کد خبر: ۶۵۰۶۲۷
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۱

اردوغان بار دیگر خواستار پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا شد

«رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه امروز (شنبه) با ارسال نامه‌ای به اتحادیه اروپا ضمن تبریک فرارسیدن «روز اروپا» بار دیگر خواستار پیوستن ترکیه به این اتحادیه شد.
اردوغان بار دیگر خواستار پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا شد
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش خبرگزاری آناتولی، اردوغان به مناسبت هفتادمین سالروز صدور اعلامیه «شومان» و تشکیل اتحادیه اروپا با ارسال نامه‌ای به این اتحادیه خواستار پایان دادن به آنچه تبعیض علیه ترکیه و طرد این کشور از سوی اتحادیه اروپا خواند، شد.

وی با بیان اینکه ترکیه از سال ۱۹۹۹ همزمان با اعلام نامزدی این کشور برای پیوستن به اتحادیه «روز اروپا» را در کنار ملت‌های اروپایی جشن می‌گیرد، خاطرنشان کرد که در این مرحله سخت باید از تمامی فرصت‌ها برای بهبود روابط ترکیه و اروپا نهایت استفاده را برد.

اردوغان بار دیگر خواستار پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا شد

رییس جمهوری ترکیه تاکید کرد که پذیرش عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا در تقویت زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی این اتحادیه نقش موثری خواهد داشت و اتحادیه اروپا را به بازیگری مهم در عرصه جهانی بدل خواهد کرد.

اردوغان به درخواست کشورهای اروپایی از آنکارا برای کمک‌رسانی در زمان شیوع ویروس کرونا نیز اشاره کرد و گفت که نظام بهداشتی ترکیه به عنوان الگویی برای بسیاری از کشورهای عضو در اتحادیه اروپا به حساب می‌آید و مشارکت ترکیه برای مقابله با کرونا در کنار اروپا، این اتحادیه را قدرتمندتر خواهد کرد.

رییس جمهوری ترکیه در پایان نامه خود بار دیگر بر عزم کشورش برای تحقق هدف استراتژیک خود یعنی پیوستن به اتحادیه اروپا با وجود تمامی سختی‌های موجود در این مسیر تاکید کرد.


ترکیه سال ۱۹۹۹ به طور رسمی نامزد عضویت در اتحادیه اروپا شد
درخواست رسمی ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا در ۱۴ آوریل ۱۹۸۷ ارائه شد و ترکیه از ۱۲ دسامبر ۱۹۹۹ به طور رسمی به عنوان نامزد عضویت در اتحادیه شناخته شده و مذاکرات برای عضویت ترکیه از ۳ اکتبر سال ۲۰۰۵ آغاز شد.

با وجود اینکه مذاکرات رسمی عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۵ میلادی آغاز شده است، هنوز موانعی عمده بر سر راه عضویت این کشور در این اتحادیه وجود دارد که از آن جمله می‌توان به اختلاف ارضی و سیاسی با بخش یونانی نشین قبرس و اختلاف سیاسی با یونان که هر دو اعضای کامل اتحادیه اروپا هستند، اشاره کرد.

جمعیت حدود ۸۰ میلیونی ترکیه و اسلامی بودن این کشور نیز از جمله مواردی است که مانع پذیرش آسان ترکیه در اتحادیه اروپا شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین