کد خبر: ۶۵۱۱۶۲
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷

اشرف غنی دستور حملات تهاجمی داد

حملات تروریستی افغانستان محکومیت گسترده ملی و بین المللی را در پی‌داشت و رییس جمهور این کشور نیز در واکنش، به ارتش دستور حملات تهاجمی داد.
آفتاب‌‌نیوز :

رییس جمهوری افغانستان پس از حملات مرگبار تروریستی به بیمارستانی در کابل و مراسم تشییع جنازه در شرق این کشور، طالبان و داعش را مسوول این رویداد دانست و گفت که آن‌ها به اشاره بیگانگان به کشتار مردم ادامه می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه طالبان اراده‌ای برای کاهش خشونت و جنگ ندارند، گفت به همین دلیل نیروهای ارتش باید از حالت دفاعی خارج شده و حملات تهاجمی خود را از سر بگیرند.

اشرف غنی دستور حملات تهاجمی داد

دولت افغانستان پس از امضای توافق‌نامه صلح آمریکا و طالبان در دهم اسفند ماه سال گذشته، نیروهای دولتی را از حالت تهاجمی خارج کرده و دستور دفاعی داده بود.

شماری از مقامات خارجی و سفارت های مقیم کابل نیز در واکنش به حملات خونین این کشور، اطلاعیه صادر کرده و با دولت و مردم افغانستان ابراز همدردی کرده‌اند.

 

سفارت جمهوری اسلامی ایران، وقوع حوادث تروریستی در کابل، ننگرهار و لغمان افغانستان را که به شهادت و مجروح شدن ده‌ها تن از مردم بی‌گناه این کشور منجر شد را به شدت محکوم کرده، همدردی و همبستگی خود را با ملت و دولت افغانستان اعلام کرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد هم حمله تروریستی روز سه شنبه به بیمارستانی در کابل را محکوم کرد و خواستار پاسخگو کردن عاملان این جنایت شده است.

استفان دوجاریک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای مطبوعاتی افزوده است که آنتونیو گوترش حمله شدید وحشتناک به بیمارستانی در کابل را به شدت محکوم می‌کند.

وی تاکید کرده است که «مرتکبان چنین جنایاتی باید پاسخگو شوند» و سازمان ملل متحد با مردم و دولت افغانستان همبستگی دارد و برای پایان یافتن این مناقشه، به پشتیبانی از روند صلح به رهبری افغانستان متعهد است.

«راس ویلسن» کاردار سفارت آمریکا در کابل نیز این حمله را نکوهش و آن را وحشیانه توصیف کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل هم در توئیتی حملات کابل و ننگرهار را جنایت جنگی خوانده و آن‌را بشدت محکوم کرده است.

این سازمان گفته است که جنایات جنگی بی‌رحمانه به یک بیمارستان و زایشگاه و مراسم تشییع جنازه باید وجدان جهان را در رابطه با وحشتی که در برابر غیرنظامیان در افغانستان جریان دارد، بیدار کند.

این حادثه در داخل افغانستان نیز واکنش‌ مردم و مقامات دولتی را بر انگیخت.

«عبدالله عبدالله رییس اجرایی سابق دولت وحدت ملی افغانستان این حمله‌ها را محکوم و تاکید کرده است که حمله به مردم جنایت جنگی و مغایر ارزش‌های انسانی، اخلاقی و اسلامی است.

«وحیدعمر» مشاور رییس جمهوری افغانستان در فیسبوک خود نوشته است، وحشتی که در دشت برچی کابل، لغمان و «ښیوه» ننگرهار رخ داد، نابخشودنی و فراموش ناشدنی است.

وی گفته است: برای کسانی که طالبان را غیر از یک گروه وحشی، آدمکش و قراردادی می ‌شناسند و تلاش دارند از آن‌ها چهره‌ای نو نشان دهند، متأسف هستم. عمر گفته است که طالبان و داعش برادر و برابر هستند.

«ناهید فرید» نماینده استان هرات در مجلس نمایندگان نیز در توئیتی نوشته است که ‏کشتار غرب کابل جانکاه است.

خانم فرید اضافه کرده است که خشونت در این سرزمین پایان خواهد یافت، در صورتی که رهبران سیاسی اراده کنند رهایی زندانیان، حاشیه نشینی های صلح، نگریستن به خشونت از دریچه‌ تباری و برتری منافع کوچک بر منافع کلان را پایان دهند، خشونت نیز از بین خواهد رفت.

حامد کرزی رییس جمهوری سابق افغانستان اما واکنش متفاوت‌تری داشته است. وی این حمله را دسیسه بیگانگان علیه مردم این کشور خوانده است.

کرزی گفته است: مردم افغانستان زمانی از دسایس بیگانگان و درد و رنجی که همه روزه گریبان گیر ماست، نجات می یابند که با اتحاد، اتفاق و هوشیاری کامل سرنوشت خود را به دست گیرند.

آمار تلفات روز گذشته در ننگرهار و کابل پایتخت افغانستان در حال تغییر است و معاون وزارت بهداشت افغانستان صبح امروز چهارشنبه به طلوع نیوز گفت: ۱۵ مادر که برای زایمان به بیمارستان آمده بودند، جان باخته اند.

همچنین شمار تلفات حمله تروریستی به مراسم تشییع جنازه در استان ننگرهار نیز به ۲۴ کشته و ۶۸ زخمی افزایش یافته است.

گروهک تروریستی داعش مسوولیت این حملات را پذیرفته است اما شورای امنیت ملی افغانستان طالبان را مسوول این جنایت دانسته و باور دارد که فرصت و زمینه را این گروه برای فعالیت دیگر تروریست‌ها فراهم کرده اند و با آن‌ها همکاری می‌کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین