کد خبر: ۶۵۰۸۶۲
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲

وزارت علوم: تصمیم جدیدی برای بازگشایی دانشگاه‌ها اتخاد نشده است

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری درباره بازگشایی دانشگاه‌ها گفت: وزارت علوم تا این لحظه همان نظرات قبلی را دارد و این مساله همچنان در مرحله تصمیم‌گیری است.
وزارت علوم: تصمیم جدیدی برای بازگشایی دانشگاه‌ها اتخاد نشده است
آفتاب‌‌نیوز :

«محمدرضا آهنچیان» مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، درباره بازگشایی دانشگاه‌ها و حضور اختیاری دانشجویان گفت: این موضوع هنوز در مرحله تصمیم‌گیری است و وزارت علوم تا این لحظه همان نظر قبلی را دارد و این مساله منوط به نظر ستاد ملی مقابله با کرونا است. اگر ستاد اعلام کند که دانشگاه‌ها بعد از ماه مبارک رمضان بازگشایی خواهد شد، وزارت علوم بر اساس آن برنامه‌ریزی خواهد کرد.

وی ادامه داد: درباره برگزاری کلاس‌های دکتری، معاون آموزشی وزارت علوم به دانشگاه‌ها نامه‌ای مبنی بر حفظ پروتکل‌های بهداشتی و ارائه کارت سلامت از سوی دانشجویان ارسال کرد که در واقع از این طریق امکان حضور دانشجویان در آزمایشگاه و کارگاه‌ها وجود دارد. در مورد سایر مقاطع تصمیم‌گیری نشده و آموزش به صورت غیرحضوری کماکان ادامه دارد.

آهنچیان در پاسخ به این سوال که اجباری نبودن حضور در کلاس‌های دانشگاه مبحثی بود که از سوی ستاد مقابله با کرونا مطرح شده، آیا در این خصوص مذاکره‌ای با وزارت علوم صورت گرفته است؟ گفت: این مساله به تازگی اعلام شده و وزارت علوم هنوز تمرکز و تصمیمی روی آن نداشته است.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: یک سری از استان‌های ما در وضعیت قرمز و یک سری از استان‌ها نیز در وضعیت سفید هستند، از این رو نمی‌توان درباره همه آنها تصمیمی واحد اتخاذ کرد، زیرا ممکن است از استان‌های سفید دانشجویانی به استان قرمز بروند یا بالعکس، که این امر می‌تواند خطرات زیادی در پی داشته باشد.

وی افزود: طبیعتا دانشجویان در حین تحصیل در دانشگاه به محیط‌های خوابگاهی، سالن غذاخوری و ورزشگاه نیاز دارند که این روند باعث بهم خوردن پروتکل‌های فاصله‌گذاری اجتماعی خواهد شد. این تصمیم گرفته نشده اما برداشت من این است و به نظر می‌رسد به دلیل آن که دانشجویان در کل کشور پخش شده‌اند، بعید می‌دانم اجازه برگزاری حضوری کلاس‌ها داده شود. مگر در موارد خاص برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی، دروس عملی و کارگاهی حضور دانشجویان در دانشگاه عملی شود.

آهنچیان درباره پروتکل‌های برگزاری آزمون‌ها در دانشگاه‌ها گفت: تعداد دانشجویان کمتر از یک بیستم دانش آموزان هستند، از طرفی در آموزش و پرورش به خصوص در امتحانات نهایی نمی‌توان دانش آموزان را در قالب پروژه‌ ارزیابی کرد، بلکه آنها باید مطالب درسی را بخوانند، حفظ کنند و سپس امتحان بدهند، ولی در دانشگاه چنین رویه‌ای وجود ندارد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری تصریح کرد: بنابراین برای ارزشیابی‌ها در دانشگاه الزامی برای حضور وجود ندارد و دانشجویان می‌توانند به شکل پروژه‌ای کارها را انجام دهند. آنها می‌توانند حتی با تهیه یک کلیپ ساده نشان دهند که مهارت‌های لازم را کسب کرده‌اند تا استاد آنها را مورد ارزشیابی قرار دهد. معمولا این امکان در آموزش و پرورش به دلیل سن دانش آموزان در مقطع ابتدایی و در دوره متوسطه که باید برای کنکور آماده شوند، امکان‌پذیر نیست.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین ما مشکلات آموزش و پرورش را نداریم و خیلی از دانشگاه‌هایمان پذیرفته‌اند که آمادگی‌های لازم در روش غیرحضوری برای برخی دروس ایجاد شده است. در عین حال برخی دروس آن هم در تعداد محدودی از دانشگاه‌ها نیازمند حضور دانشجویان است که با رعایت موازین بهداشتی قابل برگزاری است.

آهنچیان درباره پروتکل‌های کلاس‌های حضوری گفت: برای کلاس‌هایی که احیانا قرار است، حضوری برگزار شوند، پروتکل‌هایی توسط خود دانشگاه تهیه شده، ولی در عین حال آن پروتکل باید مطابق با آن نکاتی باشد که وزارت بهداشت اعلام می‎کند. وزارت بهداشت پروتکلی را درباره فاصله‌گذاری اجتماعی ایجاد کرده که تفاوتی با پروتکل‌های محیط‌های سازمانی یا خارج از دانشگاه ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اساتید و کارکنان برای ورود به دانشگاه باید کارت سلامت ارائه دهند؟ گفت: من درباره کارشناسان و اعضای هیات علمی هیچ اطلاعی دریافت نکرده‌ام که دانشگاه از آنها بخواهد کارت سلامت داشته باشند، اما خود دانشگاه‌‌ها تست‌های ساده‌ای مثل تب سنجی و میزان اکسیژن موجود در خون را انجام می‌دهند که اطمینان داشته باشند، همکارانشان سلامت هستند.

آهنچیان در خصوص درخواست معاونت آموزشی برای انجام تست سلامت دانشجویان هنگام ورود به دانشگاه گفت: این درخواست در نامه معاونت آموزشی وزارت علوم در اول اردیبهشت به دانشگاه‌ها ابلاغ شد، اما بسته‌هایی که بتواند از دانشجویان تست سلامت بگیرد،‌ محدود است. از طرفی دانشگاه‌ها در عمل نمی‌توانند این کار را انجام دهند و باید مراکز درمانی وابسته به وزارت بهداشت کمک کنند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری بیان کرد: از پیش به دانشجویان توصیه شده که هنگام ورود به دانشگاه کارت سلامت داشته باشند، اما این راه به بسیاری از آنها نشان داده نشده که چگونه کارت سلامت را دریافت کنند، البته این مساله، نقص وزارت علوم یا وزارت بهداشت نیست، بلکه به خاطر شرایط است که اجاز نمی‌دهد همه بتوانند این تست را بدهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین