کد خبر: ۶۵۱۴۹
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۸۶ - ۱۱:۱۱
لیلاز و کاشفی بررسی کردند:

کارنامه طرح سهمیه‌بندی بنزین

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب-صوفی جلالوندی: پس از گذشت حدود سه ماه از آغاز طرح سهمیه‌بندی بنزین در ایران، آژانس بین‌المللی انرژی در آخرین گزارش ماهیانه خود آورده است که طرح سهمیه‌بندی بنزین با توفیق همراه نبوده و علیرغم انتظار اولیه مقامات دولتی برای 30 درصد کاهش در مصرف بنزین در بهترین حالت تنها درصد صرفه‌جویی در مصرف این فرآورده انرژی را به همراه داشته است. 

لیلاز:باید دولت را به ادامه سخت‌گیرانه و جدی این طرح کمک کنیم
«سعید لیلاز» کارشناس مسایل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب در این‌باره می‌گوید: در حال حاضر مصرف بنزین در کشور حدود 18 تا 20 میلیون لیتر کاهش پیدا کرده که معادل 20 تا 25 درصد کل مصرف بنزین در ایران است و اگر هر لیتر بنزین 50 سنت باشد کاهش مصرف روزانه معادل 10 میلیون دلار است.

لیلاز افزود: اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده طرح سهمیه‌بندی بنزین با توفیق همراه نبوده، من هنوز نمی‌توانم ارزیای دقیقی از این طرح ارائه کنم و این طرح را شکست خورده بدانم.

وی تاکید کرد: داوری من این است که باید دولت را به ادامه سخت‌گیرانه و جدی این طرح کمک کنیم چرا که 20 میلیون لیتر کاهش در مصرف بنزین قابل توجه است.

آژانس بین‌المللی انرژی در بخش دیگری از آخرین گزارش‌ ماهیانه خود آورده است «طرح سهمیه‌بندی بنزین «مطابق پیش‌بینی‌های قبلی» به رشد بازار سیاه بنزین در شهرهای ایران تبدیل شده است».

لیلاز دراین‌باره می‌گوید: گزارش آژانس بین‌المللی انرژی در خصوص بازار سیاه بنزین در ایران گزارش بسیار دولتی است چون به ازای این 20 میلیون لیتر کاهش مصرف روزانه بنزین یک شبکه فساد بسیار گسترده شکل گرفته که بخش مهمی از طرح سهمیه‌بندی بنزین را خنثی کرده است.

لیلاز طرح سهمیه‌بندی بنزین را به عنوان یک راهکار موقتی تایید می‌کند. اما معتقد است که ماهیت سهمیه‌بندی به خصوص هنگامی که دولت حاضر نیست قیمت آزاد بنزین را اعلام کند به فساد می‌انجامد و از طرف دیگر ذات سهمیه‌بندی بنزین امکان این که با فساد ناشی از آن مقابله شود را نمی‌دهد. 

کاشفی:دولت باید در کنار سهمیه‌بندی بنزین، بنزین آزاد در اختیار مردم بگذارد
همچنین «حسین کاشفی» مدیرعامل سابق شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران می‌گوید: بحث سهمیه‌بندی و استفاده بهینه از بنزین از مجلس ششم هم مطرح بوده و ضروری است که رشد بی‌رویه مصرف بنزین جلوگیری شود.

کاشفی، توسعه حمل و نقل عمومی، خروج خودروهای فرسوده و تغییر تکنولوژی خودروهای کشور را از راهکاری کنترل بی‌رویه مصرف بنزین عنوان کرد و گفت: همه کشورهای دنیا در حال حاضر به سوی تولید خودروهای با مصرف 4 لیتر در هر 100 کیلومتر حرکت می‌کنند در حالی که خودروهای تولیدی در ایران 12 لیتر در هر 100 کیلومتر مصرف می‌کنند.

وی درعین حال معتقد است که دولت باید در کنار سهمیه‌بندی بنزین، بنزین آزاد در اختیار مردم بگذارد تا کسانی که مصرف بیشتی دارد هزینه آن را بپردازند.

کاشفی، کاهش 18 تا 20 میلیون لیتر مصرف روزانه بنزین را از مزایای اجرای سهمیه‌بندی بنزین عنوان کرد و گفت: این که در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی عنوان شده که طرح سهمیه‌بندی بنزین در ایران موفق نبوده و موجب ایجاد بازار سیاه بنزین در کشور شده به دلیل این است که طرح کامل اجرا نشده است. اگر دولت همزمان با سهمیه‌بندی، بنزین آزاد نیز عرضه می‌کرد مطمئنا بازار سیاه بنزین شکل نمی‌گرفت.

کاشفی در ادامه تاکید کرد: در مجموع نمی‌شود گفت که طرح سهمیه‌بندی بنزین موفق نبوده است. من معتقدم که اگر این طرح بهتر اجرا می‌شد این مشکلاتی که مردم در حال حاضر با آن روبرو هستند، ایجاد نمی‌شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین