کد خبر: ۶۵۱۹۸
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۴

آمادگی اروپا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: نخست وزیر پرتقال و رئیس کمیسیون اجرایی اتحادیه اروپا در اظهار نظری غیر‌متعارف گفته است که این اتحادیه آمادگی آن را دارد که «در صورت لزوم» وضع تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را به‌خاطر ادامه فعالیت‌های هسته‌ای این کشور در دستور کار قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری آلمانی DPA از لیسبون خوزه سوکراتس روز چهارشنبه در لیسبون با اعلام این مطلب خاطرنشان ساخت: «اروپا آمادگی آن را دارد که از همه ابزارهای ممکن برای اعمال خواست جامعه جهانی در این موضوع (برنامه هسته‌ای ایران) استفاده کند».

سوکراتس در ادامه افزود :«ما به طور طبیعی ناگزیر به وضع تحریم‌هایی دیگرعلیه ایران هستیم، اگر این کشور از قوانین بین‌المللی تبعیت نکند».

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که ادامه مذاکرات بتواند ایران را متقاعد به کنار گذاشتن سیاست جاری در دنبال نمودن برنامه هسته‌ای‌اش نماید، در عین حال گفت که اگر این موضوع به هر دلیلی اتفاق نیافتد اتحادیه اروپا ناگزیر به بررسی چگونگی راه‌های افزایش فشار بر تهران خواهد بود.

خاویر سولانا کمیسر سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه در حاشیه اجلاس وزرای کشور و دادگستری اتحادیه در بروکسل از پاسخگویی مستقیم به این سئوال که آیا اعضای اتحادیه از پیشنهاد فرانسه مبنی بر اعمال تحریم‌های اقتصادی یکجانبه بیشتر علیه ایران حمایت می‌کنند خودداری کرده و گفته‌بود: «چنین درخواستی هنوز از طریق کانال‌های رسمی ارائه نشده و من نمی‌توانم درباره احتمالات مختلف موضوعی که هنوز روی میز قرار نگرفته اظهارنظر کنم».

سخنان نخست‌‌وزیر پرتقال در حالی مطرح شده‌است که موضوع پرونده هسته‌ای ایران از دستور کار اجلاس هفته گذشته وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا خارج شده بود. برخی دیپلمات‌های اروپایی دلیل این تصمیم را تهدید ایران مبنی بر قطع همکاری‌های فنی با آژانس در صورت تشدید فشارهای سیاسی علیه برنامه هسته‌ای کشورمان عنوان نمودند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین