کد خبر: ۶۵۱۴۵۴
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰
به رغم شیوع کرونا

انتخاب اعضای جدید شورای امنیت به صورت الکترونیک برگزار نمی‌شود

یک دیپلمات ارشد سازمان ملل اعلام کرد، انتخاب اعضای جدید غیر دائم شورای امنیت این سازمان به رغم گمانه زنی‌های مطرح شده، به صورت الکترونیکی برگزار نخواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز :

انتخابات شورای امنیت جهت گزینش اعضای غیر دائم جدیدش برای دوره‌ یک ساله ۲۰۲۲-۲۰۲۱ قرار است ماه آینده میلادی برگزار شود.

تیجانی محمد بنده، دیپلمات نیجریه‌ای و رئیس هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تازگی ۱۹۳ کشور عضو مجمع را در جریان نحوه برگزاری انتخابات قرار داده است.

انتخاب اعضای جدید شورای امنیت به صورت الکترونیک برگزار نمی‌شود

وی با منتفی دانستن مساله جمع آوری آرا به صورت الکترونیک که پیش‌تر نگرانی‌هایی را در میان اعضا و کشورهای نامزد برانگیخته بود به صورت ضمنی از رای گیری به صورت محرمانه و خارج از نشست عمومی خبر داده است.

به گزارش یورونیوز، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نامه‌ای به اعضا که نسخه‌ای از آن در اختیار خبرگزاری فرانسه قرار گرفته به رغم مقررات منع اجتماعات که به شکل موقت پس از شیوع بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ در این نهاد بین‌المللی وضع شد هرگونه ایده برگزاری انتخابات شورای امنیت به شکل رای‌گیری الکترونیک را به صورت ضمنی منتفی تلقی کرده است.

مکزیک و هند که به عنوان نمایندگان کشورهای آمریکای لاتین و آسیا برای کسب کرسی غیر دائم شورای امنیت نامزد شده‌اند بخت بالایی برای انتخاب خود قائل هستند. سه کشور ایرلند،‌ نروژ و کانادا نیز جهت کسب دو کرسی در نظر گرفته شده برای سه منطقه دیگر از جمله اروپای غربی با یکدیگر در رقابت خواهند بود. برای تنها کرسی اختصاص داده شده به قاره آفریقا نیز دو کشور کنیا و جیبوتی مدعی اصلی رقابت هستند.

رای گیری برای انتخاب اعضای غیردائم جدید شورای امنیت طبق برنامه‌ریزی قبلی قرار است روز هفدهم ژوئن برگزار شود. این در حالی است که در نامه رئیس مجمع عمومی بدون اشاره به تاریخی مشخص برای برگزاری انتخابات تنها از ماه ژوئن نام برده شده است که این مسئله احتمال تغییر روز رای‌گیری را تقویت کرده است.

در این نامه تصریح شده است که اعضا به نوبت و بر اساس زمان‌بندی مشخصی که برای هر عضو در نظر گرفته شده به محل از پیش تعیین شده رای‌گیری فراخوانده می شوند. رئیس مجمع عمومی به مکان دقیق برگزاری انتخابات اشاره نمی‌کند اما قاعدتا این محل باید در گوشه‌ای از مقر سازمان ملل متحد تعبیه شده باشد.

بر این اساس روال انتخاب ۱۰ عضو جدید غیردائم شورای امنیت با آنچه که در سال‌های گذشته جریان داشت متفاوت خواهد بود و کشورهای عضو در جلسه عمومی نشست مجمع رای خود را به صندوق نخواهند انداخت.

ابتکار برگزاری رای‌گیری به شکلی متفاوت تحت تاثیر تدابیر پیشگیرانه جاری در نیویورک برای مقابله با شیوع بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ در پیش گرفته شده است.

زمزمه‌هایی که طی هفته‌های گذشته در خصوص برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک مطرح شد، برخی کشورها از جمله تعدادی از نامزدها را نسبت به برملا شدن ماهیت محرمانه رای خود و حتی دست‌کاری در نتیجه رای گیری نگران کرده بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین