کد خبر: ۶۵۰۷۳۹
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷

تخلیه فاضلاب خانگی به رودخانه‌ها در رامسر

رییس اداره محیط زیست شهرستان رامسر با ابراز نگرانی از تخلیه و نفوذ فاصلاب لجن‌کش‌ها در رودخانه‌های این شهر خواستار تاسیس و راه‌اندازی سیستم تصفیه خانه برای خودروهای لجن کش در این شهرستان شد.
تخلیه فاضلاب خانگی به رودخانه‌ها در رامسر
آفتاب‌‌نیوز :

محمدرضا نیاستی در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی رامسر با اشاره به شیوع بیماری های عفونی نظیر وبا، تب شالیزار و اخیرا کرونا گفت: با توجه به شیوع کرونا در کشور و نیز اخیرا بیماری فاسیولا در گیلان که به دلیل ابیاری سبزیجات با اب های الوده ایجاد شده نیاز است مدیریت فاضلاب این شهرستان در ارتباط با تاسیس این تصفیه خانه چاره اندیشی کند.

وی با اشاره به اینکه بیماری های عفونی نظیر سارس و کرونا برای ساعت های طولانی در فاضلاب های انسانی ها زیست دارند، افزود: یکی از راهکارهای کوتاه مدت و در عین حال تاثیرگذار برای مدیریت فاضلاب و جلوگیری از تهدید سلامتی، تاسیس سیستم تصفیه سپتاژها(خودرو های لجن کش) است زیرا این خودرو ها متاسفانه به طور پنهانی و دور از چشم نهاد های نظارتی مخازن خود را در رودخانه تخلیه می کنند.

به گفته وی ، در شهرستان رامسر ۵ خودرو لجن کش وجود دارد که اگر حجم مخازن انان به طور تقریبی ۵ متر مکعب در نظر بگیریم هر کدام فقط یک سرویس در روز از این فاضلاب ها جا به جا کنند، معادل ۲۵ متر مکعب فاضلاب است که همه به دور از چشم دستگاه های نظارتی و در رودخانه ها تخلیه می شود و این امر تهدید جدی برای سلامت، بهداشت و محیط زیست است.

رئیس اداره محیط زیست رامسر گفت :‌ به عنوان نمونه اخیرا فاضلاب یک شرکت غذایی که دارای فاکتورهای بیماری زا هم نبوده به دلیل تخلیه در رودخانه باعث تلف شدن نزدیک به ۱۰ هزار قطعه ماهی در این منطقه شده است.

نیاستی با اشاره به تجربه موفق شهرستان تنکابن برای تاسیس سیستم سپتاژ در کشور اشاره کرد و گفت: با اینکه سپتاژ نمی تواند پاسخ گوی تمام نیاز شهرستان باشد ولی برای مدیریت بهینه فاضلاب شهری و جلوگیری از شیوع بیماری ها و تخریب محیط زیست نیازمند طراحی سیستم فاضلاب شهری مجزا هستیم.

وی با بیان اینکه استانداری مازندران برای تاسیس سپتاژها و اعطای وام همکاری های لازم با شهرداری ها و بخش خصوصی دارد، افزود: شهرداری ها می توانند در این بحث ورود کنند، زیرا تاسیس سپتاژها بهره اقتصادی دارد و دارای محدودیت فاصله نیست، بنایراین نیاز است مکانهایی را برای این کار انتخاب کنیم و در این خصوص به واسطه هماهنگی استانداری وام هم تعلق می گیرد.

اعضای شرکت کننده در این جلسه نقطه نظرات خودشان را در ارتباط با مسئله فاضلاب این شهرستان بیان کردند و خواستار راه اندازی سیستم تصفیه خانه فاضلاب شهری شدند.

به گزارش ایرنا بررسی ها نشان می دهد که کار مطالعاتی طرح ملی تاسیس تصفیه خانه فاضلاب شهری در رامسر از سال ۱۳۹۲ در چند نقطه از سطح شهرستان آغاز و در نهایت مکان اجرای این طرح در حوالی روستای 'طالش محله' تعیین شد.

سرانجام در سال ۱۳۹۶ عملیاتی شدن آن در دستور کار مسئولان استانی و محلی قرار گرفت که در فرآیند اجرا با اعتراضات محلی مواجه شد و روند اجرای آن دچار تعلل و ابتر باقی ماند.

شهرستان ۸۰ هزار نفری رامسر در غرب مازندران قرار دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین