تعیین قیمت خودرو این روزها در کشمکش جلسات مختلف مسئولان قرار دارد و همین امر تأثیرات منفی خود را بر تغییرات قیمتی انواع خودروها در بازار گذاشته است.
اوایل هفته گذشته بود که براساس توافقات به عمل آمده در ستاد تنظیم بازار قرار شد سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نسبت به اعلام قیمت های جدید خودرو اقدام کند اما دو روز بعد از این توافق رئیس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد"شورای رقابت باید هفته آینده فرمول قیمتگذاری خودرو را ارائه میکند و قیمت خودرو بر اساس این فرمول تعیین میشود".
این نقل قول ها در اعلام قیمت های جدید خودرو باعث شد تا بازار درگیر قیمت های کاذب انواع خودروهای داخلی شود به نحوی که برای یک خودروی پراید که پیش از این ۷۰ میلیون تومان بود رقم های ۸۵ تا ۹۰ میلیون تومانی مطرح شود. ثبت این رقم های کاذب که فقط بر روی کاغذ بود و در عمل خبری از خرید و فروش نبود عاملی شد تا بازار با التهابات بسیاری روبه رو و نگرانی مردم هر روز افزایش پیدا کند.
برای بررسی این موضوع وزیر صنعت با صدور دستور ویژه به رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، از مسئولان این سازمان خواست تا با توجه به وجود برخی قیمت های غیر متعارف و فاصله دار نسبت به قیمت واقعی خودرو در بازار آزاد اقدام کنند. اما با گذشت چند روز از دستور وزیر صنعت اتفاقی در بازار به وجود نیامد و همچنان روند صعودی قیمت خودروهای داخلی در بازار رکودهای مختلفی را ثبت کرد.
در نهایت روز گذشته رئیس جمهور به موضوع گرانی خودرو ورود پیدا کرد با اعلام اینکه "افزایش قیمت خودرو به این شکل خلاف مصوبه ستاد اقتصادی دولت بوده و قابل پذیرش نیست، وزارت صمت را موظف به رسیدگی سریع این موضوع و برخورد با متخلفان افزایش قیمت خودرو کرده است".
همین اعلام این دستور باعث شد تا شوک جدیدی در بازار ایجاد و قیمت ها در برخی از خودروهای داخلی ۵ تا ۱۰ میلیون تومان کاهش پیدا کند. به اعتقاد فعالان بازار ما بلاتکلیف هستیم و نمی دانیم سرنوشت قیمت ها به چه صورت خواهد شد. این روزها کمتر معامله ای انجام می دهیم بازار شایعه و اعلام قیمت های کاذب در سطح فضای مجازی داغ است اما در عمل خبری از معامله در بازار نبوده و همه منتظر قیمت های جدید خودرو هستند.
در حال حاضر مشتریان از خود می پرسند مگر چه اتفاقی در بازار افتاده که خودروها با این حجم از افزایش قیمت ها مواجهه شده اند.
برای پاسخ به این پرسش تئوری های مختلفی در چرایی رکورد ۹۰ میلیون تومانی برای پراید مطرح است که نخستین آن را باید اعلام خبر حذف آن از بازار دانست چراکه بسیاری از کسانیکه توان مالی کافی نداشتند با شنیدن آن احساس خطر کرده و به سراغ بازار خودروآمدند تا لااقل بتوانند یک پراید خریداری کنند. در این شرایط با افزایش تقاضا طبیعی است که قیمت ها روند صعودی پیدا کند.
در حال حاضر پراید در رده خودروهای ارزان قیمت بازار است که خبر حذف آن از خط تولید بیشتر مورد توجه دلالان و سودجویان بازار قرار گرفته و امروز این خودرو حتی در بازار کمیاب هم شده است.
علاوه براین نباید از شگرد خودروسازان هم غافل شد زیرا هر زمان که خبر حذف تولید یک خودرو را مطرح می کنند بازار واکنش منفی نشان داده و کاهش عرضه رشد قیمت ها را ایجاد می کند.
نکته مهم دیگر را باید چالش افزایش نقدینگی و سرمایه های سرگردان در کشور عنوان کرد؛ در این شرایط مردم برای حفظ ارزش سرمایه خود به سراغ کالاهای سرمایه ای می روند که در این شرایط خودرو بهترین گزینه است.
پراید چی داره که باید ۷۰ میلیون باشه؟!!!
نه فقط پراید، کلا خودرو چرا باید اینقدر گرون بشه؟!!!!
یا کاش که در گربه کمی شرم و حیا بود
رندان به چپاول سر این سفره نشستند
اینها همه از غفلت و بیحالی ما بود
آفتاب سانسور کن!