراژ است که کف قیمت بازار را دارد بنابراین حذف آن جدا از آنکه قشری از مردم را از داشتن خودرو محروم می‌کند بدلیل آنکه جایگزینی ندارد تیراژ تولید را نیز در سال ۹۹ کاهش می­دهد و این افت تیراژ مجددا به التهاب قیمتی بازار دامن می­زند.

کریمی سنجری در ادامه اظهار کرد؟ اگر از موضوع تحریم و افت شاخص­های اقتصادی در کشور عبور کنیم و شرایط و مختصات اقتصادی و سیاسی کشور را در نظر بگیریم، باید گفت تصمیم ممانعت از افزایش قیمت کارخانه­ای خودرو طی ۱۴ماهه گذشته و همچنین حذف پراید دو تصمیم غیرمنطقی بوده که توسط سیاست­گذاران صنعت خودرو گرفته شده است. این دو تصمیم غیرمنطقی جدا از اعمال روش­های غلط بنگاه­داری دولت در شرکت­های خودروسازی است. به اعتقاد او در یک کلام باید گفت اتخاذ چنین تصمیمات و روش­های غلط در حوزه مدیریت صنعت خودروی کشور باعث شده شدت اثر تحریم­های خارجی مضاعف شود.

تاثیرات فرمول قیمت­گذاری

اخیرا موضوع افزایش قیمت خودرو و قیمت‌گذاری آن مطرح شده و اخباری در رابطه با توافق انجام شده برای فرمول قیمت‌گذاری نیز منتشر شد. براساس اطلاعاتی که از این فرمول منتشر شد، قیمت تمام شده به اضافه حداکثر پنج درصد سود تولیدکننده، نرخ نهایی هر خودرو خواهد بود. اما چندی بعد شورای رقابت اعلام کرد این فرمول قیمت‌گذاری خودرو از سوی شورا پذیرفته شده نیست، چرا که به بهانه بهای تمام شده اقلامی مورد محاسبه قرار می‌گیرد که می‌تواند قیمت خودرو را افزایش دهد.

سازمان بازرسی کل کشور هم در نامه‌ای به وزیر صمت، اعلام کرد افزایش و اصلاح قیمت خودرو‌ها باید مشروط به تضمین عواملی همچون جلوگیری از ایجاد حاشیه بازار، توجه به زنجیره تأمین، انجام تعهدات، افزایش خدمات پس از فروش، لزوم داخلی­سازی و کاهش ارزبری، افزایش تولید و افزایش کیفیت از ناحیه خودروسازان انجام شود.

اما روز گذشته جلسه‌ای در وزارت صمت با حضور وزیر، معاونان و دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان بازرسی تشکیل شد که از رییس شورای رقابت هم در این جلسه دعوت شده بود. در این جلسه مقرر شد ظرف چند روز آینده شورای رقابت فرمول خود را براساس دستورالعملی که طبق قانون دارد ارائه کند تا بر اساس آن قیمت خودرو برای امسال تعیین شود.

کریمی­ سنجری درخصوص فرمول احتمالی که برخی در مورد آن گمانه می­زنند گفت: علی­ایحال تصمیم به اضافه کردن سود ۵ درصدی به قیمت تمام شده خودرو‌های تولیدی آن هم با لحاظ کردن بهره­وری ۷۰ درصدی به این معناست که شرکت­های خودروساز مجبورند برخی از مدل­های تولیدی خود را با قیمتی برابر با قیمت تمام­شده به بازار عرضه کنند بنابراین پس از مدتی و با افزایش تورم مجددا این مدل از خودرو‌ها به زیان فروشی خواهند رسید مگر آنکه شرکت­های خودروساز استراتژی کاهش قیمت تمام­شده را در دستور =کار خود قرار دهند.

او افزود: البته روشن است کاهش قیمت تمام شده با شعار و وعده اتفاق نخواهد افتاد بلکه منوط به آن است که دولت تصمیم بگیرد شرکت­های خودروسازی را با روش سودآور اداره کند. در غیر اینصورت شاید به روزی برسیم که داشتن خودرویی در اندازه پراید برای برخی از مردم آرزویی دست نیافتنی شود.

بازدید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
0
1
این داستانها بسه خودشون گرون کردن ....
ناشناس
|
United States
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
0
0
مهمترين عامل افزايش خودرو در نحوه فروش آن توسط توليد كننده است . بايد روشي اتخاذ شود كه خودرو مستقيما به دست مصرف كننده برسد . وقتي يك دلال خودرو بتواند بصورت يكجا ، ده ها و شايد صدها خودرو مستقيم از كارخانه خريد كند اوضاع همين مي شود . خريد خودرو با شماره ملي طرح خوبي است .لااقل هر نفر مثلا براي دوره پنج ساله بتواند فقط يك خودرو از كارخانه بخرد . در شرايط اقتصادي مملكت اين تنها راه حل است . ضمنا سازمان حسابرسي كل كشور محاسبه بهاي تمام شده توسط كارخانجات را مميزي و حسابرسي كند . بهاي تمام شده پايين تري از چيزي است كه آنان اعلام مي كنند . مطمعأ باشيد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
0
2
راه کاهش قیمت و جلوکیری از رفتار ناهنجار ایران خودرو و سایپا اجازه واردات اتومبیل با کیفیت و ارزان قیمت است و الا تا دنیا دنیاست شرکتهای فوق سر سوزنی به مردم رحم نمی کنند
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
خودروي وارداتي با تعرفه گمركي فعلي خيلي گران در مي ايد . ضمنا كشور از خودروي زيادي در حال انفجار است . پس واردات خودرو راه حل نيست بلكه مصيبت است . بهترين راه حل فروش مستقيم خودرو به مصرف كننده است با قيمت عادلانه و بامتناسب با درآمد مردم
امید
|
Germany
|
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
0
0
راهکار مناسب ترکیبی از آنچه دوستان گفتند و یک بحث دیگر هست که مغفول مانده و ان صدور مجوز برای ایجاد کمپانی‌های جدید با سرمایه مردم و واردات تکنولوژی هست
1افراد حقیقی و حقوقی بتوانند مجوز تولید خودرو با استاندارد های مناسب را بگیرند (جلوگیری از انحصار طلبی)
2ساز و کاری که واسطه و دلال از بین برود
3مجوز اسان و کاهش تعرفه واردات


تجربه ثابت کرده برای تقویت تولید داخلی ایجاد انحصار هرگز تولید کننده را وادار به تحرک نمیکند و هدر رفت پول انرژی و تلفات انسانی نتیجه این کار است
23_25سال هست پراید و پژو وارد بازار ایران شده‌اند و اندک تغییرات در ظاهر انها اتفاق افتاده و هیچ ارادهای برای تولید محصولات جدید و مناسب وجود ندارد

در مورد انحصار گروه پارس خودرو با وذردکردن پیکاپ نیسان، رونیز و ال نود داشت جان میگرفت ولی سریعا توسط یکی از کمپانیها خریداری شد و متوقف گردید

در مورد واردات هم کمپانیها با ایجاد محدویت و سنگ اندازی جلوی پای وارد کنندگان مانع از ورود خودرو با کیفیت شدند و فقط مارکهای درجه چندم چینی توان ورود به رقابت را دارند در صورتی که اگر به مبارزه با کمپانیهای معتبرتر میپرداختیم پیشرفت بهتر و ماندگار تری داشتیم
تشکر از اینکه نظر بنده را منعکس میکنید
ایران خودرو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
0
0
خودرو سازان در فروش خودرو فقط به زیان ده هست ولی اشاره ای به این نمی کنند زمان فروش قیمتی تعین نمی کنند و از سال 98 ماشین رو به عنوان تحویل 1400سال فروخته اند به قیمت روز ( ماشین های تحویل زودتر را اونایی میتونند بخرند دلال هستند و ...)
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین