کد خبر: ۶۵۱۲۷۹
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۵
آخرین مذاکرات نتانیاهو برای تشکیل دولت

ترکیب احتمالی دولت جدید اسرائیل مشخص شد

قرار است دولت اشغالگر فردا (پنج‌شنبه) مقابل کنست (پارلمان اسرائیل) سوگند یاد کند تا به بحران سیاسی که از آوریل ۲۰۱۹ گرفتارش است، خاتمه دهد در این راستا برخی رسانه‌ها ترکیب احتمالی دولت را اعلام کرده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :

براساس گزارش رسانه "کان"، دولت اسرائیل، خطوط اصلی برنامه خود را به کنست ارجاع داده در حالیکه گروه‌های راست‌گرا شدیدا با آن مخالف هستند زیرا در برنامه دولت هیچ بندی درباره دین و کشور وجود ندارد.

به گزارش "کان"، این بند با مخالفت حزب آبی – سفید حذف شده به رغم اینکه یکی از بندهای توافق تشکیل دولت ائتلافی بوده است.

ترکیب احتمالی دولت جدید اسرائیل مشخص شد

کان گزارش داد، مشخص شده برنامه دولت به مساله الحاق کرانه باختری، آموزش و خشونت در جامعه عرب در داخل سرزمین‌های اشغالی اشاره نکرده است.

براساس گزارش رسانه‌ مذکور، گابی اشکنازی‌، رئیس اسبق ستاد ارتش اشغالگر اسرائیل، وزارت خارجه را برعهده خواهد داشت.

حزب آبی – سفید اعلام کرد، اشکنازی قبل از تعیینش به عنوان وزیر خارجه اسرائیل امروز با مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در قدس مذاکراتی داشت.

وزارت خارجه یکی از وزارتخانه‌های اصلی است که حزب آبی – سفید در کنار وزارت جنگ که سکانش به دست بنی گانتس سپرده خواهد شد، به دست خواهد آورد.

اشکنازی در سال ۱۹۷۲ به ارتش اشغالگر پیوست. او ریاست ستاد ارتش اشغالگر را بین سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۱ به عهده داشت. اشکنازی با نتانیاهو کار کرده که دوره دوم فعالیتش به عنوان نخست‌وزیر در سال ۲۰۰۹ آغاز شد.

در کنار اشکنازی و گانتس از حزب آبی - سفید تایید شده که بنینا تامانو، وزارت مهاجرات را به دست خواهد گرفت.

همچنین پیش بینی می‌شود هلی تروبر، وزیر فرهنگ و ورزش شود.

درباره حزب لیکود نیز پیش بینی می‌شود وزارت بهداشت به یولی ادلشتاین رئیس سابق کنست محول شود.

اما وزیر انرژی و امور استراتژیک در دولت سابق یعنی یوال اشتاینیتز وزارت آموزش و پرورش در دولت جدید را عهده دار خواهد بود در حالی که امیر اوحانا، وزیر دادگستری کنونی وزیر امنیت داخلی در دولت جدید را به دست می‌گیرد و جانشین گلعاد آردان می‌شود که از سال‌ها پیش این پست را در دست داشت. او اکنون سفیر اسرائیل در آمریکا و نماینده دائم اسرائیل در سازمان ملل شده است.

انتظار می‌رود وزیر فرهنگ و ورزش کنونی یعنی میری رگیو پست وزارت حمل و نقل را در دولت جدید به دست بگیرد. از پست‌های مهمی که در دست لیکود باقی مانده پست ریاست کنست است که از سه‌شنبه بعد از کناره‌گیری گانتس در دست یریو لیوین است.

وزیر خارجه کنونی یعنی اسرائیل کاتس نیز قرار است در دولت جدید ائتلافی اسرائیل سمت وزیر دارایی را داشته باشد.

نیر برکات، شهردار سابق قدس اشغالی هم به عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته لیکود قرار است پست مهمی را در این دولت داشته باشد. در حالیکه هنوز ماهیتش مشخص نیست.

قرار است از امشب مذاکرات بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل با نفتالی بنت، وزیر جنگ و رئیس حزب "یمنیا" در تلاش برای پیوستن این حزب به ائتلاف دولتی اسرائیل برگزار شود.

پیشتر حزب یمینا عدم پیوستن خود به دولت را اعلام کرده و لیکود به رهبری نتانیاهو را به تلاش برای به بیرون راندنش از دولت و ایجاد شکاف در داخل اردوگاه راست‌گرا متهم کرده بود، لیکود نیز ادعا کرده دعوای این دو حزب بر سر پست‌های وزارتی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین