کد خبر: ۶۵۱۰۲۱
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵

کودکان، ناقلان خطرناک و بدون علامتِ کرونا

یک متخصص ریه، با بیان اینکه کودکان می‌توانند ناقلان بسیار خطرناک کروناویروس باشند، گفت: خود کودکان ممکن است بدون علامت بمانند یا با علائم خفیفی از این بیماری عبور کنند، اما می‌توانند ویروس را به افراد دیگر منتقل و آنها را دچار مشکل شدید کنند.
کودکان، ناقلان خطرناک و بدون علامتِ کرونا
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر سامان توانا در پاسخ به این سوال که آیا کروناویروس در کودکان عوارض طولانی مدت برای تمام عمرشان ایجاد می‌کند؟، افزود: خوشبختانه براساس اطلاعاتی که از بهبود یافتگان به دست آمده، بهبودی کامل بوده است. در مورد درگیری‌های شدید ریه علامت سوال وجود دارد که آیا این عارضه در طولانی مدت می‌تواند مشکل ساز باشد یا نه که به علت جدید بودن بیماری هنوز پاسخ دقیق مشخص نیست.

این متخصص ریه تاکید کرد: اینکه خود کووید-19 باعث ایجاد بیماری‌هایی نظیر نارسایی کلیوی دائمی ‌یا عوارضی به این شکل شود، در بیمارانی که از بیمارستان مرخص شده‌اند دیده نشده و تمام نشانه‌های بدنی آنها به شکل طبیعی بازگشته است.

وی با بیان اینکه کودکان می‌توانند ناقلان بسیار خطرناک کروناویروس باشند، تصریح کرد: خود کودکان ممکن است بدون علامت بمانند یا با علائم خفیفی از این بیماری عبور کنند، اما کودکان می‌توانند ویروس را در ناحیه حلق خود داشته باشند و بدون اینکه علامتی نشان دهند آن را به افراد دیگر بویژه کسانی که دارای بیماری‌های نظیر فشار خون، دیابت یا سرطان‌ هستند یا زنان بارداری که‌ های ریسک نسبت به این بیماری هستند، منتقل و آنها را دچار مشکل شدید کنند.

وی گفت: بنابراین نباید در مورد بیماری در کودکان بی‌تفاوت باشیم و تصور کنیم که مشکلی پیش نمی‌آید. به هر شکل کودکان هم در درون خانواده زندگی می‌کنند و با دیگر اعضای خانواده در ارتباط هستند و ممکن است به هر شکلی بیماری را منتقل کنند.

توانا افزود: تا زمانیکه واکسن کووید۱۹ تهیه نشود، نمی‌توان گفت مصون از بیماری هستیم، حتی زمانیکه واکسن از نظر عوارض و تاثیرگذاری تایید شود هم باید دید چقدر می‌تواند افراد را در برابر این ویروس ایمن کند و چقدر این ایمنی طول می‌کشد.

وی در ادامه تصریح کرد: اکنون سوال این است افرادی که گرفتار این بیماری شده و آنتی بادی در بدن‌شان تولید شده آیا در برابر موج دوم این بیماری مقاومت خواهند کرد و در صورتی که پاسخ مثبت باشد، چقدر این مقاومت می‌تواند از آنها محافظت کند. بسیاری از افراد با تست PCR مثبت بیمار شدند، ولی آنتی بادی بالایی ندارند. به همین دلیل نمی‌توانیم بگوییم اگر در شهری وضعیت سفید اعلام شد، تمام مردم خیال‌شان باید راحت باشد که اپیدمی‌ تمام شده و می‌توانند فاصله گذاری و رعایت نکات بهداشتی را کنار بگذارند و به زندگی قبل از کووید-19 برگردند. توصیه این است که همچنان نکات بهداشتی و درمانی، فاصله گذاری اجتماعی را رعایت و از حضور در تجمعات خودداری کنند؛ چراکه موج دوم اپیدمی‌ می‌تواند به سرعت اتفاق افتد؛ چون ایمنی در اکثر افراد جامعه وجود ندارد.

بنابر اعلام روابط عمومی سامانه ۴۰۳۰، وی تاکید کرد: از همه مردم می‌خواهم تا جایی که ممکن است رعایت کنند؛ چراکه عدم رعایت نکات بهداشتی و ایمنی می‌تواند یک سیکل معیوب باشد؛ یعنی پدر و مادر با بیرون رفتن مبتلا شده و این ویروس را به کودکان منتقل کرده و آنها با علامت یا بدون علامت به بالغانی که حساس هستند، منتقل کنند. در این صورت سیکل ادامه پیدا می‌کند و ممکن است خیلی سریع وضعیت سفید به وضعیت قرمز تبدیل شود.

وی گفت: توصیه این است که همچنان باید نکات بهداشتی و درمانی، فاصله گذاری اجتماعی را رعایت و از حضور در تجمعات خودداری شود؛ چراکه ایمنی در اکثر افراد جامعه وجود ندارد و موج دوم اپیدمی ‌کرونا می‌تواند به سرعت اتفاق افتد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین